Záhada Hory mŕtvych [2O %]
Nezaradený horror
Napísal Ivan Kučera   
Utorok, 01 Október 2013 03:00

Recenzia hororového sci-fi trileru Rennyho Harlina inšpirovaného šialenými skutočnými udalosťami zo Sovietskeho zväzu z roku 1959.

Text obsahuje spoilery!

Najnovší (americko-britsko-ruský) film kedysi renomovaného fínsko-hollywoodskeho remeselníka Rennyho Harlina (VÄZNICA, NOČNÁ MORA V ELM STREET 4: VLÁDCA SNA, SMRTONOSNÁ PASCA 2, CLIFFHANGER) vychádza zo skutočných udalostí, keď v roku 1959 v zasneženom uralskom pohorí na Hore smrti našlo smrť deväť mladých sovietskych študentov.

Pôvodne ich bolo desať, ale zo zdravotných dôvodov sa jeden od výpravy odpojil, čo mu zachránilo život. Zostalo deväť osôb. Ôsmi boli študenti: šesť chlapcov a dve dievčatá. Deviaty mal cca 40 rokov a bol čosi ako ich sprievodca. Keď sa dlhší čas nevracali, bola vyslaná záchranná skupina, ktorá objavila úplne šialené veci. Všetci členovia výpravy boli mŕtvi. Ani jeden sa nenachádzal v stane. Telá boli roztrúsené vo vzdialenosti desiatok metrov od tábora (niektoré sa našli až na jar). Stan bol rozrezaný (nie otvorený) zvnútra a jednotliví členovia ležali mŕtvi v snehu. Väčšina z nich mala na sebe iba spodné oblečenie, mnohé boli dokonca bosé. Hoci niektorí dodnes tvrdia, že výpravu uprostred noci zasypala lavína, stan nebol zasypaný. Vyšetrovatelia prípad zúfalo uzavreli formulkou „príčinou smrti bola spontánna sila, ktorej neboli schopné obete zabrániť". Záchranná výprava na miesto činu dorazila približne dva týždne po smrti študentov.

Niektoré obete "len" zamrzli, iné niesli otrasné známky zranení (jednej z obetí chýbal jazyk, iným oči, u ďalších boli polámané rebrá, rozbitá lebka...). Paradoxne väčšina tiel, napriek drsným zraneniam, neniesla stopy po boji. Teórií je dodnes veľa, ale všetky sedia asi tak, ako lavína. Čiže nijako. Útok medveďa, útok utečencov z niektorého zo zajateckých/pracovných táborov, konflikt priamo v skupine - to všetko dáva logiku len na prvý pohľad. Po dôkladnom zamyslení sa ale logika odchádza. Ak to bol medveď, prečo nespal zimným spánkom, prečo ani jednu obeť nezožral a prečo nezničil stan? Ak to bolo lúpežné prepadnutie, prečo zo stanu nezmizlo jedlo ani peniaze? Ak sa niekto z výpravy „zbláznil" a začal byť voči ostatným násilný, prečo ho zvyšných osem nedokázalo spacifikovať, navyše najstarší z nich bol vojnový veterán? Mnohí tvrdia, že skupina videla čo nemala (tajné vojenské pokusy) a tak musela zomrieť (skupina nachádzajúca sa veľa kilometrov od nich v tom čase na nočnej oblohe pozorovala zvláštne svetelné úkazy). Lenže aj to má trhliny. Armáda jednak pokusy oficiálne priznala a jednak, ak by študentov zabila ona, bolo by pre ňu jednoduchšie nechať telá navždy zmiznúť a nie umožniť oficiálne vyšetrovanie, o ktorom sa dozvedel celý svet.

Niečo sa dá vysvetliť. Oči mohli „dodatočne“ vyďobať vtáci (čiže sa nemuselo jednať o zranenie priamo súvisiace s „incidentom“), jazyk si obeť odhryzla v záchvate rozrušenia a vypľula ho. Ale väčšina vecí proste nesedí. Plus sú tu mnohé čudné "detaily" (niekoľko stoviek metrov od tábora bolo ohnisko. Kto ho založil, kedy a prečo?). Akonáhle si myslíte, že už to máte rozlusknuté, spomeniete si na detail, ktorý vašu starostlivo budovanú teóriu v sekunde ničí.

Medzi menej reálne teórie patrí útok mimozemšťanov alebo ruskej obdoby Snežného muža. Podobne, ako identita Jacka Rozparovača, ani identita „pôvodcu incidentu“ nebude pravdepodobne nikdy odhalená. Zostanú iba teórie, fámy, dohady a legendy. A strašný, dokonalo hororový a mierne povedané nepríjemný dojem z toho všetkého. Skupinka mladých priateľov uprostred sovietskej prírody v krutej zime. Hlboká noc, ktorou sa pravdepodobne ozýva smrteľný hysterický krik. Musím sa priznať, že mi nie je všetko jedno, keď si čo i len predstavím túto diabolskú noc, ktorá mala k normálnej poriadne ďaleko.

Film bohužiaľ nie je rekonštrukciou týchto udalostí. Odohráva sa v súčasnosti, keď skupinka amerických študentov vyráža kvôli školskej práci na Horu mŕtvych. Vypátrať, čo sa vtedy stalo. Vám to tiež dáva logiku, nie? Polstoročie po daných udalostiach a po niekoľkoročnom vyšetrovaní profesionálov „určite“ majú šancu zistiť, čo sa tam vtedy stalo.

