Fritt vilt (alias Ľadová smrť alias Mrazivá korisť)

Počet kusov: 3 (originál + sequel + prequel)

Roky: 2006, 2008, 2010

Zlo: Šialenec, ktorý sa ako malý stratil v zasnežených nórskych horách a teraz, už dospelý, vraždí turistov.

Dvorný herec série: Teoreticky Ingrid Bolsø Berdalová (*1980), ktorá sa ako Jannicke objavila v prvých dvoch dieloch. V treťom už ale nemala ani cameo.

Duša série: Menili sa režiséri i scenáristi. Zostali len producenti; konkrétne Martin Sundland, Thomas Løberg a Magne Lyngner. Stáli za všetkými troma dielmi.

O čo ide: V nórskych lesoch vraždí obrovský psychopat. S nikým sa nemazná. Kedysi sa tu stratil a odvtedy tu žije ako pustovník. Jeho teritóriom je bývalý horský hotel a priľahlé okolie. Ale stretnúť ho môžete aj v nemocnici dole v meste. Scenáre jednotlivých dielov nevynikajú originalitou, ale dosť tomu dáva atraktívna divočina, sympatickí herci a drsné, ale nie vyložene nechutné, mordy. To sa týkalo hlavne prvých dvoch dielov. Trojka už vykazovala skoro všetky poznávacie znaky banálnej hollywoodskej slasherovej produkcie. Spolu s TEMNÝMI LESMI sa jedná o jedni z minima nórskych hororov, známych aj za hranicami tejto krajiny.

Zaujímavosť: Dvojka sa výrazne inšpirovala HALLOWEENOM 2. Vyľudnená nočná nemocnica, do nej narýchlo prevezená preživšia obeť predchádzajúcej časti a nezastaviteľné monštrum, ktoré prišlo dokončiť, čo začalo. Podobné je tiež depresívne vyznenie: hlavná hrdinka je psychicky definitívne na odpis, alternatívna „nová“ hlavná hrdinka na konci prichádza o svoju mužskú lásku, ktorá je drasticky zavraždená.

Výhľad do budúcnosti: Myslím si, že žiadny resp. rovno nulový. Hoci sa z daného univerza v pohode mohla stať „klasická“ slasherová nekonečná séria á la PIATOK TRINÁSTEHO, tvorcovia od toho upustili a momentálne sa zdá, že trojka bola naozaj posledná.

Kvílenie vlkolakov (alias Zavýjanie vlkolakov alias Vytie vlkolakov)

Počet kusov: 8 (originál + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel)

Roky: 1981, 1985, 1987, 1988, 1989, 1991, 1995, 2011

Zlo: vlkolaci

Dvorný herec série: Žiadny. Pod maskami vlkolakov boli zakaždým iní herci a vždy iní stáli aj na strane ich ľudských protivníkov. Drobnou výnimkou je Romy Windsorová, ktorá hrala hlavnú rolu v štvorke a mihla sa v sedmičke, ale to je málo. Detto Clive Turner, režisér sedmičky, ktorý si síce zahral v štvorke, päťke a sedmičke, ale jednalo sa skôr o cameo (navyše zakaždým iné).

Duša série: Nikto. Menili sa producenti, scenáristi, aj režiséri (drobnou výnimkou bol Philippe Mora, nakrútil dva diely). Za dušu série môžeme, s poriadne privretými (alebo pre istotu radšej úplne zatvorenými) očami pokladať maximálne tak spisovateľa Garyho Brandnera, ktorého dielom sa filmová séria mierne inšpirovala. Je ale otázne, nakoľko tohto človeka (ktorý zomrel ako 80-ročný v roku 2013) môžeme pokladať za dušu série, keďže sa na žiadnej časti aktívne nepodieľal.

O čo ide: Vlkolaci sú medzi nami! V Austrálii, Amerike, Transylvánii. Vždy proti nim bojujú ľudia so striebornými guľkami (...), ale vždy to stojí veľa obetí na oboch stranách. „Jednotnejší“ dej sa ťažko hľadá, pretože táto séria vyniká tým, že na seba dejovo skoro vôbec nenadväzuje. Každý diel má inú zápletku a iné postavy. Drobnú výnimku tvorí snáď len dvojka, ktorá dejovo nadväzuje na predchádzajúci diel (jej hrdinom je brat „jednotkovej“ hrdinky).

