Oscar 2009 nominácie. Rok Sandry Bullockovej
Filmové festivaly a Ceny
Štvrtok, 04 Február 2010 07:27

Začiatkom februára 2010 Akadémia oficiálne vyhlásila nominácie na Oscara za minulý rok. Podľa očakávaní získal veľa nominácii „univerzálny trhák“ Avatar, ale koná sa aj prekvapenie. Ruku na srdce. Kto čakal Sandru?

V najdôležitejšej kategórii (film) sa neocitlo len tradičných 5 nominácií, ale dokonca dvojnásobok. Nebudem tu menovať jednotlivé snímky ani kategórie, takú nudu si odpustím a určite ste si o tom dosť prečítali na konkurenčných stránkach, tak skôr troška inak.

Niektoré oscarové roky sú výnimočné. Napríklad 2002 je chápaný ako rok, „kedy Akadémia uznala dovtedy rasisticky utláčaných Afroameričanov“ (Halle Berryová a Denzel Washington sošku rozhodne nezískali za svoje priemerné výkony v Plese príšer a Training Day, ale proste preto, že v tom roku žiadny afroamerický herec nepodal lepší výkon). Rok 2009 sa nesie v znamení manželstva Jamesa Camerona a Kathryn Bigelowovej. Priznám sa, že jej vojnový triler The Hurt Locker som pred pár mesiacmi zaznamenal, pozrel som si fajn trailer a následne som sa naň vykašľal. Preto ma zaskočilo 9 nominácií (rovnako ako Cameronov Avatar, James síce megalomanskou tržbou potopil vlastný Titanic/1997, ale počtom Oscarov ho netromfne, k tomu vám stačí jednoduchá matematika). Ako iste viete, Bigelowová je jednou z mála hollywoodskych režisérok (Bod zlomu, Zvláštne dni) a nejaký čas bola jednou z X manželiek Jamesa Camerona. Teraz sa stretnú v čelnom súboji so svojimi snímkami. Tento rok patrí im.

SANDRA

Ťažko sa baviť o tom, čo je na tomto ročníku prekvapivé a čo nie, pre každého to asi bude niečo iné, ale asi sa zhodneme na to, že Tarantina (Nehanební bastardi) sme čakali. Detto duo Reitman/Clooney (Lietam v tom) či bratov Coenovcov (A Serious Man), detto sú takmer „klasikou“ mená Jeff Bridges, Morgan Freeman, Meryl Streepová, Helen Mirrenová alebo Matt Damon, ktorí musia byť nominovaní, aj keby v tom roku v ničom nehrali. Ale nominácia Sandry Bullockovej prekvapila (za drámu podľa skutočných udalostí The Blind Side). Rok 2007 bol comeback Roberta Downeyho Jr. (Zodiac), 2008 Mickeyho Rourkea (Wrestler) a 2009 Woodyho Harrelsona (Zombieland), ale Sandru Bullockovú, z ktorej som si v posledných rokoch robil srandu kade som chodil (ale odolajte, ak hrá vo filmoch ako Živelná pohroma), som úprimne nečakal. Vlastne jej to prajem, kedysi som ju mal rád (Nebezpečná rýchlosť, Sieť), ale postupne volila také zlé scenáre (Nebezpečná rýchlosť 2: Zásah), že sa na ňu prestalo dať pozerať (Láska a vojna ma ako relatívneho fanúšika Ernesta Hemingwaya VEĽMI urazila). Aj keby nomináciu nepremenila na zlato, je to určite JEJ ROK (prípadne AJ jej rok), pretože okrem nominovaného The Blind Side má v hre aj úspešné romantické komédie Návrh s Ryanom Reynoldsom a All About Steve s Thomasom Hadenom Churchom. Zrejme ju môžeme s čistým svedomím pokladať za čierneho koňa roka. Ono, zaujať ak ste mladý a neznámy, to je ľahké, ale ak máte na krku Miss špeciálnu agent 2: Krásnu a nebezpečnú a v občianskom rok narodenia 1964, je takéto víťazstvo o to tvrdšie vydupané a vlastne je fajn vidieť, že to Sandra nevzdala a zabojovala, ako sa na starú babu patrí, pretože vidieť v nomináciách trápne pipky typu Halle Berryovej a Charlize Theronovej (ktorá si na ksich namazala za Monštrum nejaký mejkap a už to vraj bol „fenomenálny herecký výkon“) ma dosť znepokojuje. Ale ak sa časom zasa vráti do tých svojich mešuge rolí, čo sa asi vráti, znova si z nej začnem robiť srandu.

