Hororové found footage I.
Nezaradený horror
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 24 Január 2014 03:00

Found footage, to nie je len Záhada Blair Witch.

Hoci v sérii týchto článkov ide/pôjde výlučne o horory, found footage v skutočnosti úspešne postupne preniká aj do iných žánrov, napríklad do kriminálnych drám (PATROLA), sci-fi (čiastočne je ako found footage poňaté aj PO ZÁNIKU ZEME) a dokonca na televízne obrazovky („Rieka“).

Found footage alias first person movie sú filmy nakrútené takou formou, že jedna z postáv príbehu drží kameru a všetko na ňu nahráva. Technické nedostatky (nekvalitný obraz, občasné pády kamery na zem) sú nie tolerovanou, ale povinnou/nutnou výbavou.

Spravidla sa jedná „akože“ o skutočný záznam udalostí, ktorý polícia nájde po určitom čase od doby, čo sa určitá skupina stala nezvestnou (viď. ZÁHADA BLAIR WITCH, ale na tomto postupe funguje väčšina found footage – prežitie čo i len jednej postavy nie je vítané).

Tieto filmy majú minimálny rozpočet. Logicky. Jednak v nich nehrajú slávni herci a jednak nevyzerajú dobre. Nepotrebujú triky. Trikom by nikto u found footage neveril. Takže skoro každý found footage, aj zlý a nevydarený, sa zaplatí. Metóda found footage divákovi umožňuje intenzívne precítiť strach na vlastnej koži. Dej je zaznamenávaný na kameru, ktorú drží priamy účastník deja. Tým automaticky, bez výraznejšej snahy tvorcov, vzniká stiesňujúci, autentický a realistický pocit ohrozenia.

Spravidla sú hrdinami amatérske filmové štáby pozliepané z kamarátov, spolužiakov a rodinných príslušníkov. Vyrážajú na tajomné miesto, aby o ňom nakrútili dokument resp. o udalosti, ktorá sa s nimi spája. A už sa nikdy viac nevrátili.

............................................................................................................................

1) Kanibali (1980, r. Ruggero Deodato) Matka found footage. Pritom ju mnohí fanúšikovia found footage nepoznajú. Ale možno je to tak lepšie, lebo ešte aj dnes sa jedná o hardcore víziu s krvavými a sexuálnymi detailmi, ktoré by mohli mať problém zvládnuť aj milovníci SAW. Kanibalské exploitationy boli v 70-tych a 80-tyh rokoch v Taliansku v móde (PORNO HOLOCAUST, ŽENY OD HLBOKEJ RIEKY alebo KANIBALI 2, ktorí ale s „jednotkou“ v skutočnosti nemajú nič spoločné, dokonca vznikol o dva roky skôr a názov takto podrazácky preložil až náš skvelý distribútor) a toto je ich vrcholný predstaviteľ. Do srdca amazonskej džungle vyráža skupinka mladých dokumentaristov. Keď sa nevracajú, po ich stopách vyráža antropológ (v podaní bývalého pornoherca Roberta Kermana). Nájde strašný kamerový záznam (legendárny záber na domorodkyňu nabodnutú na kôl, rezanie penisov, znásilnenia). KANIBALI boli svojho času realistickým dokumentárnym štýlom natoľko jedinečným filmom, že režisér bol postavený pred súd a až dostavením sa hercov bolo zastavené jeho trestné stíhanie. Každopádne, zabíjanie zvierat je ozajstné.

............................................................................................................................

2) Záhada Blair Witch (1999, r. Eduardo Sánchez, Daniel Myrick) Pre mnohých najreprezentatívnejší a najslávnejší found footage. O rok neskôr síce vznikla dvojka, tá ale nebola found footage. O trojke sa dodnes len hovorí. Kultový príbeh trojice mladých ľudí, ktorí v ponurých jesenných blairských lesov pátrajú po miestnych legendách (čarodejnice, satanské rituálny, vraždy, únosy detí), je nakrútený tak intenzívne, že možno ešte aj dnes je pre mnohých divákov neakceptovateľný. Výška rozpočtu sa odhaduje medzi 15 a 60 tisíc dolárov – tak či tak šialene málo. Snímka nakoniec na celom svete zarobila okolo 150 miliónov dolárov. Tak či tak veľa.

