Zlatý glóbus 2011 nominácie
Filmové festivaly a Ceny
Streda, 21 December 2011 04:00

George Clooney sa po dlhom čase tento rok objavil v dvoch filmoch (jeden rovno režíroval) a oba sú nominované na niekoľkých Zlatých glóbusov.

Najlepšia dráma

Hneď dva razy Clooney – nominácie získalo politické THE IDES OF MARCH (ktoré režíroval) a odľahčenejšie THE DESCENDANTS (v ktorom „len“ hral). Do nominácií sa prebojoval aj nový vojnovo-konský Spielberg, Scorsese so svojím prepadákom, športový MONEYBALL (s Bradom Pittom) a čiernym koňom by mohla byť neznáma americko-indicko-arabská FARBA CITOV.

Najlepšia komédia/muzikál

Nominované sú kusy 50/50 s Josephom Gordon-Levittom, MY WEEK WITH MARILYN (v ktorom Michelle Williamsová hrá Marilyn Monroeovú), francúzsko-belgický THE ARTIST, POLNOC V PARÍŽI Woodyho Allena a DÁMSKA JAZDA (z produkcie Judda Apatowa).

Najlepší herec - dráma

Zdatná a vyrovnaná zostava: Clooney za THE DESCENDANTS, Leonardo DiCaprio za nudne prijatý Eastwoodov životopis šéfa FBI J. EDGAR, Brad Pitt za MONEYBALL a svoj veľmi silný kariérny herecký rok nomináciami potvrdzujú Ryan Gosling (za THE IDES OF MARCH) a Michael Fassbender (za SHAME). Tí mali tento rok v hre veci ako X-MEN: PRVÁ TRIEDA, DRIVE, Cronenbergova NEBEZPEČNÁ METÓDA či THE IDES OF MARCH.

Najlepšia herečka - dráma

V týchto nomináciách sa stretli dve pomerne uznávané, no neveľmi sympatické herečky - Glenn Closeová (ktorá si v ALBERT NOBBS zahrala muža) a Tilda Swintonová (za WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN). Naopak, Meryl Streepová tradične pokračuje vo svojej úspešnej desaťročia dlhej renomovanej sympatickej kariére (očakávanou nomináciou za životopis THE IRON LADY). Nominácie dopĺňa Viola Davisová za FARBU CITOV a čiernym koňom by mohol byť výkon mladučkej Američanky Rooney Maraovej za Fincherov triler MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY (Maraová nomináciou dokázala, že sa zrejme vyrovnala silnému švédskemu predobrazu Noomi Rapaceovej, ktorá rovnakú postavu pôsobivo stelesnila v tejto trilógii).

Najlepší herec - komédia/muzikál

Goslingovi nestačila nominácia za THE IDES OF MARCH v kategórii dráma a získal aj nomináciu za komédiu/muzikál (konkrétne za BLÁZNIVÚ, HLÚPU LÁSKU). Milý zaslúžený návrat nomináciou predviedol aj v súkromnom živote to relatívne ťažké majúci Owen Wilson; nepravdepodobne spolupracoval s Woodym Allenom na POLNOCI V PARÍŽI a hneď z toho bola nominácia. Zostavu dopĺňajú: Joseph Gordon-Levitt za 50/50, Ír Brendan Gleeson za buddy movie s Donom Cheadleom THE GUARD a neznámy Francúz Jean Dujardin za THE ARTIST.

Najlepšia herečka - komédia/muzikál

Jodie Fosterová neveľmi zvládla režisérsku a hereckú výzvu v BOBROVI, no ak ju režíruje niekto normálny (napr. Roman Polański), stále na to ako herečka má (CARNAGE). Zaujímavosťou je, že za rovnaký film je nominovaná aj jej kolegyňa Kate Winsletová. Nový film režiséra snímok LIETAM V TOM a JUNO Jasona Reitmana YOUNG ADULT priniesol nomináciu kráske Charlize Theronovej, podceňovaná Michelle Williamsová z „Dawsonovho sveta“ získala za MY WEEK WITH MARILYN taktiež nomináciu. Neznámou tvárou je Kristen Wiigová za DÁMSKU JAZDU.

Najlepší herec v podpornej úlohe

Kenneth Branagh (ktorý si v MY WEEK WITH MARILYN zahral Laurencea Oliviera), Albert Brooks za DRIVE (v ktorom si s Ronom Perlmanom zahrali mafiánov), mladý komik Jonah Hill za drámu MONEYBALL, totálny veterán Christopher Plummer (ktorý hrá od 50-tych rokoch 20. storočia) za BEGINNERS s Ewanom McGregorom a nominácia pre Vigga Mortensena za Cronenbergovu NEBEZPEČNÚ METÓDU dokazuje, že „Chodec“ Aragorn asi urobil dobre, keď odvolal avizovaný koniec svojej kariéry.

