Ľudská stonožka 2 [2O %]
Pondelok, 03 September 2012 04:00

Recenzia úchylného exploitationu ĽUDSKÁ STONOŽKA 2 (2011).

Recenzia obsahuje spoilery.

V roku 2009 nakrútil Holanďan Tom Six šialený trilerový horor, ktorého recenziu som uverejnil pod názvom ĽUDSKÁ STONOŽKA (v skutočnosti film ale v slovenských ani v českých končinách dodnes nebol oficiálne uvedený ani v kinách, ani na DVD, ani na Blue-ray ani v televízii). Už vtedy sľuboval dvojku, v roku 2011 slovo dodržal a momentálne údajne dokončuje trojku, ktorá má byť záverom série.

Prvý film bol šokujúci, nechutný, hnusný, odporný, zvrhlý a úchylný a dovolím si tvrdiť, že pre niektoré typy ľudí nebezpečný. Či už v tom zmysle, že by sa pri pozeraní mohli povracať/odpadnúť/dostať infarkt alebo niekoho zabiť.

Je to jeden z minima filmov, pri ktorom by bolo fyzicky zle a ak som sa nechcel povracať, pri niektorých scénach som musel zatvárať oči.

A, aby som bol úprimný, je to jeden z mála filmov, pri ktorom som rozmýšľal, či je dobrý nápad uverejniť naň recenziu a nie sa radšej tváriť, že som ho nikdy v živote nevidel.

Už vtedy som ale dal solídnych 60%, lebo som musel uznať, že „všeobecne“ je dobrý. Mal „dobrého“ zloducha, dobré obete, dobrú výpravu (vlhký hlboký temný les a noblesná vila v ňom) a dobrý námet, ktorý akoby nemohol pochádzať z normálnej hlavy. Zároveň mi scenár pripadal pôsobivo realistický. Veď k nám často prenikajú správy zo zahraničia o čoraz bizarnejších kriminálnych činoch duševne chorých osôb. Prvá ĽUDSKÁ STONOŽKA bola ako bonus ešte aj napínavá, znepokojujúca a nepríjemná. Na dvojku som sa vlastne tešil...

Bohužiaľ, je príšerná. Six urobil chybu hneď na začiatku, keď reštartoval príbeh a zápletka dvojky je taká čudná, bizarná a svojrázna, až som mal pocit, že pozerám film od nafetovaného extrémne umeleckého režiséra.

Hlavnou postavou je psychopatický nočný vrátnik Martin (Laurence R. Harvey), ktorého ako dieťa znásilňoval otec (momentálne vo väzení). Teraz žije so svojou nenormálnou matkou, ktorá ho v malom hnusnom zavšivenom byte psychicky terorizuje a v jednej chvíli ho dokonca chce počas spánku ubodať, ale pretože je krava, omylom namiesto syna ubodá jeho perinu (syn to vidí, lebo práve v tej chvíli vstúpil do miestnosti a následne si ľahne do rozbodanej postele a zaspí, je to jedna z mnohých nepochopiteľných scén filmu).

Matka svojho zdegenerovaného potomka otvorene nenávidí a úprimne ľutuje, že kvôli nemu jej pedofilný incestný manžel skončil za mrežami. Sú to postavy, oproti ktorým pôsobí banda okolo Petra Stormarea z 8 MM Joela Schumachera ako skupinka trocha nervóznejších chalanov zo susedstva.

Aj záporné postavy môžu byť svojím spôsobom fajn. Kto by, z určitého uhla pohľadu, nemal rád Wesa Studiho z POSLEDNÉHO MOHYKÁNA, Roberta Patricka z druhého TERMINÁTORA, Clancyho Browna a Boba Guntona z VYKÚPENIA Z VÄZNICE SHAWSHANK alebo Heatha Ledgera z TEMNÉHO RYTIERA? Martin, jeho matka a „bradatý Žid v okuliaroch“ (jej milenec? Jeho milenec? Jeho psychiater? Čudák a bezdomovec, ktorý sa im nasáčkoval do bytu? Neviem a je mi to fuk.) sú odporné postavy, ktoré sa mi vyložene hnusili a hovoril som si, aby konečne prišiel na scénu sympatický „doktor“ z prvej časti a všetkých pozabíjal a zjedol. Až také zlé to bolo.

(Ale neprišiel. No vraj príde v trojke.)

