V temnote [4O %]
Štvrtok, 27 Október 2011 04:00

Recenzia na španielsky horor V TEMNOTE.

Santi (Junio Valverde - duch Santi v del Torovom DEVILOVI alias PRINCOVI BEZ KRÁĽOVSTVA alias DIABLOVEJ CHRBTICI) je „svetloplachý“. Videli ste TÝCH DRUHÝCH s Nicole Kidmanovou a pamätáte si na jej deti, ktoré museli byť počas dňa zatvorené v dome so zatiahnutými závesmi, aby na nich nedopadol žiadny slnečný lúč? To isté má Santi. Doktor jeho matke (hrá ju Mar Sodupeová) počas zdravotnej prehliadky potvrdí to, čo už aj tak dávno vedela: stav dospievajúceho syna by sa časom mohol výrazne vyhrotiť (slepota, rakovina). Chlapec sa preto musí za každú cenu vyhýbať dennému svetlu. Dlhší pobyt na ňom (nie v zmysle hodín, ale minút) by ho totiž mohol zabiť!

Keďže takýto život má k plnohodnotnému ďaleko, podarí sa mu prehovoriť rozvedenú mamu, aby sa presťahovali z mesta na vidiek. Jeho snom je pohybovať sa vonku aj počas bežného dňa. V Španielsku sú od sveta odrezané horské dediny v údoliach alebo hlbokých lesoch. Na týchto miestach slnko počas dňa svieti minimálne resp. „slabšie“, ako inde. Lenže hneď po presťahovaní na zdanlivo malebný vidiek, začína v pokojnej zaspatej osade niečo vraždiť ľudí. Podozrenie logicky padnú na chlapca (vraždy začali, keď prišiel). No pravda bude nakoniec možno niekde úplne inde. Kým ju ale niekto odhalí, ešte počas nocí zaznie krik mnohých umierajúcich...

Na horor V TEMNOTE som sa tešil, pretože to bol španielsky horor a ako hororový fanúšik, ktorý žáner pozorne sleduje, viem, že minimálne od r. 2000 sa v Španielsku robia najkvalitnejšie horory na svete: dobré meno mu síce robili za posledných 10 rokov Aziati, tí sa ale rýchlo utopili v hororoch, kde po nočných domoch pobehujú duchovia dlhovlasých dievčat (KRUHY, ZMEŠKANÉ HOVORY, TEMNÉ VODY, NENÁVISTI alias JU-ONY). Ich americké remakey nudnú situáciu ešte zhoršili.

Naopak, hoci španielska hororová škola vykazuje podobné ingrediencie (gore obmedzené na minimum, starostlivo budovaná nervózna atmosféra neustáleho ohrozenia, psychologicky prepracované postavy, silne napísané ženské postavy a ich citlivé vzťahy so svojimi dospievajúcimi deťmi, dávne tajomstvo, ktoré si dnes vyberá krvavú bolestivú daň), nakoniec nad ázijskou víťazí, pretože neopakuje do zunovania motív duchov.

Španielske horory po r. 2000 sa snažia experimentovať. Obľúbené sú príbehy strašidelných budov (TEMNOTA, NEPREMOŽITEĽNÉ ZLO), ale asi najčastejšie sú motívy detí v ohrození. Do popredia vystupujú vzťahy matiek a ich detí (SIROTINEC z produkcie Guillerma del Tora). Nie vždy to vyjde (BEZMOCNÍ s Karlom Rodenom). Ale kvalitných španielskych hororov je viac, ako priemerných a zlých. Filmy ako LOS OJOS DE JULIA a [REC] 1 - 2 majú veľkú šancu diváka zasiahnuť šokujúcimi scénami, po ktorých sa bude báť zaspať. Bez toho, aby postave vypadli z brucha črevá (ale môže byť aj to).

V TEMNOTE je bohužiaľ neveľmi kvalitný príspevok; pritom prvá polovica šliape na 80%. Mar Sodupeová nie je taká sympatická „udržiavaná sexi mama“, ako Belén Ruedaová v SIROTINCI a LOS OJOS DE JULIA, ale nie je najhoršia a jej syn je fajn a to stačí. Potešia aj ostatní herci, z nich nikto nepodáva zlý výkon. Sú to síce skôr epizódne figúrky, ktorým chýba psychologické pozadie (a to u DOBRÉHO hororu určite prekáža) a občas sa príliš miesia žánre (hrdinov mestský kamarát strháva vážny horor až smerom ku komédii), ale mohlo to byť horšie.

Atmosféra ospalej dediny (ako zo STRAW DOGS) uprostred lesov je pôsobivá. Niektoré scény sú presne také šokujúce, ako od španielskej školy čakám (hrdina chce pôvodcu Zla dostať do pasce... ale zaspí... a potom...).

Pôvodca Zla je zaujímavý. No jeho odhalením (ku ktorému dôjde už cca v polovici a ja som ho predvídal najneskôr od podozrivej scény s loptou, čo asi nie je dôkaz mojej geniality, ale skôr slabého scenára) snímka nanešťastie stráca auru tajomnosti. Kým iným filmom odhalenie pôvodcu Zla pomôže k ešte silnejšiemu, intenzívnejšiemu zážitku, tentoraz sa dostaví skôr rozpačitejšia nuda.

Pritom pôvodca Zla je v podstate fascinujúci nápad, o ktorom som v živote už viackrát čítal rôzne články. Chcel by som na túto tému vidieť poriadny film (dokument, horor, drámu...)... pretože V TEMNOTE ním bohužiaľ nie je.

Hoci tvorcovia vymysleli čertovsky pôsobivé Zlo, nezvládli si ho dôstojne postrážiť. Záverečným vysvetlením sa navyše do jednoduchého príbehu vnesú mnohé logické otázky (prečo pôvodca Zla začal zabíjať práve vtedy, kedy začal, keď sa v lesoch nachádzal dlho pred príchodom hrdinu? Podľa čoho si vyberal obete?), ktorých odpoveď sa hľadá ťažko a ak sa aj nájde, nie je žiadnym zázrakom.

Z dovtedy ešte ako-tak zaujímavých postáv sa stávajú skutočne už len priemerné figúrky na šachovnici a „skutočným vinníkom toho všetkého“ je postava, o ktorej som si to myslel, už keď som ju uvidel prvý raz.

Hrdinova „choroba“ je len na okrasu a v snímke nie je, až na pár zanedbateľných zbytočných scén, využitá. Čo je pri takejto výraznej diagnóze scenáristický hriech.

Pozrieť? Nepozrieť? Úplne zlé to nie je (dvojnásobne, ak aj vaším obľúbeným hororom je Argentova famózna hypnotická PHENOMENA). Ale kvalitatívny rozdiel medzi výbornou prvou polovicou (takou dobrou, že som tipoval, že to určite produkoval del Toro... nakoniec produkoval Álvaro Augustín... ktorý v minulosti produkoval FAUNOV LABYRINT, TRANSSIBÍRSKY EXPRES či SIROTINEC) a nevydarenou druhou je veľký a doviedol ma k razantnému hodnoteniu len 40%, hoci som prvých 40 minút bol presvedčený o tom, že sa bude jednať o ďalšiu hispánsku hororovú pecku za osemdesiat.

Eskalofrío, Španielsko 2008, cca 91 minút

Réžia: Isidro Ortiz. Scenár: Hernán Migoya, José Gamo , Alejandro Hernández, Isidro Ortiz. Hudba: Fernando Velázquez. Kamera: Josep M. Civit. Hrajú: Junio Valverde, Mar Sodupeová, Blanca Suárezová, Christian Nájera, Pau Poch a ďalší