Bude Blair Witch 3?
Utorok, 10 August 2010 06:36

Rád by som povedal, že áno, ale nie je to isté. Nie je to isté už posledných desať rokov (teda od strašnej dvojky z roku 2000). Našťastie nemôžem povedať ani jasné „nie“. Hm. Našťastie? Po príšernej dvojke už nikto nevie, či by náhodou nebolo lepšie o 50 rokov urobiť remake a dovtedy nechať obyvateľov amerického mestečka Burkittsville na pokoji...

Všetko začalo v r. 1999, keď duo Eduardo Sánchez/Daniel Myrick urobilo na kolene nízkorozpočtový horor Záhada Blair Witch. Rozpočet sa síce odhaduje medzi 10 až 60 tisíc, každopádne je to stále málo amerických dolárov. Pritom ich len v USA a Kanade k divákovým nervom nemilosrdná snímka zarobila cez 150 miliónov.

Mohla za to aj geniálna reklamná kampaň. Tvorcovia využili v tom čase sa medzi ľudí „naplno“ dostávajúci nový fenomén. Internet. Dnes sa zdá, akoby bol internet medzi nami odjakživa, ale ešte koncom 20. storočia sme to s ním zďaleka nevedeli tak, ako dnes a v mnohom sme sa ním radi nechali oklamať. Čo využili práve Daniel a Eduardo. Chalani totiž po ňom začali šíriť prepracovane rafinované mystifikačné správy, že sa jedná o SKUTOČNÝ filmový materiál, nájdený rok po zmiznutí troch mladých ľudí. Tí v sychravých lesoch amerického mestečka Burkittsville (kedysi Blair) nakrúcali dokument o miestnych temných veciach z minulosti (čarodejnícke a satanské rituály, miznutia detí). Bol to vynikajúci horor, ktorý fascinoval atmosférou a scénami, ktoré by ste v lese zažiť nechceli (búchanie do stanu).

O tom, že sa jedná o kultový film, svedčí nielen paródia The Bogus Witch Project (2000), ale tiež vlna komerčne úspešných „dokumentárnych hororov“ (od Cloverfield cez Paranormal Activity až po [REC] resp. Karanténu).

Bohužiaľ, o rok neskôr prišla dvojka v réžii Joea Berlingera, na ktorej sa Myrick/Sánchez podieľali ako šéfovia výroby. Síce aspoň niečo, ale nestačilo to. Snímka zaznamenala tvrdý náraz: filmová kritika sa jej vysmiala a diváci z nej urobili prepadák. Chaotická, nezmyselne zmätená dvojka si ani nič lepšie nezaslúžila, ale i tak to bola pre fanúšikov rana. Prečo musela byť dobre naštartovaná séria ukrižovaná skôr, než sa vlastne vôbec sériou stala?

Mrzelo ma to, pretože Myrick/Sánchez od začiatku avizovali, že plánujú tretí diel. Jeho vznik však logicky stoplo fiasko s názvom Záhada Blair Witch 2: Kniha tieňov. Malo sa jednať o prequel, v ktorom sme sa mali stať svedkami hrôzostrašných udalostí z minulosti, o ktorých sa v origináli len hovorí (zrejme napr. aj o tom, čo presne urobil Rustin Parr so siedmymi deťmi). No totálny krach odporne zbytočnej dvojky sa postaral o to, že prequel dodnes nevznikol.

Sánchez/Myrick o nej sem-tam stále hovoria, niekedy je to naozaj už-už na spadnutie, no o dva týždne sa ukáže, že to v skutočnosti vôbec už-už na spadnutie nebolo. Obaja sa po roku 2000 rozišli, každý svojou cestou. Nakrútili hŕstku v lepšom prípade priemerných hororov, ktoré mali menší rozpočet, béčkarský scenár a pachuť v ústach (Sánchez čudácky sci-fi horor Unesení o troch chlapoch v lesnej búde a gumenom mimozemšťanovi, Myrick naopak možno vlastne až prekvapivo dobrý talibanský sci-fi horor Hrozba v púšti). Takže jednak obaja spohodlneli (a je teda dosť ťažko predstaviteľné, že by sa na „staré“ kolená, obom ide pomaly ale iste k päťdesiatke, zobrali do lesa a trojku nakrútili za vlastných pár tisíc dolárov v rovnako „mladícky“ improvizačných podmienkach, ako kultový prvý diel), no kvôli tomu, aké „nenáročné“ filmy odvtedy urobili, im nedá dôveru žiadne štúdio na nakrútenie ďalšej časti série, ktorá vlastne sériou nie je, lebo fanúšikovia rezolútne odmietli už druhý diel.

Pritom ho odmietli preto, že bol zlý. Nie preto, že by ich „univerzum Blair Witch“ už nezaujímalo/nefascinovalo.