V/H/S [4O %]
Štvrtok, 15 August 2013 04:00

Recenzia poviedkového hororového found footage od mnohých režisérov.

V/H/S je film, ktorý vznikol v roku 2012, no kvalitou záznamu vyzerá ako z roku 1994. Samozrejme, je schválne nakrútený vizuálne lacno. To mu dotvára miestami silnú atmosféru, miestami ale skôr nízku až amatérsku a trápnu úroveň. Občas má príbeh obsahovať niečo ako trikovo/gore náročnejšie scénky, no tie vinou nedostatočného rozpočtu (konkrétne číslo som nenašiel, ale vyzerá to hrozne) pôsobia naozaj skôr ako domáci amatérsky horor 18-ročných deciek, než „normálny“ film.

Jedná sa o poviedkovú snímku, ktorá trvá takmer dve hodiny. Jednotlivé príbehy „rámcuje“ zápletka o skupinke zlodejov, vedených fúzatým mladíkom. Ten ostatných nahovorí na čudný kšeft - vlámať sa do ponurého domu a ukradnúť z neho tajomnú videokazetu. Keď to však urobia, nájdu v kresle mŕtvolu a množstvo videokaziet. V priebehu dvoch hodín uvidíme päť príbehov. Niektoré trvajú polhodinu, iné štvrť. Každú poviedku nakrútil iný režisér (jeden segment dokonca skupinka pod súhrnným označením Radio Silence), no žiadne hviezdy nečakajte. Najslávnejší je Ti West, režisér TAJOMSTVA STARÉHO HOTELA. Ostatných poznajú skutočne len extrémni žánroví fanúšikovia.

Spoločným menovateľom všetkých poviedok (spolu ich je teda šesť – ak berieme do úvahy aj zápletku so zlodejmi, čo by sme mali) je nedopovedanosť. Ale nie dobrá. Zlá. Mnohé príbehy skôr nekončia, než končia. Nedozvieme sa odpovede na najzákladnejšie otázky, tak si ich musíme domýšľať. Som za to, aby filmy nehovorili všetko. Aby občas nechali niečo aj na našej predstavivosti. Jasné. Keď mi ale nikto nevysvetlí, o čo vlastne išlo v samotnej podstate veci, tak to už je potom problém.

Poviedka 1. Grupáč s čudne okatým dievčaťom... neskončí dobre. A nedozvieme sa, o čo vlastne išlo. Ústredné dievča je ale psycho a keď zo začiatku nudný príbeh naberie spád a v izbe zhasne svetlo, začne teror, pri ktorom mi nebolo všetko jedno. Otvorený záver ale nenadchne. Povedzme 60%.

Poviedka 2. Mladý americký párik a road movie. Má to niečo do seba, ale aj tento príbeh dopláca na predčasný koniec. S prižmúreným okom 60%.

Poviedka 3. Čistá katastrofa odohrávajúca sa v lese. Povedal by som, že tu najviac bije do očí nedostatočný rozpočet. Gore vyzerá hrozne a ústredné zlo je tak nepochopiteľné, až je... nepochopiteľné. A čudné. Ale čudné nie v dobrom zmysle slova. Koniec tradične o ničom. 20%. V lepšom prípade.

Poviedka 4. Asi najlepší príbeh. Je rozprávaný zaujímavou formou – prostredníctvom videochatu na počítači. Teda sledujeme to, čo si na webkameru nakrúca dievčina, rozprávajúca sa cez web so svojím priateľom, lekárom. Príbeh spočiatku pôsobí ako desivá ducharina, aby skončil... no, nebudem spoilerovať, ale je to solídne prekvapenie. S prižmúrenými očami 80%.

Poviedka 5. Príbeh o tom, ako sa večierok zmení na... na čo vlastne? Nemožno tomu uprieť náznaky atmosféