Oscar 2010 nominácie
Filmové festivaly a Ceny
Pondelok, 14 Február 2011 07:21

Článok o nomináciách na Oscara 2010. Kto zvíťazí tento rok? Natrie to SKUTOČNÁ GURÁŽ FIGHTEROVI alebo Akadémia uprednostní kvalitu (KRÁĽOVA REČ, 127 HODÍN) pred blbosťami (DECKÁ SÚ V POHODE)? POČIATOK verzus ČIERNA LABUŤ.

Na úvod dve veci.

1. Napriek snahe som nevidel všetky nominované filmy. Nemyslím v kategórii „najlepší krátkometrážny hraný film“. Tie nevidel nikto. Myslím z „hlavných“ kategórií. Uniklo mi napr. BIUTIFUL s Javierom Bardemom alebo animovaný kúsok ILUZIONISTA. No z „hlavného prúdu“ som videl väčšinu snímok (napr. v kategórii „naj film“ je nominovaných 10 filmov, videl som 9).

2. V názvoch filmov je problém: slovenská premiéra v niekoľkých prípadoch ešte neprebehla a tak nie je stanovený „definitívny“ preklad. Preto môže dôjsť k nedorozumeniam. U niektorých filmov som si dovolil risknúť to s prekladom napriek tomu, že SK premiéra ešte nebola. Hoci som si istý, že slovenskí distribútori majú tony (zbytočnej) fantázie, ktorú ventilujú v čudných prekladoch, predpokladám, že ak sa niečo v origináli volá THE KING'S SPEECH a v Čechách to ide ako „Králova řeč“, u nás to pôjde ako KRÁĽOVA REČ a nie napríklad „Ultimátna pravda o kameňoch, čakajúcich trilión devónu na váš pád“, hoci i to je možné. U niektorých filmov je to ale komplikovanejšie (WINTER´S BONE), prípadne u nich zatiaľ nebola stanovená slovenská kino premiéra (ak vôbec bude), tak som sa v komplikovanejších prípadoch rozhodol ponechať pôvodný názov. Prejdime na samotné kategórie.

FILM

Tento rok sa v najočakávanejšej kategórii objavilo namiesto tradičných 5, rovno 10 nominácií, vrátane animovanej snímky. Čo je bizarnejšie, než by sa mohlo zdať.

Nie, že by si to tretie TOY STORY nezaslúžilo. Vážne. Len dosť dobre nerozumiem, načo potom vznikla kategória „najlepší animovaný film“ - tretie TOY STORY je totiž bizarne nominované nielen v sekcii „najlepší film“ ale i „najlepší animovaný film“, čo mu síce prajem, ale nerozumiem tej logike. Nie je to prvý raz, čo je nominovaným kreslený príbeh (disneyovka KRÁSKA A ZVIERA/1991), ale vtedy ešte kreslené nemali vlastnú kategóriu. Dnes majú – a predsa je „kreslený“ nominovaný i v kategórii najlepší „hraný“. Je síce asi dvojpercentná šanca, že by TOY STORY 3 premenilo nomináciu, ale ak by Pixar sošku získal nielen za najlepší animovaný film, ale i „hraný“, smial by som sa asi aj pol minúty. To sa ale nestane. A ešte jedna otázka: máme právo diskriminovať kreslené filmy a nevpustiť ich do „normálnej“ kategórie? Je to komplikovanejšie, než by sa mohlo zdať.

„Kauza TOY STORY 3“ naznačuje, aký bol blbý nápad nominovať až 10 filmov. Načo je to dobré? Nabudúce by som radil zostať pri piatich, aby bola latka vyššie. Viete. Aby ju nepreskočili aj také nevkusné nemehlá, ako sú rôzne primitívne zjednodušujúce prízemnosti s Markom Wahlbergom, Christianom Baleom či Julianne Mooreovou.

Prítomný je i Danny Boyle (127 HODÍN), ktorého má Akadémia rada; v roku 2008 jeho MILIONÁR Z CHATRČE zobral, čo vládal. Faktom je, že hoci sa mi oba Dannyho filmy páčili, nepáčili sa mi až tak, ako napr. jeho sci-fi SUNSHINE. 127 HODÍN ma ale zaujalo o čosi viac, ako indická rozprávka. Je skromnejšie, ale i ráznejšie a ide k veci. „Film na nominovanie“ to ale v mojich očiach príliš nie je a neverím, že by Boyle sošku získal. Už nominácia je pravdupovediac nečakaná. Ale áno, prajem mu ju. Prajem mu ju možno viac, ako za MILIONÁRA Z CHATRČE – 127 HODÍN je jeden z mála tohtoročných nominovaných filmov, ktorý sa zaobíde bez zbytočných kecov a nepodlieza.

