Oscar 2011 - Nominácie
Filmové festivaly a Ceny
Pondelok, 30 Január 2012 04:00

Medzi najnominovanejšie filmy patria snímky Stevena Spielberga, Martina Scorseseho, Woodyho Allena – a Michela Hazanaviciusa.

Odovzdávanie Zlatých glóbusov (nominovaní a víťazi) je za nami a teraz prišiel čas na nominácie oscarové. Konkrétne sa jedná už o 84. udeľovanie v histórii a bude ho moderovať Billy Crystal (pôvodne mal Eddie Murphy, no z projektu odstúpil po tom, čo bol z pozície režiséra slávnostného odovzdávania „odídený“ Brett Ratner).

Najlepší film Podobne, ako nomináciám na Zlatý glóbus, i Oscarom šéfuje belgicko-francúzsky THE ARTIST. Ten je nominovaný aj v najhlavnejšej kategórii – film roka. Nezaostávajú osvedčené tváre Woodyho Allena (POLNOC V PARÍŽI s Owenom Wilsonom, Rachel McAdamsovou a Marion Cotillardovou), Stevena Spielberga (VOJNOVÝ KÔŇ), Martina Scorseseho (HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV) či režiséra BILLYHO ELLIOTA Stephena Daldryho (PRÍŠERNE NAHLAS A NEUVERITEĽNE BLÍZKO) a podceniť by sa nemali ani Bennett Miller so športovou melodrámou s Bradom Pittom MONEYBALL, Alexander Payne za DETI MOJE s Georgeom Clooneym, Terrence Malick za STROM ŽIVOTA (zasa s Bradom Pittom) a nominácie uzatvára (proti)rasistická FARBA CITOV.

Najlepší herec v hlavnej úlohe Okrem slávnych mien Pitt (MONEYBALL) a Clooney (DETI MOJE) je nominovaný prekvapivo i obecne uznávaný no zároveň Akadémiou prehliadaný (aj keď je pravda, že v posledných rokoch sa zúčastňuje „len“ komerčnejších látok ako sú série HARRY POTTER a BATMAN Christophera Nolana) Gary Oldman za špionážny triler JEDEN MUSÍ Z KOLA VON. Nominácie uzatvárajú dve neznáme mená: Hispánec Demián Bichir za snímku A BETTER LIFE Chrisa Weitza (AKO NA VEC) a Francúz Jean Dujardin za THE ARTIST.

Najlepšia herečka v hlavnej úlohe V podstate žiadne prekvapenia. Náskok majú životopisné postavy Michelle Williamsovej (za MY WEEK WITH MARILYN) a Meryl Streepová (ŽELEZNÁ LADY) a osvedčené veteránky (Glenn Closeová – ALBERT NOBBS), ako nové tváre (Viola Davisová za FARBU CITOV). Originálnou tvárou, ktorá určite nevyhrá, by sa mohla stať Rooney Maraová ako potetovaná hackerská bisexuálka Lisbeth Salanderová za Fincherov triler MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY.

Najlepší herec v podpornej úlohe Kenneth Branagh mal dobrý rok – ako režisér (!) nakrútil vydareného THORA a ako herec získal nomináciu za svoj výkon v MY WEEK WITH MARILYN (kde si zahral slávneho Laurencea Oliviera). Prekvapivá je nominácia Jonaha Hilla za MONEYBALL, pretože tento mladík bol doteraz známy predovšetkým ako komik a tento rok bude mať v hre naozaj neveľmi vážnu celovečernú verziu JUMP STEET 21. Podobne, ako u Zlatých glóbusov, i u Oscarov je nominovaný veterán Christopher Plummer za film s Ewanom McGregorom BEGINNERS. Človek by povedal, že totálnejšieho hereckého veterána by sme na svete už nenašli. Je tu však ešte tento rok 83-ročný Švéd Max von Sydow, ktorý sa narodil v roku 1929 a vo filmoch hrá približne od 50-tych rokov 20. storočia. Von Sydow je nominovaný za snímku PRÍŠERNE NAHLAS A NEUVERITEĽNE BLÍZKO. Päticu uzatvára problematický Nick Nolte za výkon otca vo WARRIOROVI.

