Rare Exports [6O %]
Piatok, 27 December 2013 03:00

Recenzia vianočnej fantasy hororovej čiernej komédie.

Vo Fínsku (cca mesiac pred Vianocami) vykopú robotníci z hlbín obrovskej hory v ľade uväzneného rohatého Santa Clausa o veľkosti, s ktorou by mali problém aj King Kong a King Kong žije. Okolím sa začnú okamžite potulovať elfovia (šesťdesiatroční nahí bradatí chlapi s krompáčmi) a kradnúť elektrospotrebiče (aby Santu stihli včas rozmraziť, samozrejme) a vrecia na zemiaky (do ktorých následne strkajú unesené neposlušné deti). Chlapec, jeho prísny otec a jeho dvaja kamaráti, sa rozhodnú situáciu využiť vo svoj prospech...

Obsahuje spoilery.

Všetko sa to začalo v roku 2003, keď Fín Jalmari Helander nakrútil podľa svojho scenára osemminútový kraťas RARE EXPORTS INC. Pokračovalo to v roku 2005 desaťminútovým THE OFFICIAL RARE EXPORTS INC. SAFETY INSTRUCTIONS (inštruktážne video o tom, ako sa správne správať k Santa Clausovi, napr. žiadny alkohol, cigarety...). A uzavrelo sa to (alebo máme čakať ďalšie pokračovania?) v roku 2010 dnes recenzovaným celovečerným filmom.

RARE EXPORTS je takmer šialený film, na ktorý bohužiaľ nedokážem napísať poriadnu recenziu, ak nechcem prezrádzať dej. Hoci zápletka vyzerá jednoducho (ale originálne), v skutočnosti je plná nečakaných zvratov. Nemôžem však o nich písať, lebo by som vám nepokazil prekvapenie.

Dočkáte sa nielen nečakaných zvratov (v téme Santa Clausa sa nevyznám, takže neviem, nakoľko si tvorcovia komplet vymysleli, že „v skutočnosti“ bol zlý alebo to má základ v histórii). Dočkáte sa aj logických dier a nedopracovaných pasáží. Akoby na dlážke strižne končili vysvetľujúce dialógy a celé úseky (elfovia sa v jednej scéne krompáčmi dobíjajú do skladu a v druhej chlapík zo skladu v pohode vyjde, hodí tri čokolády do snehu, sadne do helikoptéry a odletí preč). Je chlapcov otec vdovec alebo rozvedený? Prečo vo filme nie sú ženy? Prečo elfovia prestávajú strážiť Santu a utekajú za deťmi? Komu na konci hrdinovia chcú predávať elfov (obchod s ľuďmi v 21. storočí?!?) a kto to vlastne sú (boli zmrazení spolu so Santom alebo sa jedná o „posadnutých“ robotníkov, ktorí ho vykopali? Prečo sa v takom prípade na elfov nezmenili aj traja dospelí mužskí hrdinovia?)

Je toho ešte viac, až je z toho jedna veľká súvislá hmota chaosu. Bol som dokonca taký zmätený, že som netušil ani to, či chlapec žije s otcom v dedine alebo sto kilometrov od nej.

Našťastie je látka natoľko originálna a miestami pekne vizuálne spracovaná, že mi to príliš neprekážalo. Sympatickí herci, pôsobivá výprava a príjemne krátka minutáž.

Samotný film je žánrovo ťažké zaradiť. Keď som to počul od iných divákov, myslel som, že sa nevyznajú. Ale je to pravda - chvíľku to má niečo z hororu. Potom to prejde do neprístupnej vianočnej rozprávky (holí elfovia majú medzi nohami to, čo zdravý muž). Má to niečo z drámy (kedy musíme seriózne „súcitiť s postavami“) a nakoniec to skončí zvrhlo. Miestami to pripomína neškodné chlapčenské nezbedné dobrodružstvo (v ktorom majú všetci strašne čudné mená), aby sa nakoniec išli rezať mŕtvoly dôchodcov, čo mi pripomenulo niektoré scény z Raimiho JEDNODUCHÉHO PLÁNU.

Každé normálne dieťa tento film vyplaší (elfovia vyzerajú ako nafetovaní opití vychudnutí bezdomovci, ktorí dva týždne nejedli, majú po ruke ostré predmety a nikde nie je polícia).

Téma „iných vianočných filmov“ je nečastá. O to viac ju vyhľadávam. Obávam sa ale, že dodnes zostáva takýmto najlepšie spracovaným príbehom epizóda z „Príbehov zo záhrobia“. V nej nám sarkastický „Pán krypty“ rozprával vianočný príbeh ženy, ktorá zabije manžela a ešte v tú noc sa v okolí zasneženého domčeka objaví smrteľne nebezpečný blázon v kostýme Santa Clausa. Inak len podpriemerné horory TICHÁ NOC, KRVAVÁ NOC (kde ale nevraždil Santa Claus/1974) a VIANOČNÉ ZLO (1980). Inak mi napadá už len SANTA JE ÚCHYL!. Ale to nie je horor. I keď Billy Bob ako horor vyzerá.

RARE EXPORTS je kuriózny film s bizarnou zápletkou. Bavil ma priemerne.

Rare Exports, Fínsko | Nórsko | Francúzsko | Švédsko 2010, cca 84 minút

Réžia: Jalmari Helander. Scenár: Jalmari a Juuso Helanderovci, Petri Jokiranta, Sami Parkkinen. Hudba: Juri a Miska Seppäovci. Kamera: Mika Orasmaa. Hrajú: Onni Tommila, Jorma Tommila, Tommi Korpela, Rauno Juvonen, Per Christian Ellefsen a ďalší