Zaujímavosť: Dvojka s Christopherom Leeom vznikala v komunistickom Česko-slovensku. Herec sa o nej nikdy nevyjadroval pochvalne, ale s úsmevom, hoci trpkým, spomínal na samotné nakrúcanie. Na pľaci sa vraj často pohybovali cudzie osoby zo „štátnej služby“, ktoré dohliadali na zlých amerických filmárov.

Výhľad do budúcnosti: Posledný diel dokázal, že sága môže žiť ďalej. Pravda, už od nej nikto nič nečaká, i keď teoreticky ambiciózny remake by vzniknúť za určitých okolností mohol. Dosť ale pochybujem, že by sme sa ho v najbližších rokoch dočkali. Možno ak by nevznikla v roku 2011 osmička, Hollywood by v rámci remakeovania siahol na prvý diel. No po biednej osmičke, ktorá išla rovno na video, bola zasa na nejaký čas zabitá.

Kukuričné deti (alias Deti z kukurice alias Deti kukurice)

Počet kusov: 9 (originál + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + remake + sequel)

Roky: 1984, 1992, 1995, 1996, 1998, 1999, 2001, 2009, 2011

Zlo: vraždiace deti

Dvorný herec série: Hoci táto béčkarsko-céčkarská mala aj hviezdnejšie momenty (David Carradine, Linda Hamiltonová, Michael Ironside, Billy Drago, Naomi Watsonová, Charlize Theronová, Eva Mendesová), nikto z nich si rolu nezopakoval. Aspoň symbolicky by sme sem snáď mohli zaradiť aspoň herca Johna Franklina ako Izáka – objavil sa v jednotke a šestke (postava aj v remakeu, ale hraná iným hercom).

Duša série: Teoreticky americký hororový spisovateľ Stephen King, pretože to celé vymyslel v poviedke. No hoci býva spájaný aj s ďalšími dielmi, v skutočnosti so žiadnym z nich nemá nič spoločné (ani na prvom sa nijako nepodieľal). Jeho meno napriek tomu bez problémov nájdete na plagátoch – z reklamného dôvodu. Nemohol tomu zabrániť. Pritom dodnes nenapísal pokračovanie svojej poviedky. A už asi ani nenapíše. Ale mohol by.

O čo ide: Dospelákov vraždia deti z nebraského poľnohospodárskeho mestečka Gatlin resp. tajomný tvor, ktorý je ich vodcom a prezývajú ho Ten, ktorý kráča medzi riadkami (myslia sa riadky kukurice, k videniu bol v trojke). Pozor, nie každý diel sa odohrával v Gatline (napr. trojka v Chicagu).

Zaujímavosť: V deviatej (teda zatiaľ poslednej) časti si zahrala Slovenka Barbara Nedeljáková (HOSTEL).

Výhľad do budúcnosti: Každý, kto túto sériu pozná, vie, že tvorcovia dávno stratili zábrany a keďže túto ságu zničili v podstate už v dvojke, nemusia sa trápiť kritikou. Zopár ľudí, ktorí si kúpia DVD a ktorí to s gatlinskými deťmi stále nevzdali, sa vždy nájde. Každopádne, momentálne ďalší diel nevzniká.

Nočná mora v Elm Street (článok o celej ságe)

Počet kusov: 9 (originál + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + crossover + remake) + seriál

Roky: 1984, 1985, 1987, 1988, 1989, 1991, 1994, 2003, 2010 (+ seriál: 1988 - 1990)

Zlo: Kotolník a sériový vrah/pedofil Fred Krueger, ktorého po prevalení jeho strašných zločincov Springwoodčania upálili po tom, čo bol pre procesné chyby prepustený na slobodu. O niekoľko rokov neskôr, keď ich deti dospievajú, začne sa zjazvený prízrak Kruegera objavovať v ich snoch. A brutálne zabíjať.

Dvorný herec série: Robert Englund ako Freddy. Zahral si nielenže vo všetkých dieloch série, ale aj v seriáli (44 častí). Nebol len v remakeu, kde jeho rolu prebral Jackie Earle Haley.

Duša série: Mohlo by sa zdať, že Wes Craven. Ten ale v skutočnosti „len“ nakrútil prvý diel (+ ho napísal), tretí produkoval a podieľal sa na scenári a režíroval siedmy (+ napísal scenár, produkoval ho a dokonca si v ňom zahral významnú rolu, samého seba). Jediným človekom, ktorý bol verný všetkým dielom (vrátane remakeu a seriálu), bol producent Robert Shaye.

