Český lev 2010 - Výsledky
Filmové festivaly a Ceny
Pondelok, 07 Marec 2011 06:37

Hoci sa osemnásty ročník niesol v znamení množstva nominovaných slovenských hercov, nakoniec Kristína Farkašová, Zuzana Kronerová a Lukáš Latinák nevyhrali. Ako na tom bol najviac nominovaný (13) eštebácky psychotriler PUTÁ?

ÚVOD

Je to na dlhšiu debatu a každý by asi argumentoval dosť dobre, každopádne chcem na úvod poznamenať len to, že som sa rozhodol názvy českých filmov prekladať, vzhľadom na to, že som nikdy nemal problém vyrovnať sa s rozdelením Slovenska a Česka. Nevidím dôvod na to, aby som o filme POUTA písal ako o filme POUTA a nie ako o filme PUTÁ, takisto nechápem, prečo by mal byť KUKY SE VRACÍ KUKY SE VRACÁ a nie KUKY SA VRACIA.

Ani nie dvojhodinovým večerom, ktorý sa odohral okolo 20:00 na ČT1 v sobotu 5. 3. 2011, sprevádzal šikovný Jan Budař (držiteľ troch Českých levov – NUDA V BRNE, MAJSTRI a VÁCLAV). Rozhodne kus sympatického, pohotového a najmä fajn človeka, ale i on mal čo robiť, aby sa dôstojne pobil s trápnymi prejavmi HANBIACICH SA slovenských hercov, ktorí na pódium išli „predávať“ Levov (šok to bol v prípade Martina Hubu, ktorý je v podstate neoficiálnym synonymum pre „sebavedomé vystupovanie“, jeho české habkanie bolo ale v podstate už až trápne).

O čosi dôstojnejšie, ale tiež žiadny zázrak, sa Budař pobil so svojráznym nápadom, keď doprostred deja neustále zasahovala „tancujúca skupinka chalanov“. Síce tancovali na slávne filmové pesničky, ale i tak to bolo bláznivé rozhodnutie. Zaujal ma len samotný Budař, ktorý má tempo v krvi a na ktorého „nenápadné pohyby“ bola radosť pozerať. Pokiaľ nabudúce pretancuje celý program, nebudem proti. Ale chalanov by som už asi neoslovil.

Českého leva udeľuje tzv. „Akadémia“, ktorá pozostáva z desiatok členov, medzi ktorými sa nachádzajú ľudia rôznych odvetví filmového biznisu (herci, strihači, scenáristi, kameramani, producenti, kostýmoví výtvarníci...).

MIMORIADNY PRÍNOS ČESKEJ KINEMATOGRAFII

Tu asi niet čo namietať, ani komentovať. Zdeněk Svěrák. „Pan Chroust je lidovec?“ – „Pan Chroust je blbec.“ – „Ale taky lidovec?“ – „To taky.“

FILM

Myslím, že tento rok niet voči víťazovi čo namietať – PUTÁ mladého (*1973) režiséra Radima Špačka boli rovnaké, ako v roku 2009 3 SEZÓNY V PEKLE – v podstate pokojne oscarové herecké výkony, silná látka, kvalitné postavy, mimoriadne nadpriemerná technická stránka, prepracovaný scenár... keby som sa po tridsiatich rokoch vrátil z Marsu a videl oba filmy dabované, nemal by som problém uveriť, že sa jedná o hollywoodske filmy aspoň za 50 miliónov dolárov. PUTÁ sa navyše na nič nehrajú a ponúkajú „len“ príbeh lásky – ibaže príbeh lásky, kde žena o danej láske nemá ani tušenia a muž je psychopat, ochotný svoju platonickú lásku rozkúskovať, ak mu nepovie „áno“. Bez výborných hereckých výkonov by to neišlo, ale určite by to neišlo ani s blbým režisérom či šialeným producentom či neschopným kameramanom a zlým hudobným skladateľom. PUTÁ teda vytvorili mix „toho všetkého“ a ako „mix toho všetkého“ si sošku zaslúžili viac, ako tiež nominovaný historický HABERMANNOV MLYN, ktorý bol po technickej stránke tiež vydarený, ale scenár zjednodušoval.

RÉŽIA

Radim Špaček za PUTÁ (najvtipnejšie je, že Špaček doteraz nakrúcal len krátkometrážne veci či televízne seriály, jeho sebavedomý výkon je teda prekvapujúci).

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNEJ ÚLOHE

Zuzana Bydžovská za Mamas & Papas. Palce som držal Slovenke Kristíne Farkašovej za ryšavú žeriavnicu v PUTÁCH.

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V PODPORNEJ ÚLOHE

Eliška Balzerová za komédiu ŽENY V POKUŠENÍ. Nominovaná bola i Zuzana Kronerová za slúžku v HABERMANNOVOM MLYNE, ktorej sa surovo vráti posadnutosť peniazmi.