Najlepšia herečka v podpornej úlohe Tu sú paradoxne samé neznáme mená. Bérénice Bejoová za THE ARTIST, Jessica Chastainová za FARBU CITOV, Melissa McCarthyová za DÁMSKU JAZDU, Janet McTeerová za ALBERT NOBBS a Octavia Spencerová (tiež za FARBU CITOV).

Najlepšia réžia Comeback Woodyho Allena sa podaril – legendárny intelektuál má nomináciu za POLNOC V PARÍŽI a spoločnosť mu robia: Terrence Malick za STROM ŽIVOTA, Martin Scorsese za HUGA A JEHO VEĽKÝ OBJAV, Alexander Payne za DETI MOJE a neznámym menom je Michel Hazanavicius (ktorého THE ARTIST je asi največším prekvapením ako Zlatých glóbusov, tak Oscarov).

Najlepší originálny scenár Nominované sú scenáre k snímkam THE ARTIST, POLNOC V PARÍŽI (tento film Woody nielen režíroval, ale aj napísal), DÁMSKA JAZDA, MARGIN CALL (finančný triler s Kevinom Spaceym) a (iránsky!) ROZCHOD NADERA A SIMIN.

Najlepší adaptovaný scenár V kategórii sú nominované filmy, ktorých scenár vznikol podľa knižnej predlohy. Tento rok sú to snímky DEŇ ZRADY (ďalší režijný počin Georgea Clooneyho, ktorý sa mimochodom podieľal ešte na hlavnej úlohe a na napísaní scenára), DETI MOJE (ďalší film s Clooneym v hlavnej úlohe), HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV (ale scenárista John Logan bol v minulosti nominovaný na Oscara už za príšerne napísaného Scottovho GLADIÁTORA), MONEYBALL (jedným zo scenáristov je aj renomovaný Steven Zaillian, ktorý už doma má Oscara za SCHINDLEROV ZOZNAM) a po Garym Oldmanovi svoju druhú oscarovú nomináciu získava špionážny JEDEN MUSÍ Z KOLA VON.

Najlepší celovečerný animovaný film Okrem komerčne známych vecí KOCÚR V ČIŽMÁCH (spin-off jednej z najobľúbenejších postáv zo SHREKOV), RANGO a KUNG FU PANDA 2, sú tu ešte neznáme projekty CHICO & RITA (koprodukcia Španielska a Veľkej Británie) a (takisto neamerický) UNE VIE DE CHAT.

Najlepší krátkometrážny animovaný film Snímky DIMANCHE, THE FANTASTIC FLYING BOOKS OF MR. MORRIS LESSMORE, LA LUNA, A MORNING STROLL a WILD LIFE.

Najlepší neanglicky hovorený film Kým na Zlatých glóbusov v tejto kategórii bola nominovaná aj Angelina Jolieová za svoj režijný debut IN THE LAND OF BLOOD AND HONEY, na Oscaroch chýba. Zato nechýba známa Poľka Agnieszka Hollandová (za vojnové IN DARKNESS) a nominácie dotvárajú krajiny Izrael (HEARAT SHULAYIM), Kanada (MONSIEUR LAZHAR), Irán (už spomínaný ROZCHOD NADERA A SIMIN) a Belgicko (RUNDSKOP).

Najlepšia kamera Všetko snímky, ktoré zo slabej kamery asi obviniť nemožno: triler MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY postavil značnú časť svojej atmosféry práve na práce kameramana a inak tomu nebolo ani pri filmoch VOJNOVÝ KÔŇ, STROM ŽIVOTA, HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV a THE ARTIST. THE ARTIST tento rok samozrejme nesmie chýbať...

Najlepší strih THE ARTIST, clooneyovka DETI MOJE, HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV, MONEYBALL a MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY.

Najlepšia výprava Okrem tohtoročných samozrejmostí (THE ARTIST, VOJNOVÝ KÔŇ, POLNOC V PARÍŽI a HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV) je nováčikom prvá nominácia pre záverečný diel fantasy série HARRY POTTER.

Najlepšie kostýmy THE ARTIS čakal asi každý, rovnako nie je žiadnym prekvapením ani HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV. Novinkou medzi nominovanými je snímka s názvom W.E. (nakrútila ho speváčka Madonna), JANA EYROVÁ s Michaelom Fassbenderom a Jamiem Bellom a za aspoň kostýmovú nomináciu môže byť rád Roland Emmerich (DEŇ NEZÁVISLOSTI) so svojím ambicióznym historickým fiaskom ANONYM.

Najlepší mejkap Okrem ALBERTA NOBBSA je to ešte ŽELEZNÁ LADY a druhú oscarovú nomináciu získava posledná potterovka s podtitulom DARY SMRTI.

Najlepšia hudba Okrem THE ARTIS a HUGA A JEHO VEĽKÝ OBJAV a JEDEN MUSÍ Z KOLA VON, ktorých nominácia prekvapivá vôbec nie je, je prekvapivé, že je hneď dva razy nominovaný John Williams a kuriózne za dva filmy Stevena Spielberga (VOJNOVÝ KÔŇ a TINTINOVE DOBRODRUŽSTVÁ).

Najlepšia pieseň Animované RIO a bábkoví MUPETI.

Najlepší mix zvuku VOJNOVÝ KÔŇ, HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV, MONEYBALL, MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY a prvú nomináciu získava počítačové peklo Michaela Baya, tretí TRANSFORMERI.

Najlepší strih zvuku VOJNOVÝ KÔŇ, trojka TRANSFORMERS, HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV, MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY a nováčik – svojrázny triler DRIVE s Ryanom Goslingom.

Najlepšie počítačové efekty Paradoxne, TINTINOVE DOBRODRUŽSTVÁ (na ktorých tímy Petra Jacksona a Stevena Spielberga pracovali plus mínus niekoľko rokov) neboli nominované nielenže ani v kategórii najlepší animovaný film, ale dokonca ani v tejto kategórii. Nechýba však záver HARRYHO POTTERA, HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV, trojka TRANSFORMERS a aby robotov nebolo málo, nominovaná je aj REAL STEEL: OCEĽOVÁ PÄSŤ Hugha Jackmana. Ľudia by víťazstvo asi najviac priali posledne nominovanému filmu, ZRODENIU PLANÉTY OPÍC s výkonom Andyho Serkisa a s trikmi novozélandskej firmy WETA (takže Peter Jackson nakoniec tento rok môže byť spokojný).

Najlepší celovečerný dokument V tejto „komerčne“ nezaujímavej kategórii je zaujímavá nominácia snímok PARADISE LOST 3: PURGATORY (pretože za ňou stojí Joe Berlinger, režisér otrasnej druhej ZÁHADY BLAIR WITCH) a PINA (pretože ju nakrútil slávny Nemec Wim Wenders – NEBO NAD BERLÍNOM). Nominácie ešte získali vojnový dokument HELL AND BACK AGAIN, ekologický IF A TREE FALLS: A STORY OF THE EARTH LIBERATION FRONT a v našich končinách zatiaľ totálne neznáma novinka UNDEFEATED.

Najlepší krátkometrážny dokument Filmy THE BARBER OF BIRMINGHAM: FOOT SOLDIER OF THE CIVIL RIGHTS MOVEMENT, GOD IS THE BIGGER ELVIS, INCIDENT IN NEW BAGHDAD, SAVING FACE a THE TSUNAMI AND THE CHERRY BLOSSOM.

Najlepší krátkometrážny hraný film Okrem neznámych snímok PENTECOST, RAJU, TIME FREAK a TUBA ATLANTIC, je nominovaný aj film THE SHORE pomerne známeho režiséra Terryho Georgea (HOTEL RWANDA).