Psycho 3 [4O %]
Piatok, 04 Máj 2012 04:00

Recenzia hororu s Anthonym Perkinsom a Jeffom Faheym PSYCHO 3 (1986).

Recenzia obsahuje spoilery.

Rád by som nadviazal na koniec PSYCHA 2, no zatiaľ som ho videl len raz (nie, že by som sa chystal na reprízu...) a vôbec som ho nepochopil. Scenárista Tom Holland vtedy zrejme pociťoval silnú vnútornú potrebu jednoduchý príbeh o znova vraždiacom po rokoch na slobodu z blázinca prepustenom psychopatovi (to bola veta, čo?) stoj čo stoj skomplikovať. Asi aby nikto nepovedal, že je to to isté, čo v šesťdesiatom u Hitchcocka. Takže sa ospravedlňujem, ale nepochopil som, či v dvojke vraždil iba Norman alebo mu s tým niekto pomáhal alebo či nedajbože Norman v celom filme nespáchal ani jednu vraždu. Neviem a je mi to jedno.

V PSYCHU 3 Batesa nachádzame plus mínus tam, kde sme ho opustili minule. Keďže sa z dvojky do trojky oficiálne nič neprevalilo (nech už Bates spravil čokoľvek), stále šéfuje upadajúcemu motelu, na ktorý z výšky dozerá majestátna stavba rodinného domu. V ňom kedysi býval so svojou matkou (ak to teda naozaj bola jeho matka). Potreboval by pomoc (so všetkými jeden a pol zákazníkmi, ktorých do mesiaca má) a tak na brigádu prijíma drzého grázla (Fahey!). Podobne, ako v dvojke, ani v trojke (ktorá vznikla tri roky po dvojke) nesmie chýbať potenciálny románik medzi Normanom a ženou, najlepšie o pol storočie mladšou.

V neďalekom meste nikto nezabudol, čo kedysi Norman spáchal, ale šerif stojí na jeho strane a je presvedčený, že kto urobil raz chybu, neznamená to, že ju urobí aj druhý raz... hoci je to šialený masový vrah, stráviaci podstatnú časť života v blázinci.

Kým prvý diel bol o všeličom (o atmosfére, o prekvapení, o sprche, o tajomstve, o šokujúcom záverečnom zvrate), druhý vznikol v 80-tych rokoch. Bola to éra tínedžerských vyvražďovačiek (HALLOWEEN, PIATOK TRINÁSTEHO, NOČNÁ MORA V ELM STREET). Diváci akoby v tom čase v kinách nič iné, čo sa hororov týkalo, ani vidieť nechceli. Preto režisér dvojky, nemožný Richard Franklin, podstatne zmenil atmosféru pokračovania legendárnej snímky a pridal gore. Dvojka sa pod jeho dohľadom miestami zmenila takmer na plnohodnotnú vyvražďovačku s otvoreným násilím.

Už vtedy bol herecký výkon Anthonyho Perkinsa hrozný a v trojke to začína pripomínať niečo... ak by som bol renomovaný americký advokát a videl by som dvojku a trojku krátko po sebe, možno by som začal uvažovať, či v americkom trestnom práve za to, čo Perkins predviedol, neexistuje paragraf, za ktorý by bolo možné zažalovať ho, finančne ho zruinovať a poslať na 5 – 6 rokov do väzenia.

Perkins bol taký hrozný zúfalec, že by si zaslúžil kvalitný životopisný film, ktorý by získal aspoň troch Oscarov. Dlhé roky sa snažil byť uznávaným hercom. Hral od 50-tych rokov, no úspech sa dostavil až s kultovým PSYCHOM. Rola Normana Batesa ho preslávila na celom svete. Hoci sa neskôr dostal k hŕstke kvalitnejších rolí (HLAVA 22), nikdy neprestal byť Normanom Batesom. V tomto neľahkom období prijal ponuku na PSYCHO 2 a keď videl, ako otrasne sa jeho kariéra (ne)vyvíja, trojku rovno režíroval. Potom už naozaj nemal čo stratiť, v roku 1990 si ešte zahral v štvorke (určenej len pre televíziu) a o dva roky nato, vo veku 60 rokov, zomrel. Napriek tomu, že sa zdalo, že o tejto šialenej hororovej sérii už po jeho smrti nebudeme počuť, už v roku 1998 prišiel dodnes skoro nikým nepochopený doslovný remake, v ktorom jeho rolu prebral brutálny Vince Vaughn.