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNEJ ÚLOHE

Ondřej Malý našťastie premenil nomináciu za výkon eštebáka v PUTÁCH. „Našťastie“ preto, lebo zastávam názor, že určité „masovejšie“ okruhy slovenských a českých divákov sú stále pomerne naivné (alebo ako to nazvať) a hercov z kladných rolí milujú, kým hercov zo záporných rolí nenávidia, pretože si myslia, že daní herci sú naozaj zlí. Malý stvárnil šialenca, na ktorom je najhoršie, že má moc – a teda môže jeho šialenstvo dlho bublať, kypieť a pôsobiť na okolie bez toho, aby s tým mohol niekto niečo urobiť. Malý to zahral výborne – je ústredným (anti)hrdinom snímky a to bol risk. Tvorcom ale vyšiel a hercov sebavedomý „hajzlovský“ výkon im obrovsky pomohol. Bola to kľúčová rola a ak by ju hral neviem... Bolek Polívka... asi by to nedopadlo tak, ako s Malým. Bizarnosťou tejto kategórie bola nominácia pre Karla Rodena. Čo o to, v HABERMANNOVOM MLYNE bol (zasa) skvelý, je to jeden z najlepších žijúcich hercov na svete so zvláštnou „ľudskou charizmou“. Ale jeho hájnik (poľovník?) bol evidentne vedľajšia postava, tvorcovia mu ale nerozumne dali väčší priestor, než mal mať (a než vyžadoval príbeh – to bolo asi najhoršie).

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V PODPORNEJ ÚLOHE

Osobne som držal najviac palce drsne vyladenému Oldřichovi Kaiserovi. V PUTÁCH problematický herec stvárnil „eštebáckeho veliteľa“, ktorého hláška „Takým ľuďom my nepomáhame, takých ľudí my trestáme“ zrejme časom skultovnie. Nominovaný bol tiež náš Lukáš Latinák za urozprávaného (ale nie hlúpeho) eštebáka (tiež za PUTÁ). Nomináciu nakoniec premenil in memoriam 20. 6. 2010 zosnulý Vladimír Dlouhý za svoju poslednú rolu v trileri KAJÍNEK.

SCENÁR

PUTÁ.

KAMERA

PUTÁ boli vizuálne výrazný film. Takže žiadne prekvapenie.

HUDBA

Soška putovala na Slovensko do rúk neznámeho Michala Novinského za KUKY SA VRACIA.

STRIH

Hoci KUKY SA VRACIA nebodoval vo „vážnych“ kategóriách (ale asi ťažko si predstaviť jeho víťazstvo v hereckých kategóriách), v „technických“ bodoval. I v kategórii najlepší strih.

ZVUK

KUKY SA VRACIA.

DOKUMENT

V roku 2010 vzniklo 15 českých a koprodukčných dokumentov. Potešilo ma, že sošku nakoniec získala Helena Třeštíková, ktorá je expertkou na fenomén „časozberných“ dokumentov, ktoré sa vyznačujú predovšetkým tým, že častokrát až desiatky rokov nakrúcate niečo s neistým výsledkom. Sošku získala za dokument KATKA, v ktorom so svojím štábom 14 rokov zachytávala život s drogami (a všeličím iným) sa bijúcim dievčaťom. Jediné, čo ma v zlom zaskočilo, bolo, že Třeštíková nepovedala, či má nové informácie o Katke. Kto videl ťažký dokument, vie, že to s ňou na konci práve najružovejšie nevyzeralo.

VÝTVARNÝ POČIN

Filmy Jana Švankmajera sú známe nielen tým, že na ne na Slovensku a v Čechách nikto nechodí do kín (ak sa do nich vôbec dostanú...), ale tiež tým, že ich vysoko zbožňujú výrazné filmárske osobnosti zo zahraničia. Podobne, ako k Milošovi Formanovi, i k Švankmajerovi sa hlásia slávne osobnosti a hlboko jeho tvorbu uznávajú, spomeniem aspoň Guillerma del Tora (FAUNOV LABYRINT). Švankmajer, ktorý je v zahraničí bez debaty cenenejší, ako doma v Čechách, získal sošku za snímku PREŽIŤ SVOJ ŽIVOT. Získanie sošky môžeme hodnotiť ako kompenzáciu za to, že nepremenil režisérsku nomináciu za rovnaký film.

ZÁVEROM...

Myslím, že môžeme byť spokojní – kvalitné filmy, ktoré začínajú byť kvalitné už i bez prižmurovania očí v štýle „no dobre, nie je to dokonalé, ale je to český film a budeme ho hodnotiť menej prísne, ako zahraničné produkcie za sto miliónov USD“. Preto víťazstvo príjemne arogantných PÚT môže len a len potešiť.

Myslím si, že pozitívne môžeme hodnotiť aj fakt, že Herzova historická dráma o „sudetských Nemcoch“ HABERMANNOV MLYN nepremenila ani jednu nomináciu. Osobne sa mi film páčil, krásna lesná výprava, solídni herci (a jeden skvelý), dialógy, ktoré netrhali uši. Určite skôr palec hore, ako dole a film odporúčam. Ale scenár mi pripadal priemerný, Herz sa spoliehal na to, že téma je akosi "sama od seba“ silná a nič k nej netreba dodávať. Čo by som bral, ak by Herz režíroval dokument a nie „normálny“ film, ktorý by určitú víziu, zrejme, snáď, možno, dúfam, mať mal. Postavy boli plné klišé, príbeh bol plný klišé, scenár obecne bol plný klišé a keďže scenár je zrejme najdôležitejšia časť filmu, bolo by „nejaké mimoriadne“ (herecké víťazstvo by som ustál, kategóriu „najlepší film“ nie) víťazstvo tohto titulu asi sčasti neférové.