Najlepšia herečka v podpornej úlohe

Samé neznáme mená: Bérénice Bejoová (THE ARTIST), Janet McTeerová (ALBERT NOBBS), Octavia Spencerová (FARBA CITOV) a Shailene Woodleyová (THE DESCENDANTS); jedinou známejšou tvárou je Jessica Chastainová (nominovaná za FARBU CITOV), ktorá má za sebou silný rok (policajtka v trileri TEXAS KILLING FIELDS, Malickov STROM ŽIVOTA, CORIOLANUS režírujúceho Ralpha Fiennesa, DLH).

Najlepšia réžia

Francúzsky THE ARTIST zbiera nomináciu za nomináciou a jednej sa neubránil ani režisér Michel Hazanavicius. Za THE IDES OF MARCH si nomináciu odnáša aj Clooney (v snímke si zároveň zahral, napísal k nej scenár a s Leonardom DiCapriom ju produkoval). Keďže Georgea nikdy nie je dosť, do tejto kategórie sa prebojoval ešte raz, hoci už nepriamo: nomináciu získal pseudo nezávislý Alexander Payne za havajské THE DESCENDANTS, v ktorých si Clooney zahral titulnú rolu. Nominácie uzatvárajú osvedčené priezviská Allen (POLNOC V PARÍŽI) a Scorsese (HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV).

Najlepší scenár

Michel Hazanavicius snímu THE ARTIS nielen režíroval, ale si k nej i napísal scenár, za ktorý je teraz nominovaný. Clooney aj v tejto kategórii potvrdzuje, že byť tento rok spájaný s filmom, ktorý režíruje George Clooney alebo v ňom aspoň hrá, sa oplatilo. Je totiž nominovaný za napísanie najlepšieho scenára za THE IDES OF MARCH (so scenárom mu pomohol kamarát Grant Heslov a Beau Willimon). Aj THE DESCENDANTS, v ktorých si zahral, sú nominované za scenár. Ďalej ešte MONEYBALL (za ktorým stojí uznávaná dvojica Steven Zaillian a Aaron Sorkin) a POLNOC V PARÍŽI Woodyho Allena so scenárom Woodyho Allena.

Najlepšia pieseň

Nominované sú filmy ALBERT NOBBS, FARBA CITOV, animovaný GNOMEO A JÚLIA, MACHINE GUN PREACHER a film W.E. (ktorý režírovala speváčka Madonna).

Najlepšia hudba

Madonna skutočne nie je dobrá herečka, no ako režisérka sa tento rok vytiahla – hoci v nomináciách „len“ hudobnými kategóriami. Jej snímka W.E. získala nomináciu nielen za najlepšiu pieseň, ale i hudbu celkovo. Nechýbajú THE ARTIST, HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV, triler MUŽI, KTORÍ NENÁVIDÍ ŽENY a Spielbergov WAR HORSE s hudbou žijúcej legendy menom John Williams.

Najlepší animovaný film

V tejto kategórii býva vzhľadom na pomerne malý počet animovaných filmov relatívne malá konkurencia a tento ročník môžeme hodnotiť ako predsa len slabší. Nominované sú druhé AUTÁ, prvý RANGO a shrekovský spin-off KOCÚR V ČIŽMÁCH, z ktorých filmová kritika nebola nijako mimoriadne nadšená, ale tiež pomerne kladne prijaté kusy TINTINOVE DOBRODRUŽSTVÁ (čím Spielberg završuje svoj relatívne úspešný rok) a ARTHUR ZACHRÁNI VIANOCE.

Najlepší neanglicky hovorený film

Čože? Angelina Jolieová? Ale áno, kvázi kráska a pseudo talentovaná herečka si povedala, že ak hviezda jej formátu nakrúti špinavú komornú vojnovú európsku drámu za 10 miliónov (amerických dolárov) s neznámymi juhoslovanskými či chorvátskymi hercami v ich jazyku, niečo z toho bude. A je z toho aspoň nominácia. Pritom IN THE LAND OF BLOOD AND HONEY je paradoxne čisto americký film... ibaže nie v angličtine, takže podľa pravidiel nominovaný byť môže. Ďalej je nominovaná Ázia (JIN LING SHI SAN CHAI paradoxne s Christianom Baleom v hlavnej úlohe), Irán (JODAEIYE NADER AZ SIMIN), Španielsko (Almodóvarova hororová KOŽA, V KTOREJ ŽIJEM s Antoniom Banderasom) a nominácie uzatvára koprodukcia Belgicko, Francúzsko a Taliansko LE GAMIN AU VÉLO.