Vojenské horory I.
Nezaradený horror
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 07 Február 2014 03:00

Kto všetko si v histórii kinematografie trúfol na vojenskú jednotku? Prekvapivo... všelikto.

Vojenské horory môžu mať veľa tvárí, ale jedna ingrediencia je vždy rovnaká. Prekvapivo, vojaci. Vojenský oddiel stojaci proti zlu, ktoré môže mať veľa podôb. Od agresívneho mimozemšťana po nočné mory, od zmutovaných vedcov po upírov. Môže sa odohrávať v súčasnosti, ale i v minulosti. Ide v ňom o psychický a následne fyzický rozklad dovtedy sebavedomej vojenskej jednotky. Tá napriek špičkovej výzbroji a perfektnému bojovému výcviku s pribúdajúcimi minútami prestáva zvládať situáciu, mŕtvol pribúda, síl a nervov ubúda a záverečných titulkov sa dožijú len najsilnejší, niekedy nikto. Obsahuje spoilery.

............................................................................................................................

1) Doom (2005, r. Andrzej Bartowiak) Začnime tým horším. V adaptácii hororovo-akčnej série počítačových hier by sa akiste našlo zopár plusov (The Rock v zápornej úlohe, dlhá scéna „z pohľadu hráča“). Inak ale snímka, nakrúcaná v Čechách, zlyháva. Pritom kde sa len dá, vykráda otca vojenských hororov – PREDÁTORA samozrejme. Robí to však príliš okato, nešťastne a ťažkopádne a neprichádza s ničím vlastným. Takže tu máme obrovského Afroameričana s rotačákom, aj otravného blbca s trápnymi sexuálno-siláckymi kecami. No kým v PREDÁTOROVI Hawkins nebol trápny a Bill Duke bol hrozivý, tu je to len blbá banda fušerov. Taká amatérska bojová jednotka si nezaslúžila prežiť a našťastie ani neprežila. Citovanie Biblie hromovým hlasom v mŕtvolne tichých priestoroch, o ktorých viem, že v nich je nebezpečné zlo, je len špičkou ľadovca. Fuj, fuj, fuj.

............................................................................................................................

2) Oddiel (2011, r. Jaime Osorio Marquez) Nemám rád vojenské horory s hysterickými vojenskými oddielmi. Ako laik a civil si bojovú jednotku predstavujem (a zrejme nielen ja) ako skupinu chladnokrvných profesionálov, ktorí rešpektujú rozkazy vyššej hodnosti. Preto mi vyhovuje PREDÁTOR, kde síce tiež dôjde na vyhrotené emócie, ale napriek tomu chlapi spolupracujú a šéf mužstva má najväčšie slovo. Preto nemám rád kraviny typu DOOM, kde sú vojaci bandou somárov, kde si každý robí čo chce. Bohužiaľ, hoci argentínsko-kolumbijsko-španielsky ODDIEL navonok pôsobí komorne a realisticky, od prvých minút je jasné, že sme na zlej adrese. Neuposlúchnutie najprimitívnejších rozkazov, diletantské rozhodnutia, nepochopiteľné správanie a neospravedlniteľné chyby (ja by som teda rozhodne zavolal ostatných, keď by som zistil, že v miestnosti X zrejme niekto niekoho zamuroval zaživa...). Spočiatku sa režisérovi podarilo navodiť náznak atmosféry. Ďakovať za to môže fotogenickej základni vysoko v nonstop zahmlených, strašidelných horách. Nesympatické postavy, krava-scény, bezradná réžia, bezradný scenár a bezradné pokusy o herecké výkony, to ale skoro pochovajú. Škoda.

............................................................................................................................

3) Deadwater (2008, r. Roel Reiné) Snaživé, ale bez debaty nepostačujúce. Ako to už u týchto hororov býva, úvod ešte ako-tak pôsobivý. Obrovská vojenská loď s temnou minulosťou, americkí vojaci brutálne vyvraždení počas vypočúvania obávaného teroristu a na miesto činu letiaca pomoc v podobe drsného vojenského oddielu v čele so starým dobrým Lanceom Henriksenom. Nie úplne nesympatickí herci sa snažia, najviac samozrejme Henriksen, ale nestačí to. Najväčší podiel na negatívnom výsledku má fádna réžia (Reiné neskôr „bodoval“ akčnými béčkami VOJAK 2, KRÁĽ ŠKORPIÓN 3 a RALLYE SMRTI 2 a 3) a v konečnom dôsledku neveľmi zaujímavé interiéry tmavého podpalubia (americká produkcia do tohto zázraku naliala „až“ jeden milión). Hlavne ale čudácky scenár, operujúci so svojráznou zápletkou o nacistických experimentoch. Na scenári (a produkcii) sa podieľal Ethan Wiley (režisér a scenárista druhého DOMU a piatich KUKURIČNÝCH DETÍ).

............................................................................................................................

4) Bunker (2001, r. Rob Green) Jeden z mojich najobľúbenejších vojenských hororov. Zdecimovaný vojenský oddiel nájde bunker na nemecko-belgickej hranici. Presvedčivá atmosféra svetovej vojny, dobrí herci (Jason Flemyng), zručná réžia, pôsobivý bunker s rozľahlými podzemnými priestormi, vonku číha nepriateľ, no vnútri to nie je o nič lepšie. Britská snímka sa spolieha na kvalitnú atmosféru a režisér je natoľko schopný, že sa mu celkom úspešne darí zamaskovať priemerný scenár. Ten má ale tiež pár plusov. Napr. tvorcovia sa nebáli a z vojakov neurobili Američanov ani Britov, ale kontroverzných Nemcov.

............................................................................................................................