Otázne je už to, či je Harlinova nešťastná snímka vôbec hororom. Ja ju do hororu síce radím, ale má v sebe aj prvky nechcenej paródie (Rusi sú zlí alkoholici, volajú sa Ivan a perfektne vedia po anglicky), sci-fi, survival drámy a trileru.

Vysvetlenie, s ktorým prichádza Harlin, je mierne povedané svojrázne (ak som to správne pochopil, tak isté dva tvory boli v bunkri od r. 1959? Čo žrali?). Ako umelec naň mal samozrejme právo/nárok, ale i tak by ma zaujímalo, či pozostalí po obetiach aspoň minútu seriózne zvažovali súdnu žalobu. Ja by som zvažoval.

Ďalej sa mi vysvetleniu, s ktorým Harlin prichádza, príliš venovať nechce. Jednak som ho na 100% nepochopil a jednak je úplne blbé.

Ako vidíte, rozhodol som sa filmu udeliť len 20%. Nie je to prísne? Nie je. Ak by som mal túto zúfalosť vidieť ešte raz, asi by som si radšej napustil vaňu a hodil do nej vysávač. Mám rád found footage, ale toto je dosť zvláštne found footage, lebo po vizuálnej stránke príliš nevyzerá ako klasický „kamerový“ horor, ale ako „normálny“ celovečerný film. To je ale len taký detail na okraj.

Problém je v tom, že postavy sú nezaujímavé. Jedinou, ktorá je aspoň trocha prepracovaná, je odporná hlavná blonďavá sliepka, ktorej správanie je ešte protivnejšie, ako správanie kultovej Heather v ZÁHADE BLAIR WITCH. Kým u nej sa ale dalo pochopiť, naša milá blonďavá pipina dostáva hysterické afektované záchvaty aj pri otváraní konzervy.

Najlepšou postavou mohol byť pes, ktorý je na propagačných fotkách. Bohužiaľ, samotnej výpravy sa v skutočnosti neúčastní.

Veľké škody robí nelogický scenár plný kravín a mierne povedané čudne rozmýšľajúcich postáv. Uvediem zopár príkladov, ale upozorňujem vás, že je to len ZLOMOK. Napríklad:

1) Členovia výpravy hrdinku ráno úplne nezmyselne obvinia z toho, že v noci v tábore narobila stopy bosých nôh v snehu. Vôbec im nepripadá čudné, že vedú odnikiaľ nikam (ako by to dokázala?! Vie vari lietať??) a ani im nenapadne porovnať veľkosť stôp s jej nohami.

2) Dvaja členovia expedície nájdu v snehu kovové dvere, ktoré sa otvárajú/zamykajú zvonku. Jeden z nich okamžite prichádza na jediné možné vysvetlenie: dvere sa zvonka zamykajú/otvárajú samozrejme preto, lebo sa za nimi ukrýva niečo príšerné a smrteľne nebezpečné. Ako na to prišiel?

3) Ani jeden z nich zvyšku expedície po návrate do tábora o dverách nepovie. Obaja si normálne sadnú k ohňu a sú v pohode.

4) Párik spí v spacákoch úplne nahí (alebo aspoň polonahí, dievča každopádne nemá ani podprsenku), pričom režisér prostredie popisuje ako miesto, kde sú také nízke teploty, že ak ste vonku bosí, za pár minút vám musia amputovať nohy. V stane a v spacáku je o čosi teplejšie, ale že by až tak?

5) Postavy spomínané tajomné dvere nevedia otvoriť, lebo sú primrznuté. Neskôr ich napriek tomu bez väčších problémov otvoria, hoci dvere za ten čas neodmrzli.

6) Istá postava si v sekunde spomenie na to, čo bol kedysi tzv. „Filadelfský experiment“ a je prekvapená, keď to nevedia ostatné postavy.

Prostredie zasnežených ruských hôr je väčšinu času banálne, čo je hriech, pretože by som si tipol, že z takýchto „kariet“ dokáže vytvoriť pozoruhodnú hororovú atmosféru aj (cvičená) opica. Nuž, zdá sa, že Renny Harlin je ešte menej. Je to ďalší dôkaz toho, že od neho môžeme čakať už len veci ako OSTROV HRDLOREZOV, VYHÁŇAČ DIABLA: POČIATOK a LOVCI MYŠLIENOK. Teda filmy, oproti ktorým je ZRADNÁ HLBOČINA oscarovým veľkofilmom. Harlin sa hrá na bohovského skúseného „Severana“, ktorého životným snom je nakrútiť epický a ultimátny veľkofilm o Vikingoch. Vďakabohu sa mu to dodnes nepodarilo. Veď ani nevie, že ľuďom v zime z úst ide para. Nuda, zle, zle. Nesympatické postavy, tuctová výprava a príbeh, ktorý mohol byť fascinujúci, ale je len nudný a nepochopiteľný. 20%.

The Dyatlov Pass Incident, USA | Rusko | Veľká Británia 2013, cca 100 minút

Réžia: Renny Harlin. Scenár: Vikram Weet. Kamera: Denis Alarkon-Ramires. Hrajú: Matt Stokoe, Gemma Atkinsonová, Richard Reid, Luke Albright a ďalší