DISTRICT 9

Peter Jackson je veľký muž minimálne preto, lebo sa z chlapíka, ktorý kdesi na Zélande robil splatter na tatkovu kameru za mamine peniaze, vypracoval na uznávaného psychologického režiséra (zo sneženia v Jednoduchom pláne ma dodnes mrazí) a z neho na uctievaného Pána prsteňov a práve z tejto pozície, ktorá ho pasovala po bok najmocnejších (Lucas, Spielberg, Cameron) sa tento strapatý tučko (vlastne už nie) odvážne rozhodol kryť chrbát začínajúcim filmárom: zháňa im peniaze na úplne šialené projekty, ktoré následne produkuje, čo v jeho skvelom preklade znamená „tu máte prachy, robte si s nimi čo chcete a občas prídem na zelený čaj“. Keď tuší talent, ide do toho. O to je príjemnejšie, že sci-fi District 9 okrem technických kategórií, čo sa pravdupovediac čakalo (ale avatarovská konkurencia naznačuje, že District 9 ešte môže skončiť totálnym debaklom), sa nachádza aj v kategórii najlepší film a scenár, čo je super a otvára to možnosti iným talentovaným dravým začiatočníkom k tomu, aby im hlúpe americké spoločnosti dávali veľké peniaze na ich debuty. Aj keď to je štipku zjednodušujúco povedané. Inak, Jackson môže vďaka množstvu nominácií spať pokojne, pretože jeho mysteriózna dráma Pevné puto, ktorú režíroval, sa musela zaobísť s jedinou nomináciou (pre herca Stanley Tucciho).

Osobne som rád za nomináciu za najlepšiu kameru pre Harryho Pottera a Polovičného princa; tento diel ma nudil najviac zo všetkých (ostatné pokladám za špičkové fantasy, tento ide ledva na 60%), ale kameru mal úchvatnú od úvodných sekúnd, kedy Dumbledor objíma Harryho, tušiac svoj strašný koniec. Jednotlivé scény som si doma na prehrávači veľakrát zastavoval a obdivoval som ich.

Neprekvapí, že nominovaný bol veterán Christopher Plummer, možno ale prekvapí, že nie za očakávanú fantáziu Terryho Gilliama Imaginarium Dr. Parnassa, čo by som čakal, ale za niečo úplne iné (The Last Station Michaela Hoffmana).

Niekoho naštve, že Akadémia nenominovala Heatha Ledgera za jeho posledný film (tým samozrejme nebol Temný rytier, ale Imaginarium Dr. Parnassa).

Vôbec, Gilliamovo očakávané Imaginarium dostalo len dve nominácie, aj to iba za (ale očakávané) výpravu a kostýmy.

Čo sa týka Slovákov, dlho to vyzeralo dobre, že Akadémia zaradí do nominácií náš Nedodržaný sľub, nakoniec to ale neurobila.

Inak čo dodať, „technické kategórie“ sa dali čakať: nechýbajú druhí Transformeri, nový Star Trek a samozrejme Avatar, ktorý zrejme aj tak všetko zoberie, či už je to naozaj filmová triková revolúcia, alebo ani veľmi nie.

Hoci muzikál býva pokladaný za jeden z najtradičnejších amerických filmových žánrov a tento rok vznikol Nine renomovaného režiséra (Rob Marshall urobil oscarové Chicago), nabúchaný hereckými hviezdami (najviac šokuje, že nomináciu nezískal fenomenálny Daniel Day-Lewis, že by si prvýkrát v živote vybral zlý scenár?), dostal len štyri slabé nominácie (výprava, kostýmy, pieseň a Penélope Cruzová ako herečka v podpornej úlohe). Takže Rob nakoniec bude rád, ak mu Bruckheimer neodoberie réžiu štvrtých Pirátov Karibiku.

Takisto pohorel kritikou milovaný, no svojrázny, Wes Anderson (Život pod vodou), ktorý ale od kuriózneho „bábkového“ Fantastic Mr. Fox asi ani viac ako dve nominácie čakať nemohol. Zato Princezná a žaba, po dlhých rokoch prvá „normálne animovaná“ disneyovka, vlastne môže byť rada: nestrhla ani štvrtinu z očakávanej pozornosti, ktorá jej bola predpovedaná, a tak sú tri nominácie (2x za pesničku milovaného Randyho Newmana, no nomináciu za najlepší animovaný film roku môžeme chápať skôr ako výsledok nedostatočného počtu vyložene kvalitných animovaných látok za rok 2009) pokladané za úspech.

Naopak, Robert Downey Jr. nepotvrdil renomé Sherlocka Holmesa, za ktorého získal Zlatý glóbus, ale žiadnu nomináciu na Oscara.

Čo dodať, svet ide ďalej, bude to trblietavá noc a po nej svet pôjde ďalej.