Evil Dead [6O %]
Piatok, 11 Október 2013 03:00

Recenzia drsného remakeu klasiky Sama Raimiho.

Obsahuje spoliery, ale podľa mňa je to v súvislosti s týmto filmom jedno.

Hoci prvý EVIL DEAD (alias SMRTEĽNÉ ZLO) vznikol v roku 1981, prvý raz som ho videl okolo r. 2005. Nepatril som teda k divákom, ktorí by boli citovo zaangažovaní. Napriek tomu som filmu Sama Raimiho dal 80%. Na rozdiel od dvojky (nevraviac o fantasy trojke) bola atmosféra vážna a strašidelná, Bruce Campbell mal charizmu, masky ma zaujali, gore/splatter výjavy ma možno dokonca mierne znepokojili a celkovo sa mi páčila atmosféra chaty v lesoch. Odvtedy som „originál“ nevidel. Neviem, dnes by som mu možno dal o 20% menej. Fakt neviem. No viem, že vtedy som sa bavil.

Raimi po dvojke a trojke hovoril o štvorke a následne o remakeu. Nepočítal som to, ale trúfam si tvrdiť, že o ňom hovoril aspoň desať rokov. Až keď sa zdalo, že nikdy nevznikne, padla prvá klapka pod režijným vedením uruguajského debutanta Fede Alvareza (*1978). Raimi zostal ako producent a prekvapivo sa na produkcii podieľal aj maskot série a jeho kamarát Campbell (a nemohol chýbať Robert G. Tapert, Raimiho dlhoročný dvorný spolupracovník). Niekde zohnali rozpočet v akceptovateľnej výške 17 miliónov dolárov a začali tvrdiť, že remake si rozhodne nebude dávať pred ústa žiadne servítky. Naopak, malo ísť o poriadnu hardcore nálož nechutností všetkého druhu, ktoré by ťažšie zvládli aj skúsení hororoví fanúšikovia.

No... treba priznať, že netárali a nový EVIL DEAD (v českých kinách „Lesní duch“) je skutočne hardcore jazda. Ponúka krvavosti, ktoré sú pre bežného diváka (ktorý nemá horory rád) nestráviteľné a keď ich uvidí, utvrdí sa v tom, že horory robia chorí jedinci a mali by sa (spolu so svojimi fanúšikmi) liečiť.

Dosť dlho som rozmýšľal, čo také by som do tejto recenzie napísal. Bohužiaľ mi nič originálne nenapadlo. Musím sucho a v podstate dosť znudene skonštatovať, že réžia nie je najhoršia, že herci sú adekvátni (najviac sa mi páčil vlasatý mladík s okuliarmi, bohužiaľ sa jednalo o podpornú postavu), že výprava chatky a okolitého lesa je v pohode a že niektorým scénam nechýba atmosféra. Potešilo ma, že tu nie je žiadny humor a postavy, hoci nie sú príliš zaujímavé, nepozostávajú z bolestivého klišé „svalnatý bitkár“, „tupá koza“ a „nevtipne vtipný Afroameričan“.

Čo sa týka šokovania, ako hororový fanúšik som za posledných 20 rokov videl všeličo. Myslím si, že ma len tak niečo nešokuje. No niektoré scény boli skutočne mierne na hrane.

Asi najviac ma zaujala scéna, v ktorej má postava pricvaknutú ruku autom, ktoré jej na ňu spadlo. Viete, ako sa z toho dostane? Trocha potiahne, dvakrát bolestivo skríkne a hopsa, ruku si v pohodičke odtrhne. Nepotrebná časť s prstami zostane pod strechou auta a je to. Aké ľahké, že? Musel som sa zamyslieť, aby som si ujasnil, či je taká kok*tina možná a prekvapivo mi napadlo, že za určitých okolností teoreticky áno (pokiaľ by bola kosť zlomená, teoreticky ba naozaj stačilo „len“ potiahnuť a odtrhnúť mäso s kožou... ako James Franco v 127 HODINÁCH, ale tam to vyzeralo samozrejme realistickejšie).

Zaujímavá je aj pasáž, v ktorej postavy bez výraznejšieho prekvapenia zobrali to, že ich kamarátka do úst druhej behom piatich sekúnd vyvracala tri litre krvi.

