V/H/S 2 [8O %]
Utorok, 03 September 2013 04:00

Recenzia vydareného poviedkového hororu nakrúteného metódou found footage.

Minulý rok niekoľko nádejných, menej nádejných i hrozných hororových režisérov (z nich najslávnejším bol Ti West – TAJOMSTVO STARÉHO HOTELA) nakrútilo found footage V/H/S. Každý diel režíroval a napísal iný človek/iní ľudia. Menili sa i kameramani a samozrejme odlišní boli herci – keďže sa jednalo o poviedkový projekt.

Každý režisér nakrútil jeden krátky príbeh od cca 15 minút do cca 30 minút. Niektoré sa vydarili viac, niektoré menej. Iné vôbec. Spoločným menovateľom bol rámcujúci príbeh o skupinke zlodejov vkradnúcich sa do opusteného domu, v ktorom našli mŕtvolu a množstvo videokaziet. Na každej bol nahratý iný hororový príbeh.

O rok neskôr vznikla dvojka, ktorá samozrejme žiadnou tradičnou dvojkou nie je. S prvým filmom má spoločné len ďalšie videokazety, na ktorých sú metódou found footage nahraté ďalšie horory. Sú tu ale dva rozdiely:

1) Poviedok nie je 6, ale iba 5.

2) Kvalita brutálne išla hore.

Tentokrát je spoločným menovateľom dvojica súkromných detektívov hľadajúcich nezvestného študenta. Vkradnú sa do domu, v ktorom má bývať a začne teror. Recenzia môže obsahovať spoilery.

Príbeh prvý, réžia Simon Barrett – rámcujúci príbeh. Duo detektívov v nebezpečnom dome. Podobne, ako rovina so zlodejmi v prvej časti, ani táto nie je tak úplne plnohodnotným príbehom. Má za cieľ predovšetkým aspoň ako-tak pospájať jednotlivé poviedky. No relatívne obstojne funguje i sama osebe, čo sa o minulom rámcujúcom príbehu s čistým svedomím povedať nedalo. Zaujímavý je nielen záver (hádajte, kto vojde do miestnosti krátko po tom, čo si istá postava skúsi streliť do hlavy), ale aj pevné nervy detektívky; hoci pozerá evidentne autentické a evidentne nadprirodzené vyčíňanie, tvári sa ako keby pozerala televízne správy. Simon Barrett je režisérsky debutant, ale v minulosti napísal filmy Alexa Turnera HNEV DUŠÍ a KRVAVÝ PIESOK a solídny močaristý horor PREDÁTOR Z HLBÍN (a ako scenárista sa podieľal už na prvom V/H/S). 60%

Príbeh druhý, réžia Adam Wingard (režíroval už poviedku v „jednotke“) - duchovia. Chlapíkovi po autonehode do oka implantovali kameru a len čo v noci príde do svojej luxusnej vily, uvidí duchov. Ale sú to naozaj duchovia? Ako mu prezradí podobne „postihnutá“ dievčina... sú. Nekoná sa teda žiadne veľké prekvapenie. Žiadny šokujúci zvrat, nič. Proste mix OKA a ŠIESTEHO ZMYSLU. Pozoruhodné sú rozhodnutia hrdinu, ktorý nezavolá políciu ani nejde napr. do reštaurácie, ale radšej zostáva zavretý vo svojom obrovskom ľudoprázdnom temnom dome a stále sa pýta „Je tam niekto?“, pričom je jasné, že je. Nakoniec si namiesto asi dvadsiatich logickejších spôsob, ako vyriešiť situáciu, vrazí britvu do oka. Obdivuhodné sú tiež zvláštne náhody. Dievčina, ak som to správne pochopil, počuje duchov od tínedžerských rokov, no „náhodou“ ju zabijú ako na potvoru až teraz. Ťažko vysvetliteľná je aj neschopnosť duchov preniknúť za hrdinom cez dvere do kúpeľne. Napriek tomu to má solídnu atmosféru a nepozerá sa na to úplne najlepšie (čo je poklona). 60%