Christophera Nolana, hoci jeho filmy majú k blbostiam ďaleko, Akadémia príliš neuznáva (aspoň nie natoľko, aby mu dávala ceny), takže sa neočakáva, že by zvíťazil „len“ vďaka akčnému sci-fi POČIATOK.

WINTER´S BONE by som označil za titul, ktorý je do počtu. I keď... nebolo by to prvý raz, čo malý film, od ktorého nikto nič nečaká, na Oscaroch pobije velikánov (minulý rok porazila „malá“ SMRŤ ČAKÁ VŠADE vysokorozpočtový celosvetový trhák AVATAR).

Aronofského ČIERNA LABUŤ je baletný triler s pomerne kvalitným (i keď to je diskutabilné...) výkonom Natalie Portmanovej a treba povedať, že vzhľadom na povesť „suchej“ Akadémie by to bol ideálny Oscar: pomalé, nezáživné, „umelecké“, povýšenecké, chladné, bezcitné, dvojzmyselné, miestami kvôli snovej atmosfére nepochopiteľné, inokedy len triviálne a naivné, v lepšom prípade nudné. Ak je toto oscarový materiál, potom ma to trocha mrzí, lebo tým pádom by som v budúcnosti musel pozerať viac frigidných filmov.

Nominácia boxerského FIGHTERA je nepochopiteľná. Zdanlivo silný scenár o kráčaní po svojej ceste, hoci mi všetci hádžu polená pod nohy, je navyše inšpirovaný skutočnými udalosťami. Javí sa tak byť ideálnym oscarovým favoritom (boxerský ROCKY v roku 1976 získal Oscara za najlepší film, réžiu a strih, to bol ale kvalitný film). Osobne to vidím na zúfalých 40%, od primitívnych postáv cez hlúpy dej po tony klišé, ktoré sa dajú uhádnuť pred skončením (úvodných) titulkov.

Podobne zbytočnou kravinou bez úrovne, je naivná, fádna a predvídateľná bisexuálna melodráma DECKÁ SÚ V POHODE (v origináli THE KIDS ARE ALL RIGHT) s hrozným ústredným duom Julianne Mooreová/Annette Beningová; nemyslel som, že televíznym dojmom pôsobiace filmy môžu byť nominované. Pokiaľ by nebodaj tento detinský kolotoč získal Oscara za najlepší film, bol by to pľuvanec do očí bisexuálnej (a predovšetkým vynikajúcemu filmu) SKROTENEJ HORE, ktorá v roku 2005 skončila len pri nominácii.

Deviatim nominovaným sa prekvapivo stal nečakane sa v kategórii objaviaci western bratov Coenovcov o SKUTOČNEJ GURÁŽI. Nie snáď, že by neodviedli dobré zaprášené žánrové remeslo, takisto k hereckým výkonom a dialógom ťažko niečo namietať. Scenár mi však pripadal ledva postačujúci a to by sa asi pri „filme roku“ stávať nemalo.

Čiernym koňom by mohla byť dobre hodnotená SOCIÁLNA SIEŤ Davida Finchera. Za diabolsky zrežírovanú súťaž regát by som mu symbolickú nomináciu dal. Viac nie. Myslím, že skončí pri nominácii.

Najmúdrejšie by bolo staviť na koktajúcu KRÁĽOVU REČ, ktorá sa „zrazu zjavila“, nikto do nej nevkladal žiadne nádeje a zrazu sa stala komerčným hitom a filmová kritika si ju obľúbila podobne, ako obdobnú KRÁĽOVNÚ z roku 2006. Keďže predpokladám, že najlepším „kresleným“ filmom bude TOY STORY 3, prial by som sošku za najlepší „hraný“ film práve KRÁĽOVEJ REČI z produkcie Geoffreyho Rusha a bratov Weinsteinovcov. Jeden z mála nominovaných filmov, ktorý mal dobrý scenár, kvalitné dialógy, prepracované postavy a dokonca dojatie.