............................................................................................................................

3) Noroi (2005, r. Kôji Širaiši) Pokus to bol pekný. Found footage o novinárovi, ktorý prichádza na stopu príšerného zla, ale nevyšiel. Občas mu nemožno uprieť pokusy o atmosféru a asi na dve scénky sa ťažšie zabúda. Celé je to ale nedôveryhodné, neveľmi strašidelné a prekvapivo banálne, nezaujímavé a herecky nepresvedčivé. Japonská snímka sa ani omylom nemôže plnohodnotne radiť medzi ázijské klasiky ako RINGU, JU-ON a ZMEŠKANÝ HOVOR.

............................................................................................................................

4) Cloverfield alias Monštrum (2008, r. Matt Reeves) Toto je troška ošemetná záležitosť. Napriek tomu si myslím, že z posledných síl, ale predsa, spadá do hororu. Mohlo by sa síce zdať, že sci-fi motív je silnejší, ale keď sa nad tým zamyslíte, možno sami uznáte, že to spadá skôr pod horor, než sci-fi. O nejaký veľký strach ani šok nejde, napriek tomu sa tvorcovia v čele s produkujúcim J.J. Abramsom spoliehajú skôr na strach z neznáma, než na efekty. Tých je tu v podstate len nutné minimum (film stál 25 miliónov). Príšera demolujúca New York v podstate nie je ani raz „poriadne“ vidieť. Scenár sleduje skupinku Američanov brodiacich sa zničeným veľkomestom počas prebiehajúceho útoku gigantického monštra a jeho „mláďat“. Abrams občas hovorí o prípadnej dvojke, ale zatiaľ k nej nedošlo, i keď svojím spôsobom (ale naozaj svojím spôsobom) za dvojku (či skôr retro prequel) môžeme pokladať SUPER 8. Ale ako vravím. Poriadne svojím spôsobom.

............................................................................................................................

5) Atrocious (2010, r. Fernando Barreda Luna) Tento pomerne vydarený španielsko-mexický kúsok u nás dodnes nebol uvedený ani len v televízii. Škoda, lebo fanúšikov found footage by potešil. Nielen riadne nepríjemným finále (+ relatívne nečakaným rozuzlením), ale aj zaujímavým prostredím, v ktorom sa odohráva. Onen dom je totiž len víkendový, do ktorého práve prichádza rodina. Stavba je obohnaná lesným labyrintom s temnou minulosťou.

............................................................................................................................

6) Apollo 18 (2011, r. Gonzalo López-Gallego) Čože?! Sci-fi?! Ale nie, naozaj je to skôr horor (so sci-fi prvkami). Snímka španielskeho režiséra lesnej KRÁĽOVSKEJ HRY z produkcie Rusa, ktorý nakrútil NOČNÚ HLIADKU, vychádza z mystifikácie, že na Mesiac existoval aj dodnes utajený let, ktorý ale dopadol tak katastrofálne, že to vláda a NASA radšej ututlali. Prevalilo sa to až v roku 2011. Všetko je samozrejme výmysel, ale vyzerá to dobre. Americkí kozmonauti si nešťastný priebeh misie nakrúcali na vtedajšie najmodernejšie kamery. Tie dnes samozrejme pôsobia enormne zastarane, práve „starodávny“ vizuálny vzhľad celého americko-kanadského 5-miliónového filmu má ale veľký podiel na výslednej atmosfére. Na okamih sa citlivejšie povahy naozaj prenesú mimoriadne ďaleko od akejkoľvek pomoci. Uvedomia si moc príšernej osamelosti a bezmocnosti, akú musí pociťovať astronaut ocitnúci sa v neopísateľných problémoch. Neskôr s found footage prišlo ďalšie sci-fi, EUROPA REPORT. Tá sa do tohto zoznamu nedostala, pretože sa (napriek počiatočným nádejam) nejedná o horor.

