Udalosť [4O %]
Pondelok, 04 Október 2010 16:54

Recenzia mysteriózneho možno hororu od M. Night Shyamalana, UDALOSŤ (2008).

Recenzia obsahuje spoilery.

Mám rád Shyamalanove filmy. Páčil sa mi už jeden z jeho prvých filmov, dodnes nenápadná melodráma o chlapcovi, ktorému zomrel dedko a tak išiel hľadať Boha, aby sa ho popýtal na pár vecí, ktoré mu nedali spať. Na ŠIESTOM ZMYSLE som bol v kine 5x, VYVOLENÝ je možno najlepší komiksový film, aký kedy vznikol (pritom nemá žiadnu komiksovú predlohu), ZNAMENIA sú podľa mňa fantastický film, kde má svoje miesto každý záber, OSADA ma provokuje a dráždi (naozaj kedysi v pensylvánskych lesoch niečo podobné žilo?) a DÁMA VO VODE je osobný film, ktorý mi na pár vecí o živote odpovedal, nech to znie akokoľvek. Viem, že mnohým divákom sa Shyamalanove filmy prestali páčiť už niekde pri OSADE, ale pre mňa bola prvým filmom, ktorý ma od neho nebavil, až práve dnešná katastrofálna UDALOSŤ.

Zápletka je pritom fantastická. Predstavte si, že ľudia zrazu začnú v jeden deň/jednu hodinu/jednu minútu páchať masové samovraždy. Skákať z lešení na desiatom poschodí, strieľať si do hláv policajnými zbraňami alebo naštartujú traktor, zaradia jednotku a potom si stačí už len ľahnúť na studenú trávu. Ústredný hrdina alias učiteľ Elliot Moore (Mark Wahlberg) a pár ďalších (napr. John Leguizamo či Zooey Deschanelová) utečú z mesta na vidiek, lebo si myslia, že tu im nič nehrozí. Že „šialenstvo“ sa týka len veľkomiest. Aj tak to bola len otázka času.

Ako sa ale ukáže, nič sa neukáže. Film trvá iba hodinu a pol – ale strašne sa vlečie. Dlho začína, všetci sa dlho o ničom rozprávajú, potom chvíľu vlak ide prírodou, potom odstávka vlaku, ľudia sa drobia na skupinky, my sledujeme „našu“ skupinku, lesy, zabarikádované domy na lúkach, domček so starou pani, zafúka vietor (jeden z mála lepších nápadov unavenej snímky), pani začne svojou hlavou rozbíjať okná a potom koniec. Úplne bez srandy. Koniec. Nič sa nestane, žiadny z hlavných hrdinov neumrie, dokonca ani nie je celý ten čas duch, čo je ale najšokujúcejšie, nedozvieme sa, PREČO sa stalo to, čo sa dialo. Pritom mám rád nedopovedané filmy, kde otázky znejú, ale odpovede provokatívne mlčia. Mám také veci, no v UDALOSTI ma absencia odpovedí úplne vyviedla z miery, rozhodila, znechutila a možno som sa dokonca cítil byť podvedený.

Herecké výkony sú na tom rovnako zle, ako všetko ostatné, od tradične o ničom Wahlberga až po nečakane o ničom Deschanelovú, o nezaujímavom Leguizamovi nehovoriac. Namyslený Shyamalan tentokrát odolal a nedal si žiadne cameo (ak nerátame hlas v telefóne), čo je škoda, lebo by jeho zaslúžený prepadák bol možno aspoň o tri milimetre lepší. Toľko vychvaľované scény „rozhovor s umelou rastlinou“ a „stará pani, ktorej švitorí v hlave“ boli dokonca trápne! A ustavičné ksichtenie mizerných hercov ma znechutilo ešte viac, ako nulové odpovede.

Pritom vidieť, o čo Shyamalanovi išlo. Prírodu zrejme naozaj tvrdo skúšame a provokujeme, dávame jej to vyžrať a chlapec vo mne, ktorý verí na aligátorov v kanáloch, chce veriť tomu, že príroda sa raz vzbúri a všetkých nás pozabíja. Bohužiaľ, hŕstka výborných nápadov (dvíhajúci sa vietor ako predznamenávanie „teroristického útoku“) je utopená v zasmradenej kaluži, je to strašná nuda, je to mizerne zrežírované a len občas príde aspoň malé pozitívum, napr. o tamtom alebo hentom zábere si poviete, že kamera stojí v peknom uhle alebo také niečo, ale s príbehom, hereckými výkonmi či scenárom, to nemá nič spoločné.

P.S. Nie, fotky, ktoré vidíte, nie sú technická chyba. Nie je to jedna a tá istá fotka, omylom uverejnená tri razy. V skutočnosti sú to odlišné zábery, vo filme jeden od druhého vzdialené niekoľko sekúnd. Dokonale vystihujú Wahlbergov herecký um.

The Happening, USA | India, cca 91 minút

Réžia a scenár: M. Night Shyamalan. Kamera: Tak Fujimoto. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Mark Wahlberg, Zooey Deschanelová, John Leguizamo, Spencer Breslin, M. Night Shyamalan (iba hlas) a ďalší