ANIMOVANÝ FILM

V kategórii sú tri nominované kusy. Keďže Pixar aj v roku 2010 poslal do kín svojho zástupcu (teoreticky dvoch, NA VLÁSKU síce vyrobil Disney, ale Disney vlastní Pixar), nominácia bola automatická – tretie TOY STORY (poznáte inú „trojku“, ktorá bola niekedy nominovaná?) by navyše mohlo získať Oscara za zásluhy. Bol to práve prvý diel v roku 1995, ktorý spôsobil revolúciu v tom, že sa jednalo o prvý celovečerný film, ktorý vznikol výlučne v počítači. Trojka je navyše nostalgickým záverom série, čo tiež niečo môže (ale aj nemusí) zavážiť. ILUZIONISTU som síce nevidel, ale AKO VYCVIČIŤ DRAKA áno a ak by vyhral na úkor milého TOY STORY 3 drak, mrzelo by ma to. Namiesto AKO VYCVIČIŤ DRAKA by som radšej nominoval milý kúsok, disneyovku NA VLÁSKU. Síce by Pixar plus mínus konkuroval sám sebe, ale na rozdiel od drakov ma panvica bavila.

HEREC V HLAVNEJ ÚLOHE

Medzi piatimi nominovanými by som najviac držal palce maršalovi Jeffovi Bridgesovi, ktorý má SKUTOČNÚ GURÁŽ, ale pochybujem, že by mu dali za posledné dva roky dvoch Oscarov (minule získal za country CRAZY HEART). Javier Bardem za BIUTIFUL je meno, ktorým v nomináciách nič nepokazíte. Nečakaným víťazom by síce mohol byť mladý Jesse Eisenberg za zakladateľa SOCIÁLNEJ SIETE, i keď to nepokladám za pravdepodobné - už nominácia je u herca zo ZOMBIELANDU víťazstvom a posunie ho k lepším scenárom a vyšším honorárom. Detto Jamesa Franca, ktorý si v 127 HODINÁCH zahral skutočne žijúceho (to na Akadémiu zaberá) dobrodruha, ktorý „tú“ šialenosť so skalou naozaj zažil a správa o tom obletela celý svet. Franco odvádza občas dobrý výkon, spravidla je v snímke ale skôr „adekvátny“, sošku nepredpokladám. Ak by sme mali použiť kontroverznú rovnicu „víťaz Zlatých glóbusov dostane aj Oscara“, vyhrá Colin Firth za KRÁĽOVU REČ. Osobne by ma to ale nepotešilo; kým z Bridgesa som mal pocit, že do úlohy niečo zo seba vložil, Firth podal „klasický herecký výkon“ v úlohe, ktorú by dokázal zahrať skoro každý.

HEREČKA V HLAVNEJ ÚLOHE

Annette Beningová je krajne nesympatická žena a slabá herečka a v DECKÁ SÚ V POHODE podala hrozný výkon ako otravná lesbická hysterická opitá harpya. Zbytočne k tomu písať viac. Proste zle hrajúca päťdesiatka, motajúce popletené životné pravdy. Nominovaná je tiež Jennifer Lawrenceová (WINTER´S BONE), ktorú nikto nepozná a preto môže vyhrať. Naopak, Natalie Portmanovú poznajú všetci a jej nudný výkon v ČIERNEJ LABUTI sa javí byť ukážkovo predvídateľným víťazstvom. Štvrtou nominovanou je Michelle Williamsová za BLUE VALENTINE. Najviac víťazstvo prajem bravúrnemu hereckému výkonu strhujúco sústredenej Nicole Kidmanovej, ktorá mi ešte nikdy nepridala taká pekná, múdra – a dobrá. Jej výkon vo férovej komornej dráme RABBIT HOLE (ktorú si zároveň produkovala, slovenská premiéra, ani česká, zatiaľ nie je stanovená) je niečo, čo dokáže divákovi roztrhnúť srdce a nechať ležať v prachu. Kidmanová si už nomináciou napráva reputáciu, ktorú si poškodila sériou hlúpych prepadákov typu MOJA KRÁSNA ČARODEJNICA. Navyše šanca na premenu nominácie nie je najmenšia – Kidmanovú má Akadémia rada (nominácia za MOULIN ROUGE, Oscar za HODINY).

