Väznica [6O %]
Piatok, 03 Október 2014 03:00

Recenzia zabudnutého „osemdesiatkového“ hororu so začínajúcim Viggom Mortensenom.

Kedysi to bola väznica. Potom ju zavreli. Po rokoch z nej zostala len schátraná budova v dezolátnom stave. Vinou politikov má byť ale opäť otvorená. Prichádza do nej despotický riaditeľ (Lane Smith) a následne niekoľko stoviek väzňov, aby to tu upratali. V múroch však niečo je.

Horory z 80-tych rokov pre mňa asi už navždy budú mať čaro. Hoci mnohé z nich zostarli a dnes Hollywoodu nestoja ani za remake, ja som na desiatkach z nich vyrastal a hoci viem, že majú k dokonalosti ďaleko (česť výnimkám) a že dnes sú pre „mladú generáciu“ v podstate nepozerateľné, ja ich atmosféru a nápady zbožňujem. Kukuričné deti, Aligátor, Howling, Leviathan, Deep Star 6, Maniac Cop, Mamba, Detská hra, Nočná mora z Elm Street, Piatok trinásteho, Kriteri, Saturn 3 a asi 45 ďalších.

Väznicu som prvý raz videl až okolo roku 2007, teda dávno po „limite“. No snímka v Hollywoode debutujúceho Fína Rennyho Harlina je perfektným príkladom osemdesiatkového hororu: jednoduchý rozpočet (milión tristotisíc dolárov), nenároční herci, mierne lenivá réžia, ale i skvelý ústredný námet a pôsobivá, hustá atmosféra.

Dnes snímka na seba naláka snáď len už spomenutým Viggom, vo Väznici sa mierne podobajúci na Kouďáka z Kroku za krokom. Pred Väznicou mal na konte iba ťažko postrehnuteľné až nepostrehnuteľné úlohy v Svedkovi s Harrisonom Fordom a Purpurovej ruže z Káhiry. Hviezdou sa stal až v roku 2001 vďaka Pánovi prsteňov. A aj to len o chlp, keďže Peter Jackson si pôvodne ako Aragorna vybral Dougrayho Scotta. Nebol s ním však spokojný a tak siahol po Viggovi. Všestranný umelec (maliar, básnik) ale po mega-úspechu tolkienovskej trilógie odmietol kráčať po vopred vysekanej lesnej cestičke a začal si robiť vlastnú. Odmietal spotrebiteľské, tuctové a priemerné komerčné záležitosti a radšej hral v koprodukčnom historickom dobrodružstve Kapitán Alatriste, kde naplno zužitkoval, že hovorí viacerými svetovými jazykmi.

V tom čase však Väznica lákala skôr na Lanea Smitha, ktorý si v snímke zahral riaditeľa väznice s nie práve najpríjemnejšou povesťou. V podporných roličkách sa mihli dnes relatívne známe tváre Kane Hodder (neskôr si pár krát nasadil masku Jasona Voorheesa) a afroamerický obor Tommy ´Tiny´ Lister (neskôr roličky v Univerzálnom vojakovi a Temnom rytierovi). Medzi mrežami sa prekvapivo našlo miesto i pre ženský element: zapĺňa ho akceptovateľná Chelsea Fieldová (Posledný skaut, Komando, Harley Davidson a Marlboro Man, Andre).

Harlina, na rozdiel od Vigga, čakala kariéra len chvíľku. Trháky Smrtonosná pasca 2 a Cliffhanger boli síce super, ale manželstvo s Geenou Davisovou z neho urobila majstra na katastrofy (Ostrov hrdlorezov, Dlhý bozk na dobrú noc) a odvtedy išiel od prepadáku k prepadáku (Lovci myšlienok, Formula!, Vyháňač diabla: Počiatok). Dnes už robí len béčka, ktoré nikto nepozerá (12 kôl, Záhada hory mŕtvych, Herkules: Zrod legendy). Jemnučko nadpriemerná Zradná hlbočina patrí k jeho najlepším filmom od roku 1999, čo hovorí za všetko.

Jeho réžia nie je zlá, ale presne takáto bola aj jeho štvrtá Nočná mora z Elm Street (z rovnakého roku): vyzerala vizuálne dobre a čo sa gore týka, bola poriadne drsná (vo Väznici je skutočne všeličo, od trubky prechádzajúcej mozgom, až po spálené končatiny posiate vredmi), a vlastne ani atmosféra nebola od veci. Bolo ale vidieť, že tohto režiséra niečo ako, ehm, „inteligentný prístup“ nudí/nebaví a len sa trasie na to, kedy sa konečne bude môcť prestať zdržiavať s budovaním atmosféry a naplno na nás rozbalí ďalšiu krvavú pasáž.

O rok neskôr (náhodou?) Wes Craven nakrútil prepadák Shocker, vychádzajúci z podobnej zápletky (popravený vrah sa mstí).

Prison, USA 1988, cca 102 minút

Réžia: Renny Harlin. Scenár: Irwin Yablans, C. Courtney Joyner. Hudba: Richard Band, Christopher L. Stone. Kamera: Mac Ahlberg. Hrajú: Viggo Mortensen, Chelsea Fieldová, Lane Smith, Tom Everett, Tommy 'Tiny' Lister, Kane Hodder a ďalší

............................................................................................................................