Ako vyzeral tohtoročný Oscar? [8O %]
Filmové festivaly a Ceny
Napísal Ján Janočko
Štvrtok, 07 Marec 2013 04:00

Recenzia 85. ročníka odovzdávania cien Americkej filmovej akadémie.

Nedeľa v noci. O pol tretej nášho času začína veľký sviatok všetkých filmových fanúšikov, hlavne pre tých, ktorým nie je cudzia tvorba spoza oceánu. V kalifornskom Los Angeles sa odohráva vyvrcholenie filmovej sezóny, ktoré má podľa odhadov miliardu divákov po celom svete!

Nebudem hodnotiť filmy. Nemám pocit, že by som nejaký videl. Oscara som sa rozhodol sledovať vlastne len preto, že jeho tohtoročný moderátor má moje neskonalé uznanie. A aj preto, že Amíci proste vedia spraviť poriadnu šou. A potvrdili to.

Ako to býva pri veľkých akciách, na začiatku najväčšie hviezdy predviedli svoje róby, účesy, poprípade briadky (ako napríklad George Clooney či Ben Affleck). Na takéto veci však ja žalúdok nemám, to nech si nechá Smotánka. Poďme rovno na program. Ten moderoval herec, dabér, producent, scenárista a bohviečo ešte Seth MacFarlane. Minulý rok ste ho mohli počuť vo filme MACÍK, kde daboval plyšového macíka a ku ktorému napísal scenár. Takisto je otcom animovaných seriálov „Griffinovci“, „American Dad!“ a „Cleveland Show“. Keď som prvýkrát počul, že večer bude mať pod palcom on, pomyslel som si, že tvorcovia sa zbláznili. Od svojho názoru som neupustil...

A Seth začal pekne zostra. Okrem žartu z kamennej tváre Tommyho Lee Jonesa si za drobnej videopomoci Williama Shatnera urobil srandu aj zo scén "hore bez", v ktorých vystúpili slávne herečky. A to rovno vo veselom kabaretnom poňatí. Je veľmi nezvyklé, aby sa sálou pri tak veľkej akcii nieslo bučanie. Počuť sme ho však mohli niekoľkokrát, napríklad pri prirovnaní drsného DIVOKÉHO DJANGA ku vzťahu Rihanny s Chrisom Brownom, či pri vtipe o vražde šestnásteho amerického prezidenta Lincolna. Väčšina médií píše o tom, ako to moderátor prepískol. Otázka znie: čo iné by ste od človeka, ktorý si robí srandy zo všetkého (od domáceho násilia až po Matku Terezu) vlastne čakali?

Celý večer sa niesol v znamení muzikálov. Pripomenuli sme si napríklad CHICAGO v podaní Catherine Zeta-Jonesovej (môže mi niekto racionálne vysvetliť, ako je možné, že tá žena nestarne?). Keď už sme pri hercoch a ich výstupoch, neskutočne mi prekážali ich umelé ksichty pri vyhlasovaní cien. Každý, kto prišiel na pódium odovzdať cenu, sa pozeral do čítačky a odrapotal nejakú peknú frázu o filme. Publikum zatlieskalo. To ako... naozaj? Sú to herci, dostávajú milióny a oni sa nevedia naučiť naspamäť jednu vetu? Pri preberaní cien sa obecenstvo nevyhlo ani prerušovaniu ďakovnej reči po určitom čase. Kto si pripravil dlhší zoznam osôb hodných spomenutia, mal proste smolu. Ale na to sme si zvykli. V USA na galavečeri skrátka musí všetko šliapať ako švajčiarske hodinky. Na sekundu presne.

Videli ste MACÍKA? Sľúbil, že príde a nesklamal. A priviedol si aj svojho kamoša Marka Wahlberga. V pravdepodobne najpodarenejšej scénke celého večera nás oboznámili s tým, že v dome Jacka Nicholsona sa po programe konajú veľké orgie, že Ted je veľmi dobrý v sexe a že plyšový macík má židovský pôvod, čo by mu malo zaručovať slávu v Hollywoode (ach, ten nepoučiteľný MacFarlane...).

Veľké finále je pri Oscaroch pravidelne spojené s hlavnou kategóriou - najlepší film. A na záver som sa dočkal veľkého sklamania. Telemostom oznámila víťaza manželka najmocnejšieho muža sveta Michelle Obamová. Vysvetlí mi niekto, načo je dobré srať na Oscara politiku? Naozaj nikoho nenapadlo nič lepšie, "len" tam vopchať prvú dámu USA? Áno, LINCOLN, ARGO či dokonca DIVOKÝ DJANGO súviseli s minulou či súčasnou politikou USA, ale... preboha, toto má byť o hercoch a filmoch, tak nech to s tým aj súvisí. Kde hrala Obamová? K akému filmu napísala scenár? Ako sa jej osoba inak spája s odovzdávaním týchto prestížnych cien? Veľká škvrna celého programu, aspoň pre mňa...

Na záver by som to zhrnul: Oscar 2013 nesklamal. Podarené spevácke výkony a geniálne ostré hlášky moderátora boli v ostrom kontraste s "umelými" hercami a hrozným koncom. MacFarlane očividne pár ľudí naštval, no ja som nadmieru spokojný, práve on bol pre mňa najväčšie pozitívum celého večera. Nezaoberám sa pádom na schodoch ani podobnými blbosťami, Oscar bol spravený kvalitne a za to patrí tvorcom moje uznanie. Aj keď... na stovku to nebude, to by sa museli vyvarovať zbytočných chýb. S čistým svedomím dávam osemdesiat.