Polnočný vlak [6O %]
Piatok, 19 November 2010 10:33

Recenzia na horor podľa Clivea Barkera POLNOČNÝ VLAK.

Americká mestská legenda vám neodporúča cestovať nočným metrom. Môže sa stať, že si kúpite lístok, ale zo súpravy už nevystúpite. Prinajlepšom vás z nej po kúskoch vyložia policajti. V horšom prípade sa po vašich vlasoch navždy zľahne zem a nikto sa nedozvie, čo sa s vami stalo, či žijete, alebo ste už dávno mŕtvi. Fotograf (Bradley Cooper) chce byť slávny a tak ide fotiť „nočný život“, lebo mu to poradí žena, ktorej radu ak poslúchne, možno tiež raz bude vďaka atmosférickým fotkám slávny a bohatý rovnako, ako ona. Počas jednotlivých nocí ale objavuje strašnú stopu polnočného metra, v ktorom tajomný nemý mäsiar (Vinnie Jones) zabíja cestujúcich...

Zápletka je rovnako pôsobivá, ako jednoduchá. Práve prehnaná dĺžka takmer hodiny a trištvrte sa postarala o to, že dávam „len“ lepších 60%. Možno ak by to malo hodinu a dvadsať, dal by som 80%, pretože už pri momentálnej, mierne prestrelenej minutáži, som ich chcel dať. Vinnie Jones dostal možno najlepšiu rolu svojej doteraz dosť pochybnej kariéry, konečne sa na nič nehrá, ani sa trápne nepokúša o herecký výkon, iba „je na plátne“. Čo je super, lebo som mu v minimalisticky napísanej postave veril každé gesto a ak nie každé, tak SKORO každé. Bradley Cooper (A-TEAM) je pravdupovediac tiež dobrý, najmä ak vezmeme do úvahy, ako priemerne je jeho (anti?)hrdina napísaný. Aj všetci ostatní podávajú prekvapivo dobré herecké výkony, prekvapivo preto, že ich postavy sú napísané alebo veľmi nezaujímavo alebo možno až provokatívne minimalisticky („rušňovodič“).

Prvá hodina je takmer výborná, od atmosféry po pozoruhodnú výpravu (niektoré obrázky vyzerajú krásne zvrhlo) až po šokujúce násilie, ktoré prekvapivo nie je samoúčelné, ale ma miestami dosť rozhodilo. Povedal by som, že tvorcom (v čele s japonským režisérom Ryûheiom Kitamuraom) sa podarilo zachytiť onú unikátne desivú chvíľu, kedy duša opúšťa telo. Pravda, samotný scenár je OVEĽA menej zaujímavý, ako samotná zápletka „Čo ak v polnočnom metre každú noc šialenec porciuje cestujúcich?“. Výprava ošarpaného metra, skvelá kamera a gore síce super, ale postupne sa začíname (a zasa – vinou prehnanej dĺžky) pýtať, či to nemohlo byť predsa len troška kratšie, lebo hoci stále niekto krvavo umiera, vnáša to do príbehu jemnú stagnáciu, čo sa mi zdá na tak pôsobivo rozbehnutý príbeh škoda. Dvojnásobne ak je nakrútený na motívy poviedky Clivea Barkera, ktorý snímku zároveň produkoval a ktorý v minulosti stvoril také kultové monštrá, ako sú Candyman a Pinhead.

Nasleduje v podstate razantne „očakávateľné“ akčné finále, kedy každý seká každého a len čakáte, kedy nesmrteľný zlosyn poslednýkrát vstane a zabije hrdinov prípadne hrdinovia zabijú jeho.

Preto sú posledné minúty povedal by som nečakané, nebudem nič prezrádzať, ale aspoň by som naznačil, že kým dovtedy je to „len“ mysteriózny triler s ponurou atmosférou, na konci je to „regulárny horor“ so všetkým, čo k tomu patrí a bol som až zhrozený, ale v dobrom, akým smerom sa posledné scény ubrali.

Bohužiaľ, stále som mal v ústach miernu pachuť, spôsobenú predsa len dosť priemerným dejom a zbytočnou dĺžkou. Na strane druhej, nechcel by som, aby zápletka bola len súčasťou nejakého poviedkového seriálu, lebo kým 98 minút je veľa, 40 by zasa bolo málo. Takto je to, relatívne, akurát. Takže dávam „iba“ 60%, ale nemám zo seba dobrý pocit, lebo sa mi zdá, že som prehnane prísny, hoci film uspokojí samozrejme skôr hororových fanúšikov, ale dovolím si tvrdiť, že aj tých, ktorí horory pozerajú raz za rok. Ale potom chcú vidieť poriadny.

- THE MIDNIGHT MEAT TRAIN, USA 2008, cca 98 minút -

Réžia: Ryûhei Kitamura. Scenár: Jeff Buhler (podľa poviedky Clivea Barkera). Kamera: Jonathan Sela. Hudba: Johannes Kobilke, Robb Williamson. Strih: Toby Yates. Hrajú: Bradley Cooper, Vinnie Jones, Brooke Shieldsová, Leslie Bibbová, Tony Curran, Ted Raimi, Quinton 'Rampage' Jackson a ďalší