Kým prvý diel obsahoval aj kladné postavy (duo vyšetrovateľov), dvojka nie. Síce sa o to pokúša, ale to je asi ešte horšie, lebo je to nezrozumiteľné. Každú budúcu „stonožku“ totiž sledujeme zopár sekúnd predtým, ako ju Martin unesie. Týchto pár sekúnd zrejme malo vytvoriť vzťah medzi divákom a obeťou, ale samozrejme je to naivná túžba, pretože po pár sekundách si postavy rozhodne neobľúbite, aj keby to neboli samí hajzli, svine, psychopatickí skinhedi alebo aspoň tupé štetky (a to sú).

Martin obete omračuje páčidlom/heverom, ktorým im treskne do hlavy, čo vydá podobný šťavnatý zvuk, ako keď kladivom rozbijete melón. Myslel som, že tieto obete v skutočnosti zabíja, preto ma prekvapilo, keď v nasledujúcej scéne žili, len mali troška zakrvavené hlavy. Na režiséra, ktorý nás presviedča, že vytvoriť ľudskú stonožku by bolo z chirurgického hľadiska možné, je to skutočne mizerná až škôlkarská práca s filmovým násilím a pokiaľ má trojka za niečo stáť, mal by sa Six urýchlene, ale fakt že urýchlene dočerta, spamätať a vysadiť drogy, ktoré bral v čase vzniku dvojky. Viem, že Martin je primitív, ale takto to vyzerá tak, že primitív je aj režisér.

Martin je primitívne, tupé, hnusné a odporné hovado, ktoré za celý film pokiaľ viem nepovie ani jedno slovo. Ako jeho matka, i on je karikatúrou a nedá sa brať ako skutočná postava, aká by za určitých okolností mohla žiť aj v skutočnosti (doktor z „jednotky“ mohol). Je to evidentný blbec, ktorý má problém udržať stolicu (čo je raz povedané a raz to bolo myslím ukázané, ale neviem to naisto, lebo to bola scéna, pri ktorej som radšej zavrel oči). Kým minule šialenosti stváral špičkový chirurg, dalo sa tomu veriť. Keď to teraz robí primitív s IQ 14, verí sa tomu samozrejme ťažšie. Six našťastie bol aspoň troška svojprávny a z jeho blbosti čiastočne urobil pointu (experiment nakoniec dopadne presne tak, ako by mal dopadnúť, ak by ho robil takýto choromyseľný pošuk).

Ale aby som sa vrátil k obsahu. Martin miluje film ĽUDSKÁ STONOŽKA (áno, čítate správne) a v určitej chvíli sa rozhodne prenajať si sklad (ako to nemý človek jeho formátu urobil, vie len Six). Unesie sem dvanásť ľudí, aby ich k sebe prišil rovnakým spôsobom, ako to urobil jeho veľký filmový vzor, chirurg z prvej časti. Film končí nezrozumiteľne, ale zdá sa, že si Martin len všetko predstavoval. Gratulujem, pán Six. Skutočne originálne.

Martin pod zámienkou zháňania hercov do nového filmu Quentina Tarantina (!) kontaktuje (ako, keď nerozpráva?!) hereckú agentúru s tým, že Quentin by do snímky chcel herečku z ĽUDSKEJ STONOŽKY (ktorú Martin platonicky miluje). To sa mu nakoniec podarí (!!) a táto herečka sa stáva jedným z „článkov“ vzniknutej stonožky (!!!).

Ďalší idiotský zvrat nastane v momente, keď sa završuje životný cyklus Martinovej obľúbenej (ozajstnej) stonožky, ktorú chová doma. Scéna s lievikom je niečo, čo je podľa mňa skutočne mimo a Six by sa mal liečiť (a to hovorím ako človek, ktorý, aby som zopakoval svoju frázu z recenzie na prvý film, pozeral filmy ako VOTRELEC namiesto večerníčkov).

Film je samozrejme totálne otvorený pre prípad trojky, ale vôbec na ňu nie som zvedavý, lebo znepokojivý prvý diel (v ktorom je, trvám si na tom, ukázaného oveľa menej, než mohlo byť a vlastne je vzhľadom na brutálnu zápletku jemný, konzervatívny a decentný) zmutoval na hnusný hybrid nezmysleného exploitationu (pôrod) a nemá ani štipku logiky (tehotná utiekla a Martin pokračoval?????). Je to čierno-biely hnus a možno by bolo lepšie dať mu 0%.

The Human Centipede II (Full Sequence), Holandsko | USA | Veľká Británia, cca 88 minút

Réžia a scenár: Tom Six. Hudba: James Edward Barker. Kamera: David Meadows. Hrajú: Laurence R. Harvey, Ashlynn Yennieová, Bill Hutchens a ďalší