Nová dcéra [4O %]
Piatok, 17 Jún 2011 05:19

Recenzia na horor s Kevinom Costnerom a Oféliou z FAUNOVHO LABYRINTU, NOVÁ DCÉRA. Nová tvár hororu... sa nekoná.

Na NOVÚ DCÉRU som sa tešil, odkedy som videl v časopise prvú fotku z nakrúcania s mužne namakaným Costnerom s brokovnicou.

Pozoruhodné, hoci v zápornom zmysle slova, je, že sa tak stalo okolo roku 2008. Na trailer sa potom čakalo už „len“ do marca 2010 (...). Štúdio následne vyhlásilo, že film pokladá za stratenú príležitosť, symbolicky ho v Amerike pustilo do zopár desiatok (!) kín a následne ho hodilo na DVD s tým, že bude dúfať, že sa predá dočerta aspoň toľko kusov, aby sa pokryl nijak slávny (údajne ani nie 20 miliónov dolárov) rozpočet. Film som videl až v júny 2011.

V podstate niekoľkoročné (!) držanie v trezore varovalo, aby som sa netešil. Mám rád Costnera a jeho narcistické úsmevy, mám rád horory o strašidelných domoch pri lese a zbožňujem FAUNOV LABYRINT. Navyše bol film dielom španielskeho režiséra (i keď neskúseného, doteraz nakrúcal len kraťase a napísal [REC]) a španielska hororová škola je minimálne posledné desaťročie vynikajúca. Robí žánru česť.

Tešil som sa dokonca napriek tomu, že názov, obsah a trailer naznačovali, že viac, než o ducharinu, zrejme pôjde o mysteriózny triler s „pekelným deckom“. V poslednej dobe sú tieto nesympatické žánrové filmy v móde napriek tomu, že je jeden horší, ako druhý. Zďaleka najlepšia bola podpriemerná SIROTA, spoliehajúca sa len na nepríjemnú záverečnú psycho pointu. Inak solídne atmosférická ale po stránke scenára neveľmi vydarená HRA NA SKRÝVAČKU s De Nirom, mizerný INŠTITÚT GODSEND (s De Nirom...) a hnusný PRÍPAD ČÍSLO 49 s mimoriadne nesympatickou dvojkou Renée Zellwegerová & Jodelle Ferlandová.

Nebudem príliš prezrádzať, ale poviem, že NOVÁ DCÉRA je tak trocha od každého niečo a, ako to už býva, v konečnom efekte nič. Trocha sme pridali z tohto, trocha z tamtoho. Nejako sme tam priliali vodu a vymiesili. Potom sme to strčili na hodinu do trúby (aspoň na 180) a čo sme vytiahli, to sme vytiahli.

Pritom sa nedá povedať, že by sa jednalo o vyložený malér alebo pekelne nevydarený film.

Je to len zo začiatku totálne priemerne napísané (klišé na klišé) a ku koncu (pre mňa) nepochopiteľné.

Atmosféra, na čom má podiel i miestami krásna výprava, je však silná. Takmer si prajete, aby sa nič neriešilo. Aby len dominantne mužný takmer šesťdesiatnik (ach! Už?!) Kevin griloval hovädzie na verande, popíjal pivko z fľaše, pozoroval zvečerievajúci sa les a načúval hypnotickému spevu jemného vetra, ktorý na noc strieda celodennú letnú horúčavu. Koruny stromov šumia a okolo nôh sa vám obtiera mačka Marmeláda, aby ste jej hodili kosť. Pokiaľ je NOVÁ DCÉRA o tomto, je to super.

Bohužiaľ, griluje sa minimálne.

Scenár sa nevydaril až do takej miery, že často pochováva sľubnú strašidelnú atmosféru (spoliehajúcu sa na prácu s kamerou, výpravou, zvukom a strihom zvukových efektov). Keď počujeme desivé nočné zvuky a vidíme tiene, JE to napínavé, i keď zároveň totálne klišé (tipnite si, či strážca zákona zomrie v prvej hodine alebo až druhej). Keď máme ku koncu vidieť ich pôvodcu... nevidíme. V tejto chvíli je už balenie do tajnostkárskej tmy rušivé; keď som vydržal banálny scenár hodinu a tridsať minút, posledných 10 minút som si „pôvodcu Zla“ zaslúžil vidieť.

Tak zasa nič.

Od určitej chvíle je dej tak preplnený sektami, prastarými indiánskymi rituálmi a mýtami, že som ku koncu takmer nevedel, kto je kto a čo je čo. Costner sa snažil, ale ani s brokovnicou to nezachránil. Navyše mu kolená pod polená hádže nesympatická Ofélia (Španielka Ivana Baqueroová) s imidžom Darlene z „Roseanne“. Jej nepresvedčivému a skôr čudnému, než precítenému, výkonu v našich končinách nepomôže ani nevydarený český dabing, v ktorom ju dabuje, aspoň tak mi to znelo, štyridsaťročná žena.

Ale bavilo ma to o čosi viac, ako Costnerov predchádzajúci stret s hororom, rozpačité NA KRÍDLACH VÁŽKY. Navyše mi to jemne pripomínalo Kingov vynikajúci „Cintorín zvieratiek“.

The New Daughter, USA 2009, cca 108 minút

Réžia: Luiso Berdejo. Scenár: John Travis (podľa poviedky Johna Connollyho). Hudba: Javier Navarrete. Kamera: Checco Varese. Hrajú: Kevin Costner, Ivana Baqueroová, Samantha Mathisová, Noah Taylor, Erik Palladino a ďalší