Najlepšie horory 2000 - 2010 1/2
Nezaradený horror
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 06 Jún 2014 03:00

Exkluzívny prehľad toho najzásadnejšieho zo sveta hororu prvého desaťročia 21. storočia. Prvý diel.

Dovoľte mi začať zoširoka.

Už keď som uverejňoval článok o najlepších hororoch z rokov 1990 - 1999, plánoval som pokračovanie z rokov 2000 – 2010. Keď som sa ale doňho pustil, prekvapilo ma, aké monštrum z toho rastie. Kým „minule“ to bolo len 19 kusov, teraz, nech som škrtal, ako som škrtal, z toho nakoniec bolo podstatne vyššie číslo. I preto som sa rozhodol robustný text rozdeliť na dve časti.

Čo znamená také vysoké číslo? Že nemám odstup a tak nevidím, ktoré horory sú naozaj dobré a ktoré tak len vyzerajú, no už po pár rokoch brutálne zostarnú? Alebo proste v rokoch 2000 – 2010 vzniklo priveľa kvalitných hororov?

Bol tu napríklad hororový dovoz zo Španielska (atmosférické horory s dôrazom na príbeh a herecké výkony), Ázie (terory s duchmi, ktorí dokážu fyzicky ubližovať) či Veľkej Británie (špinavé survival).

S ázijskými horormi samozrejme úzko súviseli ich následné americké prerábky. Len minimum ázijského dovozu z toho obdobia sa nedočkalo amerického remakeu (UZUMAKI).

Hollywood v r. 2000 – 2010 robil veľmi veľa remakeov „vlastných“ starších klasík, polo-klasík a neklasík (Cravenove finty POSLEDNÝ DOM NAĽAVO/2009 a I SPIT YOUR GRAVE/2010).

Darilo sa nekonečným hororovým sériám SAW, NENÁVISŤ (JU-ON), UNDERWORLD, či RESIDENT EVIL (a pokračovala napr. aj „stará“ séria HELLRAISER).

Do módy sa dostali found footage (PARANORMAL ACTIVITY, [REC]).

Prekvapivo sa popularite tešili zombies krváky, pričom sa k nim niekoľko krát vrátil ich vynálezca Romero.

Niektoré hororové veličiny začali nakrúcať nehororové filmy. Peter Jackson PÁNA PRSTEŇOV a KING KONGA, Sam Raimi SPIDER-MANOV.

Iné zostali verné hororom, ale možno radšej nemali. Steve Miner nás ohúril céčkom ZOMBIES: DEŇ-D PRICHÁDZA (extrémne voľný remake Romerovej klasiky/2008). Wes Craven nakrútil fiasko PREKLIATIE (2005), hitchcockovský nehororový triler NOČNÝ LET (2005) a desaťročie uzavrel hrozným slasherom VEZMI SI MOJU DUŠU (2010). Tobe Hooper stvoril sračky KROKODÍL (2000) a MÁRNICA (2005). Dario Argento šedé priemery VRAH PRICHÁDZA V NOCI (2001) a GIALLO (2009). John Carpenter nakrútil behom desaťročia len DUCHOV MARSU (2001) a nevýrazné THE WARD (2010). A povestní úchyláci Lynch a Cronenberg sa preradili do ligy, pre ktorú je slovo „horor“ skôr už urážkou (napr. Cronenberg nakrúcal gangsterky s Viggom Mortensenom).

O slovo sa hlásila nová režisérska generácia v čele s Jamesom Wanom, Alexandre Ajaom, Elim Rothom, Neilom Marshallom, Michaelom J. Bassettom, Robom Zombiem, Juanom A. Bayonaom, Guillem Moralesom, Guillermom del Torom, Tomom Sixom, Mikaelom Håfströmom, Ti Westom, Xavierom Gensom alebo Jaume Balagueróm. Každý z nich mal na horor iný pohľad... a občas i pohľad na to, čo je kvalita. Ale každý z nich bol sám sebou a skoro každý si našiel fanúšikov, ktorí pri ňom stáli a držali mu palce.

Najabsurdnejším hororom desaťročia šéfoval nemecký bicyklový (!) horor STOPY KRVI (2006). Mali sme tu ale aj westernový splatter (HNEV DUŠÍ Alexa Turnera/2004), vraždiaci zmutovaný novozélandský dobytok (ČIERNE OVCE/2006), vraždiaceho Sata Clausa (RARE EXPORTS/2010) a ruskú upírčinu (NOČNÁ HLIADKA/2004).

