Diablova žatva (40 %)
Utorok, 07 Júl 2009 08:16

Herečka z Million Dollar Baby vo filme režiséra piatej Nočnej mory na Elm Street, so scenárom s biblickou zápletkou, v ktorej zaživa zhorí Stephen Rea. Dobre si to rozmyslite.

Ten nápad je úžasný - predstavte si, že ste renomovaná (ateistická) univerzitná profesorka (Hilary Swanková, držiteľka dvoch Oscarov) a cestujete po celom celučičkom svete a riešite zamotané „nadprirodzené“ prípady. A s pomocou fyziky, chémie, matematiky, inteligencie a pod. napríklad zistíte, držte sa, že to nie je žiadna chorých liečiaca mŕtvola, ktorej hrob sa „z ničoho nič“ otvoril, ale že nedávne zemetrasenie spôsobilo zosuv pôdy, zosuv pôdy otvoril rakvu a záhadná slizká tekutina na tele mŕtvoly je v skutočnosti nechutný toxický odpad, ktorý na streche kostola inkognito skladajú zlí robotníci a ktorý spôsobuje čudné stavy mysle fanatických veriacich. Niečo ako „vážny“ Scooby-Doo. A potom vás privolajú do mestečka, do ktorého udrelo „desať egyptských rán“ („žabí dážď“, krvavý vodný tok, útok kobyliek...)... Neviem ako vy, ale kebyže som hororový scenárista, za takýto nápad vraždím.

Bohužiaľ, v prípade DIABLOVEJ ŽATVY je cesta od geniálneho nápadu k biednemu scenáru strašná. Spočiatku atmosférické, šikovné, originálne a nebál by som sa povedať zaujímavé dielko, sa s narastajúcimi minútami topí v prehnanej audiovizuálnej rieke čudných zvratov ne-zvratov, ktoré možno sú prekvapivé, ale v tomto prípade nie „dobre prekvapivé“, ale zvláštne až trápne skombinované a veľmi diváka unavujúce (rozhodne by som netipoval len sto minút, ale aj tristo).

Ďalej je to ešte veselšie. Herecká predstaviteľka titulnej úlohy je fádna a herci z podporných rolí matní, vrátane roličky pre Stephena Rea, nevraviac o hrdinkinom potencionálnom milencovi, ktorého znova (po ZÁKLADNOM INŠTINKTE 2) príšerne stvárnil kedysi taký sympatický David David Morrissey (MANDOLÍNA KAPITÁNA CORELLIHO). V scenári figuruje motív „čudného dievčatka“, čo je po všetkých KRUHOCH, TEMNÝCH VODÁCH, SILENT HILLOCH a TMÁCH otravné. Hoci je snímka prepchatá nápadmi a na počet nechutne znetvorených obetí sa sympaticky nehľadí (plus je prítomná zo začiatku skvelá južanská atmosféra), prekvapivo to nestačí. Od prostriedku začne snímka nepochopiteľne stagnovať, ba až nudiť. Keď dokríva k čomusi, čo malo byť šokujúcim finálnym rozuzlením, mnohí zrejme ani tento pokus o šokujúce finálové rozuzlenie nepostrehnú.

Snímka DIABLOVA ŽATVA pochádza z dielne firmy Dark Castle, ktorú vlastnia producent Joel Silver (PREDÁTOR, MATRIX) a režisér Robert Zemeckis (FORREST GUMP, STROSKOTANEC), špecializujúci sa na tvorbu schválne béčkarských nízko rozpočtových hororov typu 13 DUCHOV alebo GOTHIKY. Nejaký čas tvorili výlučne remake (Múzeum voskových figurín) a to bolo príjemné, no DIABLOVA ŽATVA je „pôvodný“ námet a pôsobia (v konkurencii LODE DUCHOV a spol.) „vážne“, „seriózne“ a dokonca „umelecky hodnotne“... ale strašné spracovanie (režisér nakrútil síce PREDÁTORA 2 a LOVCOV LEVOV, ale aj STRATENÝCH VO VESMÍRE) sa podpísalo na výslednom hodnotení. Napriek niekoľkým plusom (zápletka, atmosféra, vizuálna stránka, monológ na tému „logické vysvetlenie 10. egyptských rán“) mi to nedá a siaham po 40%. Spomienka na VYHÁŇAČA DIABLA: POČIATOK priveľmi silná.

- THE REAPING, USA 2007, cca 96 minút -

Réžia: Stephen Hopkins. Scenár: Carey a Chad Hayesovci. Kamera: Peter Levy. Hudba: John Frizzell. Strih: Colby Parker Jr. Hrajú: Hilary Swanková, Stephen Rea, David Morrissey, Idris Elba, David Jensen, Mark Lynch a ďalší

Prosím, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.