Spočiatku sa nový EVIL DEAD snaží o psychológiu a nie úplne nezaujímavé vzťahy. Hrdinovia do chaty nejdú drogovať, opíjať sa ani sexovať, ale kvôli odvykačke ich kamarátky/sestry. Potešilo ma, že konečne vidím dobrú zámienku pre odchod bandy neschopných amerických deciek do divočiny. Plus je tu pes a pes v horore je skoro vždy fajn.

Bohužiaľ, po polhodine sa o slovo prihlási démonická kniha viazaná v ľudskej koži a písaná krvou a je to v prdeli. Démoni, zlí duchovia, posadnutia, rezanie rôznych častí ľudského tela (jazyk, ruka) rôznymi nástrojmi (nôž, elektrický krájač na mäso). Poznáte to. „Zvyšná“ hodina prebieha približne v štýle „démon infikuje osobu A, osoba A spôsobuje teror, osoba A zomiera, démon infikuje osobu B, osoba B spôsobuje teror, osoba B zomiera, démon infikuje osobu C...“. Má to len päť postáv, ale pôsobí to dojmom PÁNA PRSTEŇOV.

Hardcore fanúšikov originálu môžu (milo?) prekvapiť alebo povinné citácie originálu (motorová píla), alebo práveže naopak ich búranie (takže remake nemá mužského, ale ženského hrdinu). No to je asi tak všetko. Pretože ak niekto bude tvrdiť, že ho na tomto veľmi jednoduchom horore (viete, taký ten typ, v ktorom démona porazíte tým, že mu odrežete hlavu) zaujali postavy, dialógy alebo dej, potom netuším, čo si o tom mám myslieť, pretože podľa mňa EVIL DEAD nič z toho nemá resp. má, ale na úrovni bežného krváku, ktorý si hľadá čoraz smiešnejšie zámienky pre rozpútanie gore festivalu.

Napriek tomu (ako ostatne vidíte z pomerne fajn hodnotenia 60%), nemôžem povedať, že by som sa nebavil alebo že by ma film vyložene štval (a som rád, že do toho Raimi, na rozdiel od STIAHNI MA DO PEKLA, nedal humor). Režisér to má pod palcom a vyzerá to tak, že Raimi a Campbell sa mu do toho príliš nestarali. Skôr ho podporovali, než že by mu hádzali polená pod kolená (ako to Raimi robil Johnovi Woo v ŽIVOM TERČI).

No hoci som vlastne s výsledkom relatívne spokojný (obmedzenie počítačových efektov na úkor „ručných“, aspoň symbolický dôraz kladený na postavy a príbeh, občasná vizuálna nápaditosť), rozhodne nemôžem pochváliť scenáristov (jedným z nich bol Alvarez) za plno klišé a neprepracované univerzum (vôbec som nerozumel tomu, čo démon môže a čo už nie, chvíľku vyzeral ako že môže lusknutím prstov zničiť celý svet a potom mu robilo problém zabiť jedno dievča). A som sklamaný, že nebol posadnutý aj pes. Plus to ku koncu pripomína americký remake nejakého japonského/ázijského hororu (napríklad NENÁVISŤ... ktorú v roku 2004 produkoval Raimi). Čo asi nie je plus.

Ešte by som sa rád vyjadril k scéne po záverečných titulkoch. Raimi s Campbellom prisahali, že vo filme Ash nebude mať ani sekundové cameo. Alebo klamali alebo záverečné titulky nepokladajú za súčasť filmu. Campbell tam totiž je - na úplnom konci titulkov. Nepochopil som ale, či sa jedná o Asha alebo o „nejakú“ postavu s hlasom a tvárou Campbella (alebo proste o neškodný fór pre fanúšikov). Je dosť pravdepodobné, že bude sequel, ale nechápem, či záverečné titulky sú predzvesťou toho, že v nej bude Ash/Campbell alebo je to len vtip. Vtip v štýle Sama Raimiho. Čiže nevtipný.

Evil Dead, USA 2013, cca 91 minút

Réžia: Fede Alvarez. Scenár: Rodo Sayagues, Fede Alvarez. Hudba: Rogue Baños. Kamera: Aaron Morton. Hrajú: Jane Levyová, Shiloh Fernandez, Jessica Lucasová, Bruce Campbell (cameo po záverečných titulkoch) a ďalší