Upozorňujem, že tento text sa venuje výlučne filmom, nie seriálom. Filmy sú radené chronologicky, podľa roku výroby.

............................................................................................................................

Ju-On alias Nenávisť (2000, r. Takaši Šimizu) Aj keď skutočný boom ázijského hororovej vlny odpálil až o dva roky neskôr KRUH Gorea Verbinského, bolo by kruté nespomenúť Šimizuovu šupu medzi divákove oči. Šimizu stavil na urban legend o strašidelnom dome, v ktorom prebývajú duchovia zabitých ľudí. Duchovia v Japonsku môžu fyzicky ubližovať a väčšinou si vyberajú nevinné obete. V r. 2000 vznikla dvojka – oba boli určené rovno na video. No Šimizuove šokujúce scény strašenia na divákov zaúčinkovali natoľko, že 2002 a 2003 nakrútil kino-remakey oboch titulov. V tom čase sa už (vďaka KRUHU) dostali naplno do módy podobne ladené horory a keď producent Sam Raimi odkúpil práva na hollywoodsky remake JU-ON, na réžiu najal Šimizua. Bol to hit (2004) a tak Šimizu následne nakrútil americkú dvojku (2006). Nasledovalo ešte niekoľko viac či menej „priamych“ dielov, ktoré nestoja za veľa.

............................................................................................................................

Takmer dokonalý zločin (2000, r. Sam Raimi) Predtým, než sa Raimi upísal trilógii SPIDER-MAN (2002 – 2007), nakrútil nebláznivý, inteligentný a atmosférický horor o médiu (Cate Blanchettová), ktoré v rasistickom južanskom mestečku odkrýva tajomstvá tamojších, zdanlivo nudných obyvateľov. Raimi sa k hororu v tomto desaťročí síce vrátil ešte raz, ale už to nebolo ono (až príliš odľahčené STIAHNI MA DO PEKLA/2009). No stále lepšie, ako jeho splatterový konkurent Peter Jackson, ktorý sa vrhol na trilógiu PÁN PRSTEŇOV (náhodou tiež s Blanchettovou/2001 - 2003) a na horor už nemal čas (PEVNÉ PUTO/2009 nemalo, napriek pedofilnému vrahovi, s hororom nič).

............................................................................................................................

Nezvratný osud (2000, r. James Wong) „Svoj život mi neriadi osud. Riadim si ho sám.“ – „Dám ti to vytesať na náhrobný kameň.“ Najdôležitejší slasher desaťročia, ktorý pre pod-žáner urobil to, čo v r. 1996 VRESKOT. Inteligentný scenár šikovne z hry vyradil vraha aj s jeho klišé (nesmrteľnosť, všade-prítomnosť a útek z miesta činu tri sekundy pred príchodom polície). Namiesto toho ponúkol kvalitný príbeh, fajn herecké výkony (s vďačnou roličkou Tonyho Todda), originálne vraždy a nekompromisný záver. Nebol to vyložený zázrak, ale nič zaujímavejšie slasherové v rokoch 2000 – 2010 nevzniklo. Iba dosť hlúpa parodická séria SCARY MOVIE (prvý diel 2000), tupé veci ako VALENTÍN (2001), CRY_WOLF (2005) či REŤAZOVÁ SPRÁVA (2010) a nudné remakey ČIERNE VIANOCE (2006), MATURITNÝ PLES (2008), KRVAVÝ VALENTÍN (2009) či SPOLOK NEMILOSRDNÝCH alias SORORITY ROW (2009). Nechýbali ani nedôstojné návraty legiend, ako boli Michael Myers (reality šou HALLOWEEN: VZKRIESENIE/2002, snaživý remake Roba Zombieho/2007 a nesnaživý sequel/2009), Freddy Krueger (nevtipný crossover FREDDY PROTI JASONOVI/2003 a priemerný remake/2010), Jason Voorhees (hnusné sci-fi JASON X/2001 + remake/2009) a Rybár (podpriemerné VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO 3/2006). V danom desaťročí vznikla ešte dvojka (2003), trojka (2006) a štvorka (2009) nezvratnej série..

............................................................................................................................