O čo ide: Jedna z najpočetnejších hororových sérií sa snažila s pribúdajúcimi dielmi rozširovať univerzum okolo Freddyho. Absurdné je, že sa zo smrteľne vážnej postavy (prvý diel) postupne stával zábavný šoumen. V sérii prestávalo ísť o čokoľvek iné, než o vraždenie. Nepomohlo ani hosťovanie dobrých hercov (Johnny Depp, Laurence Fishburne, John Saxon, Patricia Arquetteová, Yaphet Kotto) a tvorcov (Frank Darabont, Chuck Russell, Stephen Hopkins, Renny Harlin).

Zaujímavosť: Hoci vzniklo viacero amatérskych kraťasov v réžii Chrisa R. Notarilea, kde Freddyho hral Roberto Lombardi, do plnohodnotnej série sa, na rozdiel od seriálu, nepočítajú.

Výhľad do budúcnosti: Ťažko povedať, no postava je príliš kultová na to, aby sa nevrátila. Hovorí sa o sequele crossoveru, v ktorom sa na mačety/nože/britvy zrazil s konkurentom Jasonom Voorheesom z PIATKOV TRINÁSTYCH, ale stále to nevyzerá reálne. Reálne prekvapivo (vzhľadom na solídny komerčný ohlas) nevyzerá ani sequel remakeu z produkcie Michaela Baya, ktorý sa vrátil k serióznemu duchu prvej časti.

Piatok trinásteho

Počet kusov: 12 (originál + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + sequel + crossover + remake)

Roky: 1980, 1981, 1982, 1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1993, 2001, 2003, 2009

Zlo: Jason Voorhees (s výnimkou jednotky, päťky a deviatky). Ako dieťa sa kvôli nepozornosti tínedžerských správcov letného tábora utopil v Krištáľovom jazere, telo sa však nenašlo. V skutočnosti prežil, no zostal žiť ako pustovník v lesoch. A vraždiť: za roky si na konto pripísal desiatky prevažne mladistvých obetí. Od istej chvíle sa stal v podstate nesmrteľným (v deviatke „prežilo“ len jeho srdce, ale stačilo to).

Dvorný herec série: Nikto. Mohla ním byť hrdinka jednotky Adrienne Kingová, ale po jednotke ju údajne začal prenasledovať šialený fanúšik, vinou čoho sa utiahla do súkromia. V dvojke sa preto iba mihla v úvode... a navyše v ňom bola zavraždená. S takmer nulovým zveličením sa dá povedať, že v každej časti vystupovala iná baba. Blízko k pozícii dvorný herec ságy mal ale Corey Feldman ako Tommy, ktorý Jasona porazil v štvorke. No hoci sa postava objavila aj v nasledujúcich dieloch, už bez Feldmanovej tváre. S trochou zveličenia by sme mohli za dvorného herca označiť Kanea Hoddera, ktorý si zahral Jasona trikrát.

Duša série: Asi chcete počuť Sean S. Cunningham. Napísal a produkoval jednotku. Áno. Ale potom si dal prestávku a ako producent sa vrátil až do deviatky, desiatky, crossoveru a remakeu. Takže by bolo zavádzajúce, pokladať ho za dušu série. Séria tým pádom žiadnu „trvalú“ nemá.

O čo ide: Kým si jedna z najkultovejších slasherových postáv našla svoje miesto, prešla si všeličím. Napr. v jednotke, ak nerátame snový záver, vôbec nebola. V dvojke bola, ale bez hokejovej masky. Jason asi najviac experimentoval spomedzi všetkých svojich konkurentov: v niektorých dieloch vôbec nevystupoval (Myers to skúsil len raz a potom to vzdal), v ďalšom cestoval do vesmíru a v inom sa krvavo zrazil s Freddym Kruegerom.

Zaujímavosť: Séria sa dočkala viacerých napodobovateľov (THE BURNING Tonyho Maylama, MADMAN Joea Giannonea).

Výhľad do budúcnosti: Jason sa skôr či neskôr určite vráti - či už do kín alebo aspoň na video. Do hry všetko. Nový/Ďalší reštart/remake, plnohodnotný sequel remakeu alebo crossover číslo dva.

Prvý diel.