Sillent Hill [6O %]
Streda, 17 Október 2012 04:00

Recenzia hororu podľa počítačovej hry SILENT HILL (2006).

Rose (Radha Mitchellová – ČIERNOČIERNA TMA) a jej manželovi (Sean Bean alias Boromir z PÁNA PRSTEŇOV) robí problém ich malá dcéra Sharon (otravná Jodelle Ferlandová), ktorá je v skutočnosti adoptovaná. Ustavične ju trápia desivé nočné mory, v ktorých ju máta tajomný prízrak menom Silent Hill. Ide to tak ďaleko, že uprostred noci býva námesačná a potom zhypnotizovane príde ku gigantickému vodopádu a chce doňho samovražedne skočiť. Jej zúfalá matka sa preto pustí do pátrania. Čoskoro zistí, že sa v skutočnosti jedná o záhadné, dávno neobývané banícke mesto, v ktorého podzemí pred rokmi došlo k nešťastiu, dôsledkom ktorého v meste nikto nežije a kvôli (dodnes horiacemu podzemiu!) je doňho prísny zákaz vstupu. Žena sa napriek tomu rozhodne záhadu rozlúsknuť a s dievčatkom na aute vyráža do zakázanej zóny...

SILENT HILL je filmová adaptácia populárnej počítačovej hry, ktorú som nikdy nehral, ale počul som o nej samé dobré veci. Tak či tak, réžie sa chopil Francúz Christophe Gans (bizarné BRATSTVO VLKOV – HON NA BEŠTIU), ktorý o sebe pred nakrúcaním tvrdil, že štúdio vhodnejšieho adepta ako on ani vybrať nemohlo, pretože je jednoznačne najväčším fanúšikom danej hry na svete. Zrejme i preto nakrútil až dvojhodinový film... čo mu/filmu ale čiastočne zlomilo/nalomilo väz...

Ako človek, ktorý hru nikdy nehral, oceňujem adekvátne herecké výkony (Mitchellová fajn, Bean skôr charizmatický štatista, no zaujala ma Laurie Holdenová ako drsná policajtka), niekoľko silných a asi pol roka nezabudnuteľných scén (naturalistický odchod policajtky zo scény) a prvú polovicu vynikajúcu hororovú atmosféru. Záhada je zo začiatku perfektne rozohraná: tajomstvo okolo opusteného mestečka (fascinujú ma „mestá duchov“, svet je ich plný, nie je to žiadny výmysel fiktívnych hororových knižiek a filmov!), výborná výprava, fantastický hudobný sprievod (+ pesnička od Johnnyho Casha) a tiesnivá práca s vystupňovaním napätím od počiatočnej neistoty cez čoraz viac narastajúcu nervozitu až po šok a totálnu akciu. Len čo sa ozvala prvá desivá siréna, cítil som sa skutočne nepríjemne. Otravná dcérka našťastie na veľký čas mizne z plátna a stredobodom pozornosti sa stáva jej matka (nič oscarové, ale aspoň nie je protivná) a rázna policajtka.

Bohužiaľ, v druhej polovičke film jednak poriadne zhlúpne (pritom scenár napísal autor PULP FICTION – HISTORIEK Z PODSVETIA, Roger Avary) a jednak sa začne stávať čoraz bezradnejším akčným filmom. Síce totálne hardcore (zaujímavý je napríklad gigantický chlap s pyramídou namiesto hlavy, ktorý chytí ženu a jedným šmahom ruky ju stiahne z kože), ale krv a strašidelnosť nie sú automaticky to isté.

Navyše je ako bonus zasvinený nesympatickými počítačovými trikmi, na ktorých je vidieť, že sú to počítačové triky a neviem ako podľa vás, ale podľa mňa do dobrého strašidelného hororu nepatria, lebo ničia atmosféru. Ak by film stál nie 50 miliónov dolárov, ale 25, možno by to paradoxne nakoniec dopadlo lepšie. Vo filme je síce stále dostatok „reálnych“ monštier („sestričky“), no počítačové triky každopádne ničia, čo sa dá.

Ešte otrasnejšie (resp. totálne nezaujímavé) boli pokusy o vysvetlenie toho, čo sa v mestečku vlastne stalo a finálny príchod istých postáv, ktoré boli podľa mňa otrasné a ak aj niečo pred nimi nezničili počítačové efekty, tieto postavy do bohužiaľ dorazili do „úspešného“ konca.

Režisérovi sa síce aj v tomto mori zúfalstva darí občas prísť s niečím zaujímavým (napr. „tušiaci“ záver s manželom), no druhá polovica sa vydala úplne iným smerom, než aký som čakal a kým prvá bola bez väčšej debaty na 80%, druhá ide na 40%, ak nie ešte nižšie. Takže kompromis. 60%.

P.S. O tri roky neskôr vzniklo pokračovanie.

Silent Hill, USA | Francúzsko | Japonsko | Kanada, cca 125 minút

Réžia: Christophe Gans. Scenár: Roger Avary (na základe počítačovej hry). Hudba: Jeff Danna, Akira Yamaoka. Kamera: Dan Laustsen. Hrajú: Radha Mitchellová, Sean Bean, Jodelle Ferlandová, Kim Coates, Deborah Kara Ungerová, Alice Krigeová, Laurie Holdenová a ďalší