Jeepers Creepers [6O %]
Pondelok, 31 Október 2011 04:00

Recenzia na horor JEEPERS CREEPERS.

Súrodenci Trish a Darry Jennerovci (Gina Philipsová a Justin Long) cestujú autom ľudoprázdnymi cestami Severnej Ameriky. Zo školy k rodičom. Len občas narazia na dedinu, zovretú okolitou prírodou. Miesto ako stvorené pre pokoj, legendy a boj o holý život. To posledné im sprostredkuje starodávny nákladiak, ktorý ich bezdôvodne začne prenasledovať. Keď sa im nakoniec podarí neskončiť pod jeho kolesami, namočia sa do ešte väčšieho problému. Kraj obchádzajú mýty o záhadnom chlapovi v klobúku, ktorý unáša ľudí. Zdá sa, že viac, ako 20 rokov stará miestna legenda o dievčati, po ktorom sa našlo telo (hlava nie), má základ v realite...

Scenár nie je nič, čo by stálo na šokujúcich drastických zvratoch. Druhá polovička je regulárnym hororom s nadprirodzenými motívmi (vrátane budúcnosť v náznakoch vidiacej Jezelle v podaní herečky Patricie Belcherovej). Prvá temnejším komorným trilerom s dvoma fajn tínedžermi.

JEEPERS CREEPERS nakrútil podľa vlastného scenára údajný sexuálny delikvent Victor Salva (PÚDER s Jeffom Goldblumom) v produkcii Francisa Forda Coppolau (DEMENTIA 13, APOKALYPSA, trilógia KRSTNÝ OTEC). Projekt sa i vzhľadom na malý rozpočet (10 miliónov dolárov) stal hitom a uznávaný britský hororový spisovateľ Clive Barker (otec Hellraisera či Candymana) o ňom vyhlásil, že patrí k najstrašidelnejším hororovým snímkam za posledné roky.

Až také horúce to nebude, ale chápem, že scéna „Sixtínskej kaplnky naopak“ vás zaujala, Clive Barker. Pre mňa osobne to nie je sklamanie a chvíľku som dokonca uvažoval o hodnotení 80%.

Nakoniec mi v tom zabránil pomerne nezaujímavý scenár, štandardné (hoci sympatické, okrem Longa ma potešila tiež Eileen Brennanová ako „mačacia dáma“) herecké obsadenie a miestami naozaj malý rozpočet. Komorný retro štýl (čudné „bezčasie“, v ktorom sa príbeh odohráva) neprekáža len do chvíle, kým sa Zlo neobjaví v plnej kráse... videl som už lepšie masky a triky.

Nepáčila sa mi ani krátka minutáž. Obvykle mám rád, ak sa filmy zbytočne nezdržujú a často pokladám za ideálnu dĺžku hodinu dvadsať. Táto hodina dvadsať ale nebola nutná. Film kvôli nej predovšetkým na konci pôsobí chaoticky až skratkovito a končí vo chvíli, kedy som si myslel, že ešte len začne akčné hororové vyvrcholenie.

Čo sa mi páčilo? Že sa jednalo o komorný hororový triler s napínavými a nie vyložene „šokantnými“ scénami (všimnite si, v koľkých scénach vidíte blížiace sa auto dlhé sekundy pred postavami) a nie bezmyšlienkový slasher. Čiže namiesto autobusu, plného pojašených deciek, ktorých bude Zlo vyvražďovať, máme dočinenia so súrodeneckým párom. Je jasné, že nikto z nich nezomrie. Aspoň nie hneď. Autobus prišiel na scénu až v dvojke a ukázal, že cesta komorným smerom, ktorú naznačil prvý diel, bola rozumnejšia.

Takisto som ocenil detail, že ústredný párik ON a ONA nie sú milenci ani snúbenci, ale brat a sestra. Takže snímka získala o čosi humornejší (v dobrom) rozmer (súrodenecké hádky). Konečne ma nikto neotravoval stupídnymi zdržaniami o láske. O to silnejšie možno isté „obetovanie sa“ pôsobilo.

Snímke pomáha pôsobivá výprava zaspatých mestečiek, ktorých obyvatelia nie sú líčení ako potenciálni kanibali zo série TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU. Výraznú rolu hrá osadenstvo policajnej stanice. Mladiství hrdinovia proti démonickému Zlu nestoja sami. Nakoniec im to ale samozrejme nebude nič platné. Kto videl prvého TERMINÁTORA, mohol by mať jasno. Našťastie to Salva neprehnal a nakoniec prežije oveľa viac postáv, než som myslel.

Okrem Cameronovho sci-fi trileru snímka kopíruje Spielbergov DUEL, VTÁKOV, VOTRELCOV, LOVCOV LEVOV a určite nájdete všeličo z KUKURIČNÝCH DETÍ a ľubovoľného hixploitationu.

Cením si snahu s budovaním univerza okolo Creepera. Najviac sa podobalo na NOČNÚ MORU V ELM STREET. Fyzicky výrazný zloduch, plášť namiesto pruhovaného svetra. Príchod Freda Kruegera predznamenáva zaspávanie, príchod Creepera chytľavá pesnička. Klobúk zostal, akurát kotolňu vystriedal brloh pod kostolom a cez gumu skákajúce dievčatká čierne krákajúce vrany.

V konečnom efekte som však niektorých drobnostiam nepochopil napriek tomu, že som film videl niekoľkokrát, vrátane kina. Ak anonymný mladík v brlohu nemal pľúca, ako mohol stále žiť? Ako je možné, že sa v brlohu nachádzalo toľko tiel? V jednej scéne ich počet hrdina odhadne na 500 až 600. To už je naozaj prehnané; ak by v tomto kraji na úseku povedzme aj tridsiatich kilometrov zmizlo toľko ľudí, skutočne by to nebolo nikomu (napr. FBI) podozrivé? Prečo sa vlastne telá, staré aj 20 rokov, nerozkladajú, ale vyzerajú ako „nové“?

Povedal by som, že vzhľadom na to, že príbeh je RIADNE jednoduchý, nenáročný, priamočiary a miestami naivný, je čudné, že si Salva ako scenárista vlastného filmu tieto veci neustrážil. A pachová vlastnosť (Creeper vás najskôr vystraší a ak mu váš „puch strachu“ správne vonia, tak až vtedy po vás ide... aspoň tak som to pochopil) je smiešna. Keď v jednej chvíli barmanka smrteľne vážnym hlasom povie „pri vašom aute bol chlap, očuchával vám oblečenie a vraj sa mu to veľmi páčilo“, už som len čakal, kedy zaburáca dramatická hudba.

Okolo Creepera (neznámy Jonathan Breck) Salva vystaval solídne žánrové univerzum s vlastnými zákonmi („pravidlo dvadsiatich troch rokov“). Tak akosi mu to ale stačilo len na prvý diel. Už druhý doplatil na absenciu pohodových hercov, stratil moment prekvapenia (vieme, kto vraždí a prečo) ale predovšetkým – stal sa takým tupým slasherom, akým našťastie nebol prvý diel.

Jeepers Creepers, USA | Nemecko 2001, cca 90 minút

Réžia a scenár: Victor Salva. Hudba: Bennett Salvay. Kamera: Don E. FauntLeRoy. Hrajú: Gina Philipsová, Justin Long, Jonathan Breck, Patricia Belcherová, Eileen Brennanová, Brandon Smith a ďalší