5) Južanská pohostinnosť (1981, r. Walter Hill) Myslím, že v recenzii som toho napísal dosť. Je to zlé. Od nesympatických hercov cez nepresvedčivý scenár po logické kraviny, ktoré stvára údajne profesionálny vojenský oddiel. Ten vyráža na neškodný výcvik do ponurých jesenných/zimných močiarov Louisiany. V nich sa však dostane do nečakaného krvavého konfliktu s miestnym obyvateľstvom. Paradoxne práve výprava neatraktívne nasnímaných močiarov patrí k najväčším plusom biednej snímky z koprodukcie USA, Veľkej Británie a Švajčiarska. Hrajú Powers Boothe, Fred Ward, Peter Coyote, Brion James, Keith Carradine a mihne sa tiež Sonny Landham (neskôr Billy z PREDÁTORA).

............................................................................................................................

6) Predátor (1987, r. John McTiernan) Foter vojenských hororov. Perfektná charakteristika každého člena vybíjacieho komanda. Rázny Dutch Schaefer, vulgárny spojár Hawkins, zabijak s rotačákom Mac, tabakový Blain, stopár Billy a Dutchov zástupca Poncho (toho som mal neviem prečo vždy najradšej), doplnení o kancelársku CIA krysu Dillona a bezbrannú domorodkyňu Annu, ktorá neznámou silou likvidovaným vojakom poskytne informácie dôležité pre prežitie. McTiernan nakoniec skončil v base a tu, ak chcete, máte zopár zaujímavostí o tejto notoricky známej parádičke. V nasledujúcich desaťročiach sa našli desiatky bezradných tvorcov, ktorí sa pokúsili o kópiu. Samotná séria sa rozrástla do dvoch crossoverov s Votrelcami + dvoch plnohodnotných sequeloch (druhý mal k atmosfére „jednotky“ najbližšie, ale nejedná sa o vojenské komando, hoci tak pôsobí). „Mačo“ atmosféra je miestami až smiešna svojou prehnanosťou (de facto úplne zbytočné zlikvidovanie partizánskej osady), ale aj preto ju milujeme.

............................................................................................................................

7) Mŕtva hliadka/Hliadka smrti (2002, r. Michael J. Bassett) Toto sa nakrúcalo v extrémne blatových zákopoch v Čechách a práve ponurá bahenná atmosféra/výprava je najväčším plusom britsko-nemeckej snímky o komande, ktoré sa pred nepriateľom utiahne do zákopov. Skutočné zlo má ale nadprirodzenú podobu. Alebo nie? Podobne, ako v BUKRI, aj tu je scenár ku koncu nezrozumiteľný, no okrem atmosféry to dostatočne maskuje presvedčivá réžia a herecké výkony Jamieho Bella (ktorý bol v tom čase hviezdičkou baletného BILLYHO ELLIOTA) a šialeného Andyho „Glocha“ Serkisa. Bassett neskôr nakrútil ostrovnú PUSTATINU, SOLOMONA KANEA a pokračovanie SILNET HILLU.

............................................................................................................................

8) Psí vojaci (2002, r. Neil Marshall) O dvojke sa hovorí snáď od vzniku jednotky, no hoci ubehlo 12 rokov, stále nič. Pritom prvý diel rozhodne žiadna bomba nie je; režisér Marshall až neskôr nakrútil výbornú hororovú záležitosť, pochopiteľne PÁD DO TMY. PSÍ VOJACI sú nízkorozpočtová vec z obskúrnej koprodukcie Veľká Británia, Luxembursko, USA... a podľa toho vyzerá. Dej je umiestnený na pôsobivú Škótsku vysočinu, pre nedostatok peňazí sa ale väčšina deja odohráva v noci a v dome. V ňom sa zabarikáduje vojenská skupina pred vonku číhajúcimi vlkolakmi. Tých, kvôli nedostatočnému rozpočtu, väčšinu času nie je detailne vidieť. Tvorcovia sa to snažia maskovať gore efektmi (pes verzus črevá), humorom (vlkolak-box) a uchádzajúcim kastingom (Sean Pertwee, Kevin McKidd, Liam Cunningham). Ale nestačí to.

............................................................................................................................

9) Votrelci (1986, r. James Cameron) Klasika vojenských hororov podfarbená sci-fi pokračuje v univerze prvej časti, tá ale bola presne „opačná“, keďže proti zlu mimozemského pôvodu stála absolútne neakčná a v zásade neschopná posádka „pracovnej“ lode, kým v dvojke je to špičkovo vyzbrojený/vycvičený tím vojakov. Výsadkové koráby, obrnený transportér, guľomety na nožičkách reagujúce na pohyb a sebavedomie. To najmä. Práve ono sa postará o priskoré zdecimovanie veľkej časti oddielu. Prežijú najschopnejší, no aj ich počty sa zredukujú. Hicks, Apone, Vasquezová, Hudson, Drake... kto by na nich zabudol? (Zaujímavosti o dvojke.)

............................................................................................................................

10) Pevnosť (1983, r. Michael Mann) Veru tak, jeden zabudnutý vojenský horor pochádza už z 80-tych rokov. Stál za ním začínajúci Mann, ešte ďaleko pred sebou majúci LOVCA ĽUDÍ a POSLEDNÉHO MOHYKÁNA. Snímka nakrútená na motívy románu F. Paula Wilsona vyniká predovšetkým vynikajúcou atmosférou, na ktorej má veľký podiel originálna zápletka o partii nemeckých vojakov, ktorí počas Druhej svetovej vojny obsadia rumunskú pevnosť, ktorej šéfuje upír. 6-miliónovému americkému filmu dominujú herecké výkony Jűrgena Prochnowa, Scotta Glenna, Iana McKellena a Gabriela Byrnea.