Oscar 2009 - Výsledky
Filmové festivaly a Ceny
Pondelok, 08 Marec 2010 13:52

Rok 2009 bol síce rokom Avatara, ale James Cameron na odovzdávaní Oscarov prekvapivo rozhodne neexceloval. Nečakane ho z hry vytlačila jeho v poradí tretia bývalá manželka. Tešili sa však i Sandra Bullocková a Pixar.

Obvykle sa nevyjadrujem k trápnemu amatérskemu humusu pod názvom Zlatá malina. Len by som dodal, že tieto „ceny“ berie do úvahy len obrovský filmový amatér, ktorý vidí ročne jeden a pol filmu. Ak ich berie vážne divák, ktorý ročne vidí sto a viac filmov, je idiot a to urážam ľudí s touto chorobou. Napriek tomu to, čo dokázala Sandra Bullocková, je skutočne že dole klobúk, vážení: získať v jeden deň Zlatú malinu za najhorší ženský herecký výkon za rok 2009 a nasledujúcu noc získať Oscara v kategórii najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe, to je fakt bomba (samozrejme za iné filmy. Ale aj tak...). Ako Akadémia minulý rok zviditeľnila nominovaného Mickeyho Rourkea (je úplne fuk, že nomináciu nakoniec nepremenil na zlato), teraz zviditeľnil Bullockovú, ktorá bola podobne odpísaná, ako Mickey, alebo ešte horšie. Mickey sa aspoň zničil boxom, pokusom o samovraždu, ženami a alkoholom. Bullocková si len vyberala strašné scenáre. Už aj keby Oscara nezískala, stačila by obyčajná nominácia na to, aby jej hviezda zasa, na nejaký čas, „povstala z popola“. Po tom, čo Sandra premenila nomináciu na zlato, jej leží Hollywood pri nohách a s touto cenou si môže robiť pravdupovediac čo len chce. Práve toho sa bojím; nebola by prvá, kto získal Oscara, všetci ho milovali a zrazu hral v Pánovi a pani Smithovcoch. Teda ešte dodám, že Sandra získala Oscara za The Blind Side.

Kým u Bullockovej som pravdupovediac možno aj čakal, že získa Oscara (ale opakujem, úspechom bola už samotná nominácia, či ju premenila na zlato zasa až také dôležité nie je), určite som nečakal, že bývalá manželka Jamesa Camerona svojho ex rozseká na kúsky svojim vojenským (nedá mi napísať vojnovým, vojnové bolo Zachráňte vojaka Ryana) trilerom Smrť čaká všade. Akadémia ale tento rok uprednostnila Irak pred ekológiou a kým favorizovaný Avatar nakoniec získal len trápne tri Oscary (aj to „len“ za „technické“ kategórie kamera, výprava a najlepšie efekty – to posledné bola zrejme rovnaká povinnosť, akou bolo to, že Heath Ledger proste MUSEL získať posmrtného Oscara za Jokera, „zloducha odnikiaľ“), Bigelowová (režisérka drsných trilerov Modrá oceľ, Zvláštne dni alebo K-19: Stroj na smrť) vytrénovala čierneho koňa roka, ktorý získal Oscara za najlepší film, réžiu (Bigelowová sa tak stala prvou ženou v histórii Oscarov, ktorá získala Oscara za réžiu), ďalej originálny scenár, strih, strih zvukových efektov a zvuk. Dávid bez debaty dostal Goliáša a myslite si o tom, čo len chcete. Za seba len dodám, že Akadémia toto robí: rok 2002 bol afroamerickým rokom, rok 2009 rokom žien. Akadémia toto robí. Čím viac do toho vidíte, tým lepšie viete, že Akadémia toto robí.

Kategória najlepší herec v hlavnej úlohe ma potešila. Prácu Jeffa Bridgesa si všímam celé roky. Ten človek snáď nezahral nikdy zle. No dobre, raz určite, ale jeho nabúchaná filmografia naznačuje, že je to totálny frajer, ktorý ide z jedného skvelého príbehu do druhého; fakticky neviem, či ho mám radšej ako spisovateľa v Dverách v podlahe alebo ako kultového Big Lebowského. Sošku za rok 2009 získal za country speváka v dráme Crazy Heart. George Clooney (Lietam v tom), Colin Firth (A Single Man), Morgan Freeman (Invictus) ani Jeremy Renner (Smrť čaká všade) nemali šancu.

Najlepším hercom v podpornej úlohe sa prekvapivo stal Christopher Waltz za tarantinovku Nehanební bastardi; neznámy rakúsky herec porazil Matta Damona, milovaného Woodyho Harrelsona i veterána Christophera Plummera a Stanleyho Tucciho za Pevné puto. To posledné najviac štve režiséra Petra Jacksona, ktorého očakávaný mysteriózny triler získal len dve nominácie a žiadnu nepremenil na zlato. Jackson mal v hre skôr sci-fi triler District 9, ktorý „len“ produkoval a ktorý paradoxne získal oveľa viac nominácií, ako Pevné puto, ale aj District 9 nakoniec totálne narazil a dosť nečakane nezískal ani len jednu jedinú cenu.

Kategória najlepšia herečka v podpornej úlohe: Mo'Nique za drámu Precious: Based on the Novel Push by Sapphire (tento nikým nespomínaný film získal tiež Oscara za najlepší adaptovaný scenár). Poznáte ju? Samozrejme, že nie. Aj TOTO Akadémia niekedy robí. Nabúcha kategóriu slávnymi menami (Penélope Cruzová, Maggie Gyllenhaalová) a sošku nakoniec zverí úplne neznámej herečke (viď. filmová manželka Dona Cheadleho za Hotel Rwanda).

Ďalej už len v skratke: najlepšie kostýmy mala Kráľovná Viktória, najlepší mejkap sci-fi J.J. Abramsa Star Trek, najlepšia hudba zahrala v pixarovke Hore, najlepšia pieseň zaznela v Crazy Heart, najlepším animovaných filmom sa (našťastie neprekvapivo) stalo Hore, najlepšiu neanglicky hovorenú snímku mali Argentínčania (El secreto de sus ojos), najlepším celovečerným dokumentom sa stalo The Cove (o delfínoch), najlepším krátkometrážnym dokumentom Music by Prudence, najlepším krátkometrážnym animovaným filmom Logorama a najlepším krátkometrážnym hraným filmom The New Tenants.