HEREC V PODPORNEJ ÚLOHE

A je to tu, môj nenávidený Christian Bale získal za FIGHTERA nomináciu. A ako tohto panáka nemám v láske, musím uznať, že ak ma na slabom filme niečo bavilo, bola to práve jeho sfetovaná odpísaná karikatúra. Ak je ale TOTO dôvod na nomináciu, to by som časom možno mohol byť nominovaný aj ja. Herec získal za rolu už Zlatý glóbus, šance na Oscara má teda nanešťastie veľké. Kým účasť takých kalibrov, ako sú Geoffrey Rush (logopéd bez papierov - KRÁĽOVA REČ) a Mark Ruffalo (v DECKÁ SÚ V POHODE patril k mála svetlým okamihov) ma neprekvapila a Johna Hawkesa (WINTER'S BONE) nepoznám, zaskočil ma Jeremy Renner. Ten v Affleckovom MESTE stvárnil výraznú podpornú rolu a osobne prajem Affleckovi-režisérovi čo najviac cien, aby nakrúcal ďalej. Ale Rennerova postava nie je v mojich očiach ideálny oscarový materiál, nerozhodne skáče od nepredvídateľného krvilačného psychopata po parťáka do nepohody. Pre herca, ktorý do roku 2008 hrával nepostrehnuteľné postavy (JEDNOTKA RÝCHLEHO NASADENIA alias S.W.A.T.), je nominácia úspech. Navyše je to už jeho druhá nominácia za krátky čas (v roku 2008 to bol expert na zneškodňovanie výbušnín zo SMRŤ ČAKÁ VŠADE), čo z neho robí prekvapivo úspešného herca.

HEREČKA V PODPORNEJ ÚLOHE

Ak sa môže Oscar dostať za štíhle oholené nohy a skákanie cez žrď (!), má to Amy Adamsová za FIGHTERA vo vrecku. Helena Bonham Carterová v KRÁĽOVEJ REČI hrala na maličkom priestore kráľovu ženu, ale na sošku to nie je ani omylom. Melissa Leoová vo FIGHTEROVI hrá podobne hnusnú starú suku, ako Mo'Nique minulý rok v PRECIOUS. Budúci rok teda ľubovoľnej herečke stačí hrať „skutočne hroznú matku ústrednej postavy“ a nomináciu má istú (Mo'Nique získala Oscara). V hre je tiež mne neznáma Jacki Weaverová (austrálske KRÁĽOVSTVO ZVERSTIEV v origináli ANIMAL KINGDOM). Ja budem držať palce sebavedomej Hailee Steinfeldovej zo SKUTOČNEJ GURÁŽE.

RÉŽIA

Premení nomináciu Pán Nuda alias baleťák Darren Aronofsky ČIERNOU LABUŤOU? Dúfam, že nie. Coenovci za SKUTOČNÚ GURÁŽ? Zrejme nie. David O. Russell za FIGHTERA? Ak sa dá získať Oscar za film, u ktorého by som nikomu neodporúčal kupovať si vstupenku do kina, potom áno. Že by Akadémia po rokoch (d)ocenila Davida Finchera, ktorý je nominovaný za SOCIÁLNU SIEŤ? Nemyslím si, Fincher zrejme bude i nasledujúcich ročníkoch nasledovať svoj vzor, Hitchcocka, ktorého tiež všetci milovali, ale Oscara mu za réžiu nikdy nedali. Najlogickejším víťazstvom sa javí byť doteraz predovšetkým televízny tvorca, Brit Tom Hooper (*1972). Finančný a umelecký úspech jeho KRÁĽOVEJ REČI je veľkým prekvapením.

ORIGINÁLNY SCENÁR

Jediným výsmechom tejto kategórie je ťažko ospravedlniteľná drzosť, s akou zrejme nafetovaná Akadémia, ktorej by SNÁĎ aspoň na „základnej úrovni“ záležať malo, nominovala scenár FIGHTERA. Ten je pritom synonymom pre (pod)priemerný scenár, ktorý dokáže napísať aj decko. Rovnakým vrcholom je nominácia pre DECKÁ SÚ V POHODE, čo je scenár plný klišé, predvídateľných zvratov, ulepených dialógov a nerealistických postáv. Netuším, či ma tento rok viac znechutil vysoký počet nominácií pre FIGHTERA alebo DECKÁ SÚ V POHODE. Želiezko má v ohni ĎALŠÍ ROK (v origináli ANOTHER YEAR), prekvapením je nominácia za scenár na adresu obyčajného oddychového filmu POČIATOK. Akadémia tento rok nie je vo svojej koži. Sošku zrejme získa KRÁĽOVA REČ, ktorá ponúkla poctivý, prepracovaný scenár, ktorý neziape ako hysterický FIGHTER, ale normálne hovorí svoj názor.