Aká vlastne trojka je? Nuž, po tom, čo všetci páni predviedli v dvojke, som už bol taký dobitý, že som bol pripravený na najhoršie. A musím uznať, že i vďaka tomu ma trojka nakoniec „len“ štvala. Nebola úplne hrozná a v podstate nemôžem dať 20%, hoci scenár by si to, podobne ako v dvojke, zaslúžil. (Tentoraz ho napísal Charles Edward Pogue, ktorý mal v tom čase za sebou len televízne spracovanie Holmesovho „Psa Baskervillského“/1983, kde si Holmesa zahral Ian Richardson. Neskôr Pogue napísal – zrejme omylom – Cronenbergovu vynikajúcu MUCHU. Ale tiež nemožné DRAČIE SRDCE a nekomentovateľného KULLA DOBYVATEĽA s Kevinom Sorbom.)

Perkinsov výkon je taký hovadský, že som sa miestami veľmi zle bavil. Áno. Veľmi zle som sa bavil. Neviem, čo je to za vetu, ale tak som to cítil.

Snímke pomáha aj rozumná minutáž (cirka hodina dvadsať), stopové prvky hrôzostrašnej atmosféry (stačí pohľad na obrovský dom Batesovcov s dažďovými čiernymi mračnami a je to) a celé to bola taká blbosť, že gore tomu paradoxne nakoniec len a len prospelo. Miestami Perkins ako režisér dokonca siaha po humore (krvavé kocky ľadu, zamrznutá ruka)! Legenda Alfreda Hitchcocka sa asi viac zosmiešniť nemohla, ale ešte som nevidel štvorku.

Veľkú bizarnosť projektu dodáva šialený Fahey, neskôr sa presláviaci (ale to je pravdepodobne silné slovo) ako TRÁVNIKÁR. Dnes je známy ako polo-kultový béčkar, ktorý sa utopil v mizerných video krvákoch a siahajú po ňom v rámci vtipu len blázni ako Robert Rodriguez a Quentin Tarantino. Rovina s „matkou“ je tentoraz napísaná tak nezrozumiteľne (a tak zle nakrútená a zostrihaná), až som si myslel, že PSYCHO 3 bude presným opakom prvého PSYCHA. Kým v ňom sme na konci zistili, že Normanova matka v skutočnosti neexistovala a všetky vraždy spáchal šialený Norman, v trojke sa ukáže, že v skutočnosti je Norman nevinný a že všetky vraždy spáchala jeho matka, ktorá stále žije. Nepýtajte sa ma, ako by to scenárista vymyslel, ale určite by to zvládol. No nič také vo filme nakoniec nie je.

Ale pokiaľ je pravda to, čo som čítal, Perkins od mojej verzie nebol ďaleko! Trojka vraj pôvodne mala byť o tom, že Bates je nevinný a v skutočnosti zabíja Fahey. Štúdiu sa však tento nápad nepáčil a tak je to zasa klasika – vraždiaci Norman, trápne sa prezliekajúci za dôchodkyňu. V podstate je to takmer na zváženie hercovho duševného zdravia. Videl som hercov vo filmoch stvárať všeličo, ale keď som Perkinsa videl jačať v ženských šatách a s parochňou, pomyslel som si, že tu niečo nie je v poriadku a či herec náhodou niekomu z Universalu nebol dlžný peniaze, bolo evidentné, že mu ich nevráti a tak sa mu ten niekto zákerne pomstil – dovolil mu režírovať extra príšerný scenár.

Psycho III, USA, cca 93 minút

Réžia: Anthony Perkins. Scenár: Charles Edward Pogue. Hudba: Carter Burwell. Kamera: Bruce Surtees. Hrajú: Anthony Perkins, Diana Scarwidová, Jeff Fahey a ďalší