Príbeh tretí, réžia Gregg Hale (debut) + Eduardo Sánchez (ZÁHADA BLAIR WITCH) - zombies. Mladý športovec sadá na bicykel a vyráža po lesnej cyklotrase. Keď v tom... zombies! A „praví nefalšovaní“. Teda hnilé mŕtvoly pomaly sa potácajúce lesom a majúce chuť na ľudské mäso. Prvý nečakaný zvrat príde v momente, keď sa jednou z obetí stáva... hrdina osobne! Správne – zombie s kamerou na hlave (resp. na prilbe). Tak to som ešte nevidel! Videl som zombies found footage (Romerov DENNÍK MŔTVYCH, séria [REC]), ale asi naozaj ešte nikdy kameru priamo na zombie. Stávame sa tým pádom očami živej mŕtvoly. Vidíme na vlastné oči, ako napadá okoloidúcich turistov, žerie ich a hľadá nové obete. Ďalší výrazný zvrat nastáva pred koncom. Myslím, že niečo také revolučné som v zombies filmoch ešte nikdy nevidel – „hrdina“ „precitne“, „uvedomí si sám seba“ a spácha samovraždu. Masky slušné a niektoré gore (otváranie brucha) vzhľadom na blízkosť kamery nepríjemné. Jemne to preženiem a dám až 80%, pretože za plus pokladám aj vážnu atmosféru (žiadna blbá čierna komédia). 80%

Príbeh štvrtý, réžia Timo Tjahjanto (MACABRE) + Gareth Evans (PREPADOVKA) - sekta. Po kamere v oku a zombie hlavnom hrdinovi ďalšie zaujímavé osvieženie. Dej je totiž umiestnený do Indonézie. Tím mladých dokumentaristov nakrúca v sídle vodcu sekty tvrdiaceho, že raj je na dohľad. No bude to peklo. Drastický psycho zážitok, len pre skúsených hororových fanúšikov. Plusom je široké spektrum šialenstva, ktoré hrdinovia postupne nachádzajú (sex, vybuchovanie tiel, Satan, zombies, vraždy, rituálne samovraždy). Plus nečakané záverečné „otcovské“ rozuzlenie (!). Toto mi jemne pošramotilo nervy. 100%

Príbeh piaty, réžia Jason Eisener – mimozemšťania. S imidžom ufónov z „Aktov X“ resp. zo ZNAMENÍ M. Night Shyamalana. V jednu noc zaútočia na dom pri jazere, v ktorom práve staršia sestra so svojím sebavedomým búchačom stráži bandu deciek a jedného psa (na ktorom je kamera väčšinu času pripevnená). Je to hrôzostrašné, je to desivé a má to niečo do seba. 80%

Som príjemne prekvapený. Skutočne som niečo takéto dobré nečakal, dvojnásobne po skúsenosti s prvým dielom, kde aj najvydarenejšia poviedka bola dosť slabá. V sequele mám problém nájsť vyložený priemer; skoro všetko v ňom sa šplhá k jemnému nadpriemeru. Poviedok je o jednu menej ako minule, takže asi naozaj platí „nie je dôležitá kvantita, ale kvalita“. Tvorcom to zrejme umožnilo vybrať to najkvalitnejšie a do snímky sa im nedostali žiadne slabé kúsky.

V/H/S/2 je celé proste dočerta úplne nečakane dobré! Kým prvému dielu som dal 40%, dvojka je vydarená žánrová udalosť a ja jej odmietam dať „len“ 60%. Prečo by som to robil? Iste, niečo by sa našlo. Moja antipatia k poviedkovým filmom, neustále rovnaký otrávený výraz dievčaťa z duchárskej poviedky alebo nelogické konanie postáv (detektív kričiaci „Pomôžte mi niekto!“ v dome, ktorý pred chvíľkou prehľadal a tak vie, že je v ňom sám). Ale boli by to len hľadanie palice na bitie psa za každú cenu. Nie je to hororová Udalosť. Ale udalosť by mohla.

V/H/S/2, USA | Kanada | Indonézia 2013, cca 96 minút

Réžia, scenár, kamera, hudba: - rôzni - Hrajú: Adam Wingard, Kelsy Abbottová, Samantha Gracieová, Lawrence Michael Levine a ďalší