ADAPTOVANÝ SCENÁR

Konkurencia na pohľad silná, ale ruku na srdce, scenáre v (inak kvalitných) filmoch 127 HODÍN, SKUTOČNÁ GURÁŽ a SOCIÁLNA SIEŤ, patrili skôr k tomu priemernejšiemu z inak skôr nadpriemerných snímok. TOY STORY 3 by mohlo ťažiť z pomerne vážneho scenára (na rodinný film...). Otázkou je, ako kartami (ne)zamieša WINTER'S BONE. Pravdupovediac, netuším, kto by mohol vyhrať, ale ak by som si MUSEL tipnúť, stavil by som na Facebook.

KAMERA

Dlho by sme hľadali kategóriu, v ktorej by sme nenašli SKUTOČNÚ GURÁŽ. Výnimkou nie je ani najlepšia kamera. Je pravda, že kameraman robil, čo mohol (vzhľadom na malý rozpočet, kvôli ktorému sa nemalá časť deja odohráva v noci). Nominované sú ešte: ČIERNA LABUŤ, POČIATOK a SOCIÁLNA SIEŤ. Prekvapila nominácia KRÁĽOVEJ REČI, ktorá sa o žiadne kameramanské zázraky nepokúšala, len nerušivo slúžila príbehu.

STRIH

127 HODÍN, ČIERNA LABUŤ, FIGHTER, SOCIÁLNA SIEŤ. Prítomnosť KRÁĽOVEJ REČI zrejme neprekvapí. Kým niektoré filmy slávia úspech v „technických“ kategóriách a iné skôr vo „vážnejších“ (réžia, scenár, herecké výkony), KRÁĽOVA REČ tento rok ovládla obe.

VÝPRAVA

HARRY POTTER A DARY SMRTI - 1., SKUTOČNÁ GURÁŽ, POČIATOK a Burtonova ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV. Všetko vizuálne výrazné filmy. SKUTOČNÁ GURÁŽ tomu síce po odchode do divočiny po vizuálnej stránke veľa nedala, ale začiatok v mestečku si snáď nomináciu zaslúži. O to vtipnejšie (v dobrom) by bolo víťazstvo KRÁĽOVEJ REČI, ktorá je po vizuálnej stránke ukážkovo minimalistická; prehnane povedané (ale vlastne ani nie veľmi prehnane povedané), väčšinu času dvaja herci stoja/sedia v jednej minimalisticky zariadenej miestnosti.

KOSTÝMY

Asi by sa dalo povedať, že všetko zaslúžené nominácie, lebo dané filmy mali kvalitné kostýmy, od výrazných prác typu ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV, po nenápadnejšiu prácu v KRÁĽOVEJ REČI a SKUTOČNEJ GURÁŽI. O najlepšie kostýmy však bojujú i nováčikovia, IO SONO L'AMORE s Tildou Swintonovou a z trailerov sa kuriózne javiaca adaptácia Shakespearea THE TEMPEST. Aby to nakoniec nevyhral práve posledne menovaný titul od režisérky Julie Taymorovej (TITUS), ktorej jeden film (FRIDA) v minulosti už nomináciu za kostýmy získal.

MEJKAP

Je fakt, že VLKOLAK nebol najlepším filmom na svete a úroveň trikov bola zo scény do scény diskutabilná. Minimálne ale za zamaskovaného Benicia Del Tora si, myslím, Rick Baker nomináciu zaslúžil. Ďalej je nominovaný BARNEY'S VERSION s Paulom Giamattim a Dustinom Hoffmanom a jedinú nomináciu získal ÚTEK ZO SIBÍRA Petra Weira, ktorého po divákoch začína prehliadať už i „odborná kritika“. Film som síce nevidel, možno je zlý, u Weira sa tomu ale verí ťažko.

HUDBA

127 HODÍN, AKO VYCVIČIŤ DRAKA, KRÁĽOVA REČ, POČIATOK, SOCIÁLNA SIEŤ.

PIESEŇ

Okrem starých známych (TOY STORY 3 a 127 HODÍN) sa v kategórii vyskytli i dva zaujímavé tituly. Hoci by som NA VLÁSKU prial asi o osem nominácií naviac, nakoniec môžu byť v Disney (resp. v Pixare...) radi aspoň za najlepšiu pieseň. Takisto Gwyneth Paltrowová za svoju životopisnú country drámu COUNTRY STRONG čakala určite minimálne nomináciu za svoj výkon, keďže country filmy posledných rokov svojim hereckým predstaviteľom sošky doniesli (Reese Witherspoonová za WALK THE LINE, Jeff Bridges za CRAZY HEART). Nakoniec môže byť rada aspoň za nomináciu za najlepšie pieseň.