Hannibal (2001, r. Ridley Scott) „Plánuje ju zjesť, znásilniť alebo zabiť?“ – „Všetko z toho, ale neviem v akom poradí.“ Asi jediný film so sériovým vrahom v tomto desaťročí, ktorý sa dá s prižmúrenými očami označiť za horor. Gore výjavy, ktoré si odvážne dovolil (vo filme za takmer 100 miliónov dolárov) režisér Scott sa niekedy nevidia ani v nezávislej tvorbe. Vďaka nepredvídateľne surovému Lecterovi je pokračovanie MLČANIA JAHNIAT (1991) z nemalej časti hororové, pretože udalosti sa postupne tak drasticky vyhrocujú, že tu sa už naozaj končí sranda (prasce, mozog). Beštiálny román Thomasa Harrisa, o ktorom sa Stephen King vyjadril ako o bosoráckej žranici pre najnáročnejších, možno mohol byť sfilmovaný inak. Ale či lepšie, ťažko povedať. V tomto desaťročí vzniklo veľa nehororových titulov s vrahmi (SLEDUJE ŤA VRAH s Keanu Reevesom/2000, PURPUROVÉ RIEKY so Jeanom Renom/2000 a ich odpadové pokračovanie/2004, Z PEKLA/2001, VZOREC PRE VRAŽDU so Sandrou Bullockovou/2002, MONŠTRUM s Charlize Theronovou/2003, PODOZRENIE NULA s Benom Kingsleym/2004, WOLF CREEK/2005, PARFUM: PRÍBEH VRAHA/2006, Fincherov ZODIAC/2007, GRINDHOUSE: AUTO ZABIJAK/2007, DOKONALÝ ÚNIK s Timothy Olyphantom/2009, severskí MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY/2009). V tomto desaťročí sa Lecter vrátil ešte v remakeu ČERVENÝ DRAK (2002) a v prequele nakrúcanom v Čechách HANNIBAL: ZRODENIE ZLA (2007).

............................................................................................................................

Diablova chrbtica alias Princ bez kráľovstva alias Devil (2001, r. Guillermo del Toro) „Čo je to duch? Strašná udalosť, odsúdená na večné opakovanie? Možno len okamih bolesti. Niečo mŕtve, čo sa kde-tu zdá ešte ako živé. Pocit, ktorý sa zastavil v čase.“ Výborná hispánska záležitosť z produkcie Pedra Almódovara z obdobia vojny, ktorá okrem dospelých poničila aj deti. Dej je zasadený do chlapčenského sirotinca. Snímka vyniká svojráznou poetikou, podmanivou historickou atmosférou, vynikajúcim kastingom, zrelou réžiou vtedy 37-ročného del Tora a nezabudnuteľnými výjavmi (nevybuchnutá bomba uprostred nádvoria, novorodenec naložený v rume). Deťom v ohrození zostal del Toro verný aj v nasledujúcej tvorbe, či už ako režisér alebo producent (oscarový FAUNOV LABYRINT/2006, SIROTINEC/2007, NEBOJTE SA TMY/2010). Z ďalších hispánskych záležitostí desaťročia spomeňme ešte napr. V TEMNOTE (2008).

............................................................................................................................

Session 9 (2001, r. Brad Anderson) „Kde žiješ, Simon?“ – „V slabých a zranených.“ Hororov z blázincov nie je nikdy dosť (béčka á la MADHOUSE/2004 sa nerátajú). SESSION 9 pojednáva o skupinke robotníkov (napr. David Caruso), ktorí rekonštruujú opustený blázinec. V ňom ale možno nakoniec nie sú úplne sami. Snímka disponuje plnokrvnou, tuhou hororovou atmosférou napriek tomu, že sa väčšinu minutáže nič vyložene nadprirodzené nedeje. O to silnejšie potom ale pôsobia priamočiare strašiace scény + prekvapivé rozuzlenie. Režisér bohužiaľ následne svoj talent príliš nevyužil (okrem vydareného MECHANIKA s drasticky schudnutým Christianom Baleom/2004 ešte TRANSSIBÍRSKY EXPRES/2008 a ZMIZNUTIE NA SIEDMEJ ULICI/2010).

............................................................................................................................

Tí druhí (2001, r. Alejandro Amenábar) Amenábar v minulosti už s hororom koketoval (snuff DIPLOMOVÁ PRÁCA/1996), ale naplno sa mu oddal až v produkcii Toma Cruisea s Nicole Kidmanovou v titulnej úlohe. Retro príbeh sa odohráva v pochmúrnom vidieckom sídle, kde okrem čudného služobníctva, psychicky zlikvidovanej matky a dvoch chorých detí zrejme žije ešte niekto. Alebo skôr niečo? Záverečné šokujúce rozuzlenie dáva zápletke o „cudzincoch v našom dome“ nový zmysel. K tomu silné herecké obsadenie, pozoruhodná atmosféra a niekoľko ukážkových desivých scén. Duchov sme tu v tomto desaťročí mali veľa (Zemeckisovo POD POVRCHOM/2000, 13 DUCHOV/2001, NA KRÍDLACH VÁŽKY/2002 s Costnerom, relatívne aj neworleanský KĽÚČ/2005).

