Šialenstvo (60 %)
Streda, 09 Jún 2010 05:42

Recenzia na horor Johna Carpentera Šialenstvo so Samom Neillom (Úplne bezvetrie, Jurský park).

Priznám sa, že k Johnovi Carpenterovi mám zvláštnejší vzťah. Najmä ide o to, že na rozdiel od jeho fanúšikov som na jeho filmoch nevyrastal (ak nerátame nudného STARMANA). To mi umožnilo udržať si od jeho osoby odstup a na rozdiel od tých, ktorí na jeho filmoch (mimo nudného STARMANA) vyrastali, môžem otvorene povedať, že UPÍRI sú veľmi podpriemerný film a DUCHOVIA MARSU sú regulárna sračka.

Až ako dospelý som si pozrel jeho/žánrové zásadné klasiky, ako sú HALLOWEEN, VEC, HMLA a VLÁDCA TEMNÔT. Všetkým dávam 100%, pretože jednak veľa urobili pre samotné hororové pod-žánre, medzi ktorými patria medzi absolútnu špičku (slasher, satanský horor), ale, to v prvom rade, ma neskutočne bavili skvelou atmosférou, ktorá dala zabudnúť na slabší/menej logický príbeh a nie práve oscarové herecké výkony.

Bohužiaľ, s príchodom deväťdesiatych rokov sa TEN John Carpenter začal kamsi vytrácať, resp. jeho duša. Už zostalo len telo so slávnou minulosťou. Ako mohol človek, ktorého ÚTEK Z NEW YORKU dodnes patrí medzi ukážkové post-apokalyptické pecky, skončiť pri fantasy komédii VEĽKÉ PROBLÉMY V MALEJ ČÍNE a pri satirickej sci-fi ONI ŽIJÚ! ? Ani slabá kingovka CHRISTINE mu reputáciu v mojich očiach rozhodne nevylepšila, no stále lepšie, ako humus s názvom MESTO PREKLIATYCH, nehodný Majstra hororu. Kam sa vytratil človek, ktorý robil surové nízkorozpočtové fláky typu PREPADNUTIE 13. OKRSKU? Naozaj z neho zostalo len zúbožené torzo, podpisujúce sa z tajomného dôvodu pod filmy ako NEVIDITEĽNÝ NA ÚTEKU s Chevym Chaseom a Samom Neillom?

V takejto znechutenej nálade som si sadal pred ŠIALENSTVO, o ktorom som síce vedel, že ho hororoví fanúšikovia hodnotia veľmi vysoko. Ale tí istí ľudia veľmi vysoko hodnotili aj DUCHOV MARSU.

Výsledok je ťažko hodnotiť. Asi vidíte, že nemám problém byť kritický ani nadšený voči Johnovej filmografii... so ŠIALENSTVOM je to však skutočne dosť ťažké. Na jednej strane výborný Neill, krásna kamera, drsné masky/efekty a atmosféra, ktorá sa dá miestami, použijem klišé, sekať sekerou, taká je hrubo hororová.

Bohužiaľ, po príchode do čudného mestečka to prestáva dávať zmysel, Carpenter vykráda sám seba (niektoré monštrá mi pripomenuli VEC, čudné deti pripomenú MESTO PREKLIATYCH, úvod so „zombíckym“ sekerníkom mi pripomínal „zombíkov“ z VLÁDCU TEMNÔT, cítiť v tom aj príchuť satanského ANGEL HEARTU...), Neill prestáva stíhať a ja osobne som bol úplne vyhodený zo sedla, nevediac „o čo ide“. Sledujeme skutočnosť? Sen? Nočnú moru bez konca? Pohybujeme sa v „normálnom mestečku“, alebo v nejakej alternatívnej dimenzii, ktorá sa náhodou podobá na pozemské mestečko? Neviem a hoci som mal pocit, že záverečná scéna v blázinci to rozlúskla, až také isté to nakoniec nebolo a vlastne nie je doteraz.

Čo je podľa mňa veľká škoda, pretože zápletka o chladnokrvnom bezcitnom poisťovacom vyšetrovateľovi (to je taký, ktorý vypátra, či vám dom naozaj zapálil blesk, alebo vy pre vysokú poistku), ktorý odchádza do vzdialeného mestečka nájsť slávneho hororového spisovateľa Suttera Canea (tu si asi všetci spomenieme na Stephena Kinga, Carpenterovho priateľa), po ktorom sa záhadne „zľahla zem“, dýcha plnokrvnou, poctivou, v dobrom príjemne staromódnou atmosférou. Bohužiaľ, po skutočne dobre rozbehnutej prvej polovičke sa v tom všetci (divák, postavy, scenárista... režisér) prestávajú orientovať, strácajúc sa v snoch, víziách a „pokrútených realitách“ (no ale ak vezmeme do úvahy názov...). Pritom si dovolím tvrdiť, že sa bez debaty jedná o režisérov najdrahšie/najlepšie „vizuálne“ vyzerajúci horor; „hladkosť obrazu“ vyzerá vynikajúco, až krásne. Škoda, že Carpenter do zdarnejšieho konca nedoklepol aj scenár.

P.S. Na trikoch sa podieľal Greg Nicotero, dnes známa veličina, s ktorou by spoluprácu nemenil napríklad Romero.

- In the Mouth of Madness, USA 1994, cca 95 minút -

Réžia: John Carpenter. Scenár: Michael De Luca. Kamera: Gary B. Kibbe. Hudba: John Carpenter, Jim Lang. Strih: Edward A. Warschilka. Hrajú: Sam Neill, Jürgen Prochnow, Julie Carmenová, Charlton Heston, John Glover, Wilhelm von Homburg, Hayden Christensen, Chuck Campbell, David Warner, Kevin Zegers a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.