Evidence [6O %]
Štvrtok, 27 Február 2014 03:00

Recenzia lesného found footage, ktorý je v skutočnosti iný, než sa zo začiatku javí.

Dvaja mladí muži a dve mladé ženy karavanom vyrazia do divočiny. Z dôvodu, ktorý som nepochopil, sa to rozhodnú nakrúcať na kameru. Už čoskoro sa ale nocou začnú ozývať zvláštne zvuky. Zdá sa, že v lese nie sú sami...

EVIDENCE je klasický found footage (napr. toto, toto alebo toto): smiešny rozpočet, úplne neznáme, no zároveň v dobrom amatérske, herecké výkony, realisticky hlúpe dialógy (v zmysle „ak by vás v nočnom lese niečo napadlo, tiež by ste nerecitovali Shakespeara“), autentické prostredie (les, karavan, zopár tmavých chodieb), schválne nekvalitný záznam (hrdinovia si nakrúcajú všetko, vrátane bezhlavého úteku nocou, kedy vidíme len rozmazané siluety postáv a stromy), nelogické správanie postáv (povedal by som, že ukrývanie sa v pevnom karavane bolo predsa len bezpečnejšie, ako pobehovanie v nočnom lese...) a, ako to už bohužiaľ býva, skôr žiadny, než nejaký záver.

Film trvá cca hodinu a dvadsať minút a je rozdelený na dve diametrálne odlišné polovice. V prvej sledujeme štvoricu mladých ľudí, ktorí s narastajúcim znepokojením pozorujú vo svojom okolí čoraz záhadnejšie prejavy tajomnej bytosti. Najskôr sú to zvuky, ktoré akoby pochádzali od zvieraťa, následne sa im dokonca na kameru podarí zachytiť záber pravdepodobne onej bytosti... a pravdaže je len otázka času, kedy zmizne prvý z nich.

Ďalej to však bez výrazných spoilerov nejde a ak ste film nevideli, a chcete, asi bude lepšie, ak recenziu v tomto momente prestanete čítať.

Behom prvej polovice umrú obe mužské postavy brutálnym spôsobom a následne sa kamery chopia dievčatá. Tie čoraz otvorenejšie prenasleduje záhadná vec, ktorú v priebehu filmu ani raz PORIADNE nevidíme, no z diaľky pripomína mix kríka (!), gorily (...) a medveďa (?). V kombinácii so zaujímavým hlasovým prejavom je to vo výsledku nečakane pôsobivé a samozrejme nás zaujíma, čo to je. Avšak každý, kto je fanúšikom kamerových hororov, dobre vie, že len minimum z nich má „normálny“ záver, v ktorom sa dozvieme, o čo vlastne celý film išlo... spravidla sa nanešťastie jedná o vyložene otvorené konce. Len z nenápadných detailov (dvojsekundových záberov, jednej a pol vety) si divák musí sám zistiť, o čo zrejme išlo a aj to sa môže mýliť.

Osobne ma tento prístup začína hnevať, pretože by som oveľa viac ocenil, ak by mi bolo povedané aspoň približne, o čo v príbehu išlo. Príbeh bez pointy totiž nie je veľmi dobrý. Ešte u ZÁHADY BLAIR WITCH ma to bavilo a určite by som dokázal vymenovať aspoň 5 ďalších kamerových hororov, u ktorých ma otvorený záver pobavil. No EVIDENCE medzi ne nepatrí. Nič v nej nie je vysvetlené, ak nerátame dve tri vety v záverečných titulkoch.

V druhej polovici sa s dievčatami dostaneme do vyľudneného rozľahlého areálu, ktorý vyzerá ako vojenská základňa. Tu dievčatá neprenasleduje len záhadná obluda, ale objaví sa viacero ľudí, ktorí vyzerajú a správajú sa ako zmutovaní blázni, krížení so zombies. Následne sú dievčatá na chvíľku zachránené maličkou skupinou zrejme vojakov, ku ktorým pribudne sekretárka (!). Stále sa pohybujeme vo vojenskom areáli, pričom tvorcovia nám ukážu aj stajňu s koňmi. Prečo? Preto, lebo na začiatku jedno z dievčat povie, že sa bojí koní. Keď to povedalo, pousmial som sa a hovoril som si „no to som fakt zvedavý, aký debilný spôsob si tvorcovia nájdu, aby nám uprostred lesa ukázali koňa“. A našli.

Druhé dejstvo nemá (okrem hrdiniek) prakticky nič spoločné s prvým komorným a hoci je vidieť, že tvorcovia museli čarovať/robiť divy so smiešnym rozpočtom, podarilo sa im nakoniec vytvoriť za symbolický rozpočet oveľa lepší DOOM, než bol skutočný (60-miliónový) DOOM. Druhá polovička sa totiž mení na akčný klaustrofobickú hororovú strieľačku, ktorá je pôsobivejšia, ako relatívne slávna akčná scéna z DOOMU „z pohľadu Karla Urbana“, pretože je v nej podstatne menej počítačových trikov. Toto druhé dejstvo je dokonca miestami napínavé, keď skupinka špičkovo vycvičených vojakov (+ dievčatá) putuje spustošeným areálom, v ktorom nachádza krvavé zvyšky a je ustavične zo zálohy napadaná „kríkovou“ obludou alebo „zombies“. Je to tak dobre nakrútené, že by som týmto režisérom pokojne dal 75 miliónov dolárov na nakrútenie remakeu DOOMU. Je to nakrútené oveľa lepšie, ako relatívne podobný (francúzsky) krvák NEMŔTVI a dokonca tak dobre, že som takmer vôbec neriešil tým pádom pomerne nelogickú prvú polovicu, v ktorej mala obluda problém dostať neozbrojených štyroch civilov, no v druhej polovici nemala problém na počkanie masakrovať špičkovo vycvičených vojakov, vybavenými búchačkami, autami a granátmi.

Plus samozrejme prvá polovica v porovnaní s druhou pôsobí ako úplne iný film, čo niektorým divákom môže prekážať. Mne nie, ale napriek pôsobivej druhej polovičke by som možno paradoxne nakoniec predsa len ocenil, ak by tvorcovia radšej pokračovali v príbehu, ktorý načrtli v úvode a vôbec do toho armádu a (ak som to správne pochopil) tajné armádne pokusy nemiešali. Kým som si totiž zo začiatku myslel, že hrdinov ohrozuje obyčajné zviera (tipoval som samozrejme medveďa, ale do hry prichádzala aj obrovská opica, ktorá práve utiekla z cirkusu), bolo to predsa len strašidelnejšie...

Evidence, USA 2012, cca 80 minút

Réžia: Howie Askins. Scenár: Ryan McCoy. Kamera: Daniel Wall. Hrajú: Ryan McCoy, Brett Rosenberg, Abigail Richieová, Ashley Brackenová a ďalší