............................................................................................................................

Kruh (2002, r. Gore Verbinski) Pre horor tohto desaťročia poriadne dôležitý film. V skutočnosti sa jedná o americký remake japonského hororu RINGU z r. 1998 (ku ktorému následne vznikla falošná dvojka ŠPIRÁLA/1998, kórejský remake/1999, plnohodnotná dvojka/1999 a prequel/2000). Až hollywoodsky remake ukázal divákom na celom svete nový typ hrôzy – desivú ázijskú vlnu v čele s tvorcami ako Hideo Nakata, Takaši Miike alebo Takaši Šimizu a bizarnosťami UZUMAKI (2000), už spomenutá séria JU-ON alias NENÁVISŤ, KAIRO (2001), ICHI THE KILLER (2001), TEMNÁ VODA (2002), séria OKO (prvý diel 2002), PRÍBEH DVOCH SESTIER (2003), séria ZMEŠKANÝ HOVOR (prvý diel 2003), OLD BOY (2003), INFEKCIA (2004), SHUTTER (2004), PREDTUCHA (2004) alebo 13: HRA SMRTI (2006). Podľa týchto filmov v USA vznikli remakey, pričom prelomovým kusom bol práve Verbinského remake. Potom prišla americká dvojka (2005), ktorú nakrútil režisér japonského originálu, napriek tomu nestála za veľa. V súvislosti s týmto hororom sa hovorí o „japan shock“, ale to je len špička ľadovca; v skutočnosti horory v tomto desaťročí nakrúcala aj Čína, Hongkong, Singapur či Thajsko.

............................................................................................................................

Znamenia (2002, r. M. Night Shyamalan) „A ak necháme bokom možnosť, že tu v noci behala škandinávska Olympionička?“ Perfektná tiesnivá sci-fi nálož s niekoľkými infarktovými pasážami, na ktoré som pre istotu svojho času zašiel do kina rovno dva krát. Rodina pastora, ktorý stratil vieru (Mel Gibson) je v ohrození života na tiesnivej farme uprostred kukuričných polí. Shyamalan kariéru odštartoval v r. 1999 trhákom ŠIESTY ZMYSEL, no nedokázal udržať úroveň svojich filmov. Patrí sa ale aspoň symbolicky spomenúť zaujímavú OSADU (2004), ktorá nie je čistým hororom, ale ponúka niekoľko vydarených hororových pasáží. ZNAMENIAM dodávajú správny šik herecké výkony (Joaquin Phoenix), kamera, hudba, výprava a v neposlednom rade prekvapivý záver (poháre s vodou). Z ďalších agresívnych mimozemských hororov desaťročia: VOTRELEC VS. PREDÁTOR (2004) + sequel (2007), ŠTVRTÝ DRUH (2009), PREDÁTORI (2010).

............................................................................................................................

O 28 dní (2002, r. Danny Boyle) Mnohí tento infekčný horor nemajú v láske, pretože vraj znamenal súmrak pre zombies horory (po veciach ako NÁVRAT ŽIVEJ SMRTI/1993? Naozaj?!), lebo z čistých zombies spravil infikovaných a rýchlo utekajúcich ľudí, ktorí vlastne nie sú mŕtvi a ktorí vás nechcú zožrať, ale iba nakaziť. Spustil tým vlnu podobných záležitostí, v ktorých sa nejednalo o stopercentne „čistých“ zombies (CRAZIES/2010, teoreticky aj CARRIERS alias PRENÁŠAČI/2009). Ťažko sa k tomu vyjadrovať, každý na to asi má iný názor, no predsa len, písal sa rok 2002 a pracovať v ňom so zombies klišé zo 70-tych rokov nemalo význam. Režisér Boyle nakrútil adrenalínový kúsok, ktorý sa v r. 2007 dočkal dvojky O 28 TÝŽDŇOV. Úspech snímky odštartoval (dodnes trvajúcu) éru zombies krvákov. Podarilo sa mu to i vďaka tiež tohoročnému RESIDENT EVILU (v danom desaťročí sa pritackala ešte dvojka/2004, trojka/2007 a štvorka/2010). Následne prišli: britská paródia SÚMRAK MŔTVYCH (2004), TIENE LESA (2005), FIDO (2006), NOC OŽIVENÝCH MŔTVOL 3D so Sidom Haigom (2006), GRINDHOUSE: PLANÉTA TEROR (2007), PONTYPOOL (2008), ZOMBIELAND (2009), africké THE DEAD (2010) alebo vydarené záležitosti zakladateľa žánru Georgea A. Romera KRAJINA MŔTVYCH (2005), DENNÍK MŔTVYCH (2007) a SURVIVAL OF THE DEAD (2010). Inak, v tomto desaťročí okrem Resident Evilov vzniklo viacero adaptácií hororových hier (DOOM/2005, SILENT HILL/2006).

