Detská hra [8O %]
Štvrtok, 30 Január 2014 03:00

Recenzia nostalgickej klasiky s Chuckym.

Hlboká noc. Policajt Mike Norris (Chris Sarandon hral aj v predchádzajúcom Hollandovom filme, ktorého remake sme relatívne nedávno mali tú „česť“ vidieť) naháňa okultistu, vraha a šialenca Charlesa Lee Raya (Brad Dourif – PRELET NAD KUKUČÍM HNIEZDOM). Nakoniec ho dostane. V hračkárstve. Psychopat zomiera. Tesne predtým ale stihne svoju choromyseľnú dušu prevteliť... do bábiky. To však policajt nevie. Bábika sa následne dostane k malému Andymu Barclayovi (Alex Vincent) a jeho ovdovenej mame (Catherine Hicksová sa nikdy nepreslávila, ale pri výbere filmov á la TURBULENCIA sa ani niet čomu čudovať). Ray chce prevteliť svoju dušu späť do ľudského tela. Do toho Andyho...

Krváky s vraždiacimi bábikami tvoria svojrázny, ale pomerne obľúbený, napriek tomu stále nepočetný, hororový pod-žáner. Ich chrbticou je práve DETSKÁ HRA, ktorá sa v nasledujúcich desaťročiach rozrástla do série (minulý rok vznikla už šestka). Ďalšími známymi bábkarskými terormi sú snaživé ZLOVESTNÉ TICHO Jamesa Wana či nenáročná séria MAJSTER BÁBKAR.

Chucky je pre mňa kultová hororová legenda, na ktorej som vyrastal. Ako malý som býval v piatky a soboty hore hlboko do noci, aby som sa bál pri ďalšom nervy trhajúcom dobrodružstve bábiky, do ktorej svoju choromyseľnú dušu prevtelil Charles Lee Ray. V prvej časti si ho krátko zahral Brad Dourif. Zostal verný celej sérii, ale už len formou dabovania Chuckyho. Drobnú výnimku urobil až v šestke, kde sa prekvapivo mihol vo flashbacku.

Vynálezcom série je Don Mancini. Prvý diel síce režíroval Holland, ale Mancini to komplet vymyslel a ako producent, scenárista alebo režisér, nevynechal žiadny diel. Kým prvé tri mali vážnu atmosféru, štvorka s päťkou vsadili na čierny humor. Až šestka bola návratom k „vážnym“ koreňom, ale Mancini to nevydržal a na konci aj do nej napchal humor.

V prvých troch dieloch Chucky sa usiluje o prevtelenie svojej temnej duše do Andyho tela. Toho v prvých dvoch častiach stelesnil Alex Vincent. Bol aj v trojke, kde sa ale jednalo už o kadeta vojenskej školy a rola bola pre-obsadená. Až do titulkovej scény šestky sa už dospelý herec vrátil.

Prvým dielom sa to celé začalo. Beštiálny Charles Lee Ray, spočiatku nič netušiace postavy policajta a obetavej mamy a samozrejme malý sympaťák Andy. Napriek tomu, že hlavnou postavou 9-miliónovej snímky je dieťa, tvorcov to nezabrzdilo a sú hardcore. Viacero scén je psycho (cupitanie okolo zhavarovaného auta, napínavá scéna s absenciou bateriek).

Samotné stvárnenie Chuckyho je diabolské. Fakt z neho ide strach. Je síce možné, že mi nostalgické spomienky zatemňujú objektívne uvažovanie. Ale schválne som si ho znova (po koľký raz?) pozrel v roku 2013. Teda 25 rokov od jeho vzniku. A viete čo? Nemôžem na jeho technickú stránku povedať nič negatívne. Takisto herecké výkony sú postačujúce a v scenári sú klišé, ktoré sa v hororoch objavujú ešte aj dnes, čiže sa nedá povedať, že by bol scenár zlý. Hlavná zápletka o diabolskej bábike je dokonca originálna a nie smiešna/trápna. Scenáristi sa v dobe premiéry veci neznalých divákov síce snažili zavádzať, takže film spočiatku vyzerá tak, že vrahom v pohode môže byť Andy s príliš bujnou fantáziou. No dnes už samozrejme všetci vieme, že naozaj vraždil Chucky.

Bohvie, aký psychopat si myslel, že takáto bábika sa môže deťom páčiť. Ešte aj ja, ako dospelý, sa jej bojím. Ukážková hororová postava, ale skutočne si neviem predstaviť, kto by toto preboha kúpil svojim deťom.

Dnes, v roku 2014, bohužiaľ nie som schopný posúdiť, nakoľko DETSKÁ HRA zostarla. Mne po technickej stránke pripadá kvalitná. Herecké obsadenie mi pripadá fajn, postavy nie sú hlúpe a ani logických nedostatkov nie je veľa a s trochou snahy sa dajú vysvetliť. Prečo Chucky pri prvej príležitosti neprevtelil svoju dušu do Andyho? Prečo tak dlho čakal? Lebo ako bábika bol nenápadnejší. Bábiku predsa nikto z vraždy neobviní.

Child´s Play, USA 1988, cca 87 minút

Réžia: Tom Holland. Scenár: Don Mancini, John Lafia, Tom Holland. Hudba: Joe Renzetti. Kamera: Bill Butler. Hrajú: Chris Sarandon, Catherine Hicksová, Alex Vincent, Brad Dourif a ďalší