............................................................................................................................

7) The Bay (2012, r. Barry Levinson) Toto tiež u nás nebolo dodnes oficiálne uvedené, ale v tomto prípade je to super. THE BAY je totiž fakt zlý found footage. Ale musí tu byť, lebo z posledných síl, ale predsa, spadá do kategórie horor. Ale blízko má tiež k sci-fi. A najbližšie k úplnej nude. Príbeh pojednáva o americkom mestečku ohrozenom mikroorganizmami takými záhadnými, že som ich vôbec nepochopil. Každopádne, robia s obyvateľmi mestečka samé hnusné veci. Absurdné je, že tento nízkorozpočtový film nakrútil kedysi renomovaný Barry Levinson (PRIRODZENÝ TALENT, RAIN MAN). O produkciu sa postarali bratia Strauseovci, ktorí v r. 2007 nakrútili VOTRELCOV VS. PREDÁTORA 2.

............................................................................................................................

8) Denník mŕtvych (2007, r. George A. Romero) Do found footage prekvapivo prispel aj dôchodca Romero (CREEPSHOW, OPIČÍ EXPERIMENT), keď v podstate reštartoval svoju zombies sériu a v DENNÍKU MŔTVYCH v podstate začal od nuly. Výsledkom je film s mnohými skvelými hororovými scénami a smutne nezabudnuteľným koncom s „pytliakmi“ (a otázkou, či si ako ľudstvo zaslúžime prežiť). Romero sa za svoj 2-miliónový šikovný horor určite nemusí hanbiť, možno dokonca prekonáva niektoré vlastné „klasické“ zombies fláky z minulosti. On sám tvrdil, že také oslobodzujúce, príjemné a uvoľnené nakrúcanie, nezažil snáď už celé desaťročia. Je to vidieť.

............................................................................................................................

9) séria Paranormal Activity (rôzne roky, rôzni režiséri) Zatiaľ štyri časti + jeden spin-off (recenzia prvého, druhého, tretieho a štvrtého), no určite pri tomto čísle neskončí. Oren Peli za minimálny peniaze vypustil do sveta prvú časť. Z tej sa i vďaka reklamnej kampani (keď doma videl prvú časť Steven Spielberg, ktorý ju následne v rámci svojej firmy DreamWorks distribuoval do amerických kín, vraj sa mu v izbe samé od seba zavreli dvere a nevedel ich otvoriť) stal trhák. Ostatné epizódy na tom neboli o nič horšie. Práve Peli spôsobil masívny boom found footage, aj keď sa, ako sme si ukázali hore, vyrábali desaťročia pred ním.

............................................................................................................................

10) séria [REC] resp. Karanténa (rôzne roky, rôzni režiséri) Ďalšie snímky majúce vplyv na to, že found footage sú dnes vyhľadávané. Pôvodný nápad o činžiaku, do ktorého sú povolaní záchranári kvôli banálnemu prípadu, skrsol v španielskych hlavách režisérskeho dua Jaume Balagueró/Paco Plaza (prvý diel), nasledovala dravá spoločná dvojka, v r. 2012 rok Paco už sám nakrútil trojku a možno už tento rok by sme mali vidieť Balaguerov práve nakrúcaný záver série. Zároveň vlastnú sériu naštartovali Američania v trápne doslovnom remakeu (vlastne skôr kópii) KARANTÉNA. USA-séria ale skončila po nevydarenej druhej časti, ktorá u nás radšej dodnes nebola uvedená ani len v televízii (navyše už to nie je found footage).