ZVUK

Hit SALT s Angelinou Jolieovou mal ku kvalitnému špionážnemu akčnému trileru ďaleko, takže môže byť rád aspoň za túto jednu nomináciu. Konkurencia je ale taká kvalitná, že by bolo predčasné, aby Brad kupoval bonboniéru: SOCIÁLNA SIEŤ, KRÁĽOVA REČ, SKUTOČNÁ GURÁŽ a POČIATOK.

STRIH ZVUKU

SKUTOČNÁ GURÁŽ pritvrdzuje, ale v konkurencii POČIATKU, trojky TOY STORY a dvojky TRON to nebude mať ľahké. TRON, do ktorého Disney nasypal neskutočné peniaze a ambície, pokračuje v nečakane chladnej chôdzi svetom – vzhľadom na gigantický rozpočet sa i inak solídna tržba stáva kontroverznou a filmové ceny sa tvorcom tiež nehrnú. Potešilo by ma víťazstvo UNSTOPPABLE Tonyho Scotta o nezastaviteľnom vlaku, z ktorého sa vykľula oveľa menšia blbosť, akú som čakal a najlepší film Tonyho Scotta od MUŽA V OHNI (2004).

VIZUÁLNE EFEKTY

Toto je asi krutá rana voči druhému TRONOVI, ktorý postavil reklamnú kampaň na najrevolučnejších vizuálnych efektoch vo vesmíre – a nezískal ani smiešnu nomináciu. Naopak ju získali tvorcovia komerčného hitu Tima Burtona ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV, nomináciu má tiež siedmy HARRY POTTER a milým prekvapením je účasť sviežeho komiksu IRON MANA 2. Neprekvapivo je nominovaný POČIATOK. Prekvapivo ŽIVOT PO ŽIVOTE (v origináli HEREAFTER) s Mattom Damonom, čo je jediná tohtoročná nominácia pre režiséra Clinta Eastwooda. Skĺzol Clint po sérii silných látok (MILLION DOLLAR BABY, GRAN TORINO) do stereotypu (INVICTUS)?

NEANGLICKY HOVORENÝ FILM

Svojho zástupcu má Alžírsko (HORS-LA-LOI), Kanada (INCENDIES), Dánsko (LEPŠÍ SVET) i Grécko (KYNODONTAS). Ak by sme to brali podľa slávy režiséra, zvíťazilo by Mexiko za BIUTIFUL (r. Alejandro González Iñárritu - 21 GRAMOV, BABEL).

CELOVEČERNÝ DOKUMENT

Filmy EXIT THROUGH THE GIFT SHOP, GASLAND, INSIDE JOB, RESTREPO, WASTE LAND.

KRÁTKOMETRÁŽNY DOKUMENT

KILLING IN THE NAME, POSTER GIRL, STRANGERS NO MORE, SUN COME UP, THE WARRIORS OF QIUGANG.

KRÁTKOMETRÁŽNY ANIMOVANÝ FILM

DEŇ & NOC, THE GRUFFALO, LET'S POLLUTE, THE LOST THING A MADAGASCAR, CARNET DE VOYAGE.

KRÁTKOMETRÁŽNY HRANÝ FILM

THE CONFESSION, THE CRUSH, GOD OF LOVE, NA WEWE, WISH 143.

ZÁVEROM

Väčšina tohtoročných nominovaných ma neoslovila. Najviac sa mi „akosi tak obyčajne divácky“ páčila SKUTOČNÁ GURÁŽ, ale ani to nebol zázrak. DECKÁ SÚ V POHODE a FIGHTER sú ukážkové patetické výplachy „á la Hollywood“. POČIATKU by som prial čo najviac víťazstiev, lebo na rozdiel od ČIERNEJ LABUTE sa aspoň na nič nehral. Znova však – nie je to oscarový materiál.

Komorná „obyčajná“ dráma RABBIT HOLE o manželskom páre, vyrovnávajúcom sa so stratou dieťaťa, to zvládla na dôstojnej úrovni, pritom snímka z Kidmanovej produkcie získala jedinú nomináciu (pre Kidmanovú).

P.S. Aronofsky má v hre nielen ČIERNU LABUŤ (ako režisér), ale i FIGHTERA (ako producent).