Ono žije [2O %]
Streda, 08 August 2012 04:00

Recenzia uplakaného bábätkovského hororu ONO ŽIJE (1974).

Manželský pár odchádza do nemocnice, kde má žena rodiť. Jej natešený manžel však už čoskoro s hrôzou sleduje, ako sa z pôrodnej sály vypotáca smrteľne zranený doktor. Keď vbehne dnu za svojou ženou, nájde ju hysterickú, s nechirurgicky oddelenou pupočnou šnúrou (akoby odtrhnutou!), všade po zemi plno mŕtvych lekárov a personálu... a novorodenec nikde. Vari ho niekto uniesol? Kdeže. Už čoskoro sa ukáže, že zmasakrovaný sál lekárov nebude posledným miestom krviprelievania v tomto meste. Stojí za ním práve ono bábätko. Je nahnevané, podráždené, smädné... a práve sa dostalo von do ulíc.

Na ONO ŽIJE som sa tešil. Veď ako často hororový fanúšik vrazí do hororu s vraždiacim bábätkom? Nečasto. Mne sa to podarilo zatiaľ len raz (POMSTA VOTRELCA) a navyše v tom filme figurovalo vraždiace bábätko len v jednej scéne a zvyšok filmu bol, čo sa deja týkalo, o niečom úplne inom. ONO ŽIJE, aspoň som si to naivne myslel, mal však byť plnohodnotný celovečerný horor o bábätku, ktoré lozí po meste a necháva za sebou znetvorené ľudské a zvieracie mŕtvoly.

Pravda je, že film síce teoreticky naozaj je o vražednom bábätku, pointa tohto zlého vtipu je ale v tom, že ho v podstate vôbec nevidíme! Snažil som sa ho vidieť. Fakticky snažil. Ale zmutované bábätko sa objavuje len veľmi nečasto a ak k tomu nakoniec predsa len dôjde, vidíme len nič nehovoriace a nudné detaily. Chápem, že tvorcovia nemali veľký rozpočet a trikové možnosti boli v roku 1974 predsa len obmedzené (no je to relatívne, v tom čase bola už dávno na svete trikovo neuveriteľná 2001: VESMÍRNA ODYSEA a čoskoro nato prileteli prvé HVIEZDNE VOJNY a následne VOTRELEC). Ale nakrútiť film o vražednom bábätku bez vražedného bábätka, ktoré by bolo „poriadne“ vidieť, je v podstate podľa mňa takmer až sprostý podvod a vyhovárať sa na slabý rozpočet amatérstvo. Ak mali málo peňazí, nemali to radšej vôbec nakrútiť. Nie? Napriek tomu si zázračne mohli dovoliť renomovaného hitchcockovského skladateľa Herrmanna (ktorý o rok neskôr zomrel). V snímke je síce pomerne dosť útokov bábätka na ľudí, no tieto scény sú až nechtiac smiešne, pretože v nich bábätko útočí tak, že nič nevidíme. Len počujeme krik zúfalej obete; v najlepšom prípade vraždu pozorujeme z pohľadu bábätka. Čiže ZASA nevidíme ani centimeter zo zmutovaného novorodenca. Pred pozretím, ak si to teda preboha naozaj chcete pozrieť, vám radím nájsť si na internete plagáty k tomuto filmu. Je to asi jediný spôsob, ako ono nešťastné zmutované bábätko vidieť. Pretože kým na plagátoch je, vo filme nie je skoro vôbec.

Tým pádom je už hodina a pol na tak mizerne spracovaný horor smrteľne veľa. Dvojnásobne, ak je obohatená o nemožné a v podstate do jedného nesympatické, protivné a arogantné herecké výkony. Neviem, či ma viac štval ústredný hrdina alebo jeho šialená manželka. No proste hrozné.

„Zvyšok“ scenára riešiť nemienim. Nemienim sa smrteľne vážne zaoberať úrovňou dialógov, psychologickým pozadím postáv a logikou. Nie v horore o vraždiacom bábätku. Alebo sa naozaj mám začať pýtať, ako dokáže bábätko na posedenie vypiť niekoľko fliaš mlieka (ktoré sa nachádzali na vrchnej poličke vysokej chladničky a ono nevie lietať)? Tvorcovia by mi určite pohotovo odpovedali. No predsa je zmutované, blbec!

Pritom som sa na film tešil a to nielen kvôli zápletke, ale i kvôli osobe režiséra. Larry Cohen totiž nie je len tak niekto. Teda je... ale ako sa to vezme. Hororoví fanúšikovia ho pomerne dobre poznajú. Larry je typický pôvabný hororový béčkar, ktorý sa nikdy nehanbil za svoje plytké drsné krváky. Páčila sa mi od neho AMBULANCIA (ktorú režíroval), páčil sa mi od neho MANIAC COP (ktorého napísal) a páčil sa mi od neho aj MANIAC COP 2 (ktorého produkoval). ONO ŽIJE (ktoré režíroval, napísal a produkoval) sa mi od neho nepáčilo vôbec.

Čo zostalo? Nezostalo vlastne nič. Len dobrý námet, zavraždený tupým, neschopným, hrozným a nízkorozpočtovým spôsobom. Niektorým divákom a producentom to ale stačilo, keďže v roku 1978 vznikla dvojka, v roku 1987 trojka a v roku 2008 dokonca remake.

It´s Alive, USA, cca 91 minút

Réžia a scenár: Larry Cohen. Hudba: Bernard Herrmann. Kamera: Fenton Hamilton. Hrajú: John P. Ryan, Sharon Farrellová, James Dixon, William Wellman Jr. a ďalší