Exists [4O %]
Nezaradený horror
Napísal Ivan Kučera   
Pondelok, 18 Máj 2015 03:00

Recenzia found footage o Bigfootovi od režiséra Záhady Blair Witch.

Skupinka kamarátov prichádza do lesnej chaty. Strýko jedného z nich ich sem nechcel pustiť – a dobre vedel prečo. Zalesneným územím „niekde v Texase“ sa totiž v noci rozlieha desivé kvílenie. Môže byť na povedačkách o Bigfootovi kúsok pravdy? Alebo nebodaj viac, než len kúsok?!

Bigfoot alias Sasquatch (indiánske pomenovanie) alias Veľká laba je obdobou Yettiho muža, akurát nežije v Himalájach, ale v hlbokých lesoch Severnej Ameriky. Spolu s Nessie, upírmi či gigantickými ľudožravými červami patrí k najobľúbenejším kryptozoologickým (náuka o oficiálne neexistujúcich zvieratách a tvoroch) tvorom. V minulosti o ňom vzniklo viacero filmov vrátane rodinných komédií, z ktorých sa následne stali seriály (Harry a Hendersonovci). Zaujímavé je, že v približne rovnakom období, v ktorom vzniklo Exists, vzniklo i viacero spriaznených titulov. V roku 2012 nakrútil Bruce Davison (otec z Harryho a Hendersonovcov!) televízne béčko Prízrak z lesa strachu, zároveň vzniklo found footage Bigfoot: The Lost Coast Tapes a zaklincoval to Bigfoot County. Akoby to nestačilo, v roku 2013 prišlo Willow Creek + céčko s Frankom Stalloneom Night Claws. A rok nato pribehol dnes recenzovaný horor a Hunting the Legend.

Najviac sa ale čakalo asi práve od Exists, nakoľko sa k lesnému found footage hororu vrátil jeden z jeho zakladateľov, Eduardo Sánchez. Ten s Danielom Myrickom v roku 1999 priviedol na svet fenomenálnu Záhadu Blair Witch, ktorá síce nebola historicky prvým found footage (to tu bolo dávno predtým), ale práve ona vyvolala dodnes trvajúci (!) celosvetový záujem o tento hororový pod-žáner. Som prekvapený, že hoci ročne vzniká veľké množstvo hororových found footage, Sánchez s Myrickom sa po Blair Witch už ako režiséri nestretli. Ale obaja nakrúcajú horory. Sánchezove horory sa zvyknú vyznačovať nízkorozpočtovou, mierne dokumentárnou kamerou a odohrávajú sa v lesoch alebo aspoň v ich blízkosti (Unesení, Seventh Moon), ale o „čisté“ lesné found footage horory nejde. S jednou výnimkou a tou je jeho zaujímavý príspevok do druhého V/H/S, kde stvoril solídny zombies zárez o bicyklistovi, ktorý si svoju spanilú jazdu lesom nakrúca na kameru. Eduardovi sa tento nápad evidentne páčil a nemal pocit, že ho dostatočne zužitkoval, tak ho, ostatne prečo nie, použil aj v Exists v jednej z najlepších scén.

Čo ma mimochodom vedie k zamysleniu sa, ako je možné, že sa Myrickovi a Sánchezovi stále nepodarilo zohnať aspoň trápnych 50 tisíc dolárov na Blair Witch 3. Pachuť po strašnej dvojke (ktorá ale nebola found footage a páni ju „len“ produkovali) predsa len už pomerne dávno vyprchala a ak by sa k réžii trojky vrátili a vrátil by sa i koncept nízkorozpočtovej found footage psycho-lesnej sondy, predsa by to muselo mať úspech. Muselo!

Každopádne, je tu Exists a z viacerých scén dýcha práve Blair Witch: hlboké americké lesy, v ktorých je také jednoduché stratiť sa, krajom sa šíriaca legenda o tajomnej entite a samozrejme všadeprítomné videokamery. Miestami už to nie je ani inšpirácia, ale rovno remake (vzdialený krik strateného priateľa uprostred nočného lesa).

Problém je v tom, že tieto lesy nie sú príliš fotogenické. Raz za čas sa mihne prírodná kulisa, ktorá nie je úplne na zahodenie, ale ako celok to splýva dokopy. Sú to proste desiatky stromov pohromade, nič zaujímavo vyzerajúce. Sychravé, ponuré a mimoriadne pochmúrne jesenné/zimné lesy v okolí mestečka Burkittsville boli totálna šupa. Toto je skoro až televízna rutina.

To sú aj herci. Tí z Blair Witch mi prirástli k srdcu a bol som tam s nimi a to i vo vyhrotených okamihoch, kedy ich začal ničiť strach, hystéria a úbohosť. Ale tam to k tomu patrilo. V Exists je to bohužiaľ len banda nesympatických hovád a pipín. Správajú sa tak nepríjemne (krajne nevtipný pokus nadrogovanej nuly prilákať Bigfoota v nočnom lese napodobovaním zvukov) a nelogicky (vystrieľanie skoro všetkých nábojov do tmy, kde Bigfoota počujem, ale nevidím), že som im prial smrť.

Jedinou známou tvárou je Brian Steele, toho ale neuvidíte resp. uvidíte pod maskou Bigfoota. Brian meria viac ako dva metre, takže ho filmári často maskujú za Predátora, Minotaura a iné obludy (zombies, vlkolakov...).

Samotný Bigfoot sa objavuje len v náznakoch a to jednak preto, že je to tak strašidelnejšie a jednak preto, že rozpočet bol určite malý. Napriek tomu finálny detailný záber na jeho telo a hlavu nepôsobí zle, skôr naopak. Inak ale veľká nuda, nelogická hovadina (v jednej chvíli Bigfoot čaká na noc, aby mohol zaútočiť, inokedy nemá problém dať dole chalana uprostred slnečného dňa), o netvorovej všadeprítomnosti ani nehovoriac. Všetko je predvídateľné, od úmrtia jednotlivých postáv až po príchod strýka a jeho brokovnice. Bigfoot samozrejme nemá problém rafinovane hrdinom zlikvidovať generátor, asi študoval strednú elektrotechnickú, frajer. Pritom ťažko povedať, čo mu na generátore, vyrábajúcemu svetlo v chate, prekáža, keď sa bežne pohybuje po lese cez deň...

Dôvod, prečo Bigfoot tak brutálne útočí, kým dovtedy sa celé roky/desaťročia ukrýval, je na konci vysvetlený, ale nejde o nič originálne, dá sa to odhadnúť od zrážky s autom. Čakal som, že sa na konci objaví celá tlupa Bigfootov, ale k ničomu takému prekvapivo nedošlo. Asi došlo niečo iné. Peniaze.

Exists, USA 2014, cca 86 minút

Réžia: Eduardo Sánchez. Scenár: Jamie Nash. Hudba: Nima Fakhrara. Kamera: John Rutland. Hrajú: Dora Madison Burgeová, Roger Edwards, Brian Steele a ďalší

............................................................................................................................

Môj spisovateľský web.

Môj spisovateľský profil na Facebooku.