............................................................................................................................

Temné lesy (2003, r. Pål Øie) „Nemali sme k tomu jazeru nikdy chodiť.“ Bežný divák nepozná veľa nórskych hororov. Vlastne ich nepozná ani hororový expert (každopádne, v tomto desaťročí vznikla celkom zaujímavá snežno-horská nórska slasher séria FRITT WILT alias ĽADOVÁ SMRŤ/prvý diel 2006). TEMNÉ LESY sú príležitosťou spoznať ich – a mimoriadne atmosférickou. Miestami až prehnane. Príbeh je odsunutý nabok, ale atmosféra odľahlých, pochmúrnych lesov berie dych. Nieto ešte keď nimi behá niečo, čo vás môže zabiť. Postavy sa nesprávajú najlogickejšie a posledná scéna sa zbytočne pokúša šokovať. Ale i tak sú TEMNÉ LESY nádherne atmosférickým hororom. Režisér v r. 2009 nakrútil s rovnakým hercom v hlavnej úlohe ďalší horor, SKRYTÝ sa ale v nórskych lesoch odohrával len v niekoľkých scénach. Iné lesné vyvražďovačky desaťročia príliš nevyšli (napr. IZOLÁCIA u nás známa pod obskúrnym prekladom FIREMNÝ MASAKER: HRÔZA V MAĎARSKU/2006).

............................................................................................................................

Noc s nabrúsenou britvou (2003, r. Alexandre Aja) Zaujímavý mix, ktorý má niečo z hixploitationu, slasheru i exploitationu, ale v prvom rade zostáva sám sebou. Komorným krvákom odohrávajúcim sa v noci, keď tajomný muž vyvraždí rodinu (vrátane psa a dieťaťa!), s výnimkou dvoch dievčat. Snímka ponúka šokujúce záverečné rozuzlenie. Okrem atmosféry a vidieckej výpravy ponúka desivé krvavé výjavy, ktoré sú spracované nepríjemne realisticky (nejde o zábavný splatter á la rané diela Jacksona a Raimiho). Aja sa vyprofiloval ako nádejný žánrový autor, no tieto ambície nedokázal naplniť (okrem relatívne vydareného cravenovského remakeu HORY MAJÚ OČI/2006 nakrútil nie práve najšťastnejšie ZRKADLÁ/2008 a blbú PIRAŇU/2010). V tomto desaťročí vzniklo viacero mixov exploitationu a hixploitationu. Niektoré sa spoliehali na gore (séria CABIN FEVER/prvý diel 2002, séria PACH KRVI/prvý diel 2003, CARVER/2008, HORY ZALIATE KRVOU/2009, horolezecká ZÁVRAŤ/2009), iné hľadali inšpiráciu v „sociálnych“ starých záležitostiach á la VYSLOBODENIE a STRAW DOGS (V TEMNOM LESE s Garym Oldmanom/2006, HUMAINS alias STVORENIA/2009, FRI OS FRA DET ONDE Ole Bornedala/2009).

............................................................................................................................

Texaský masaker motorovou pílou (2003, r. Marcus Nispel) Mnohým sa zaradenie Nispelovho zázraku do tohto rebríčka nebude pozdávať. Možno budú dokonca úprimne nasratí. Je tu ale preto, lebo jeho komerčný úspech odštartoval vlnu amerických remakeov, pričom za mnohými stáli producenti Michael Bay (napr. 3:15 ZOMRIEŠ!/2005, texaský prequel/2006, STOPÁR/2007) a Joel Silver s Robertom Zemeckisom (napr. ghost ship LOĎ DUCHOV/2002, MÚZEUM VOSKOVÝCH FIGURÍN/2005). Ale o produkciu sa pokúšal chvíľku aj uznávaný maskér Stan Winston so svojou firmou Creature Features Productions, v ktorej v r. 2001 vzniklo zopár hororov (BYTOSŤ Z HLBÍN s Rufusom Sewellom, PAVÚČÍ NETVOR s Danom Aykroydom, ZÁNIK SVETA s Randym Quaidom).

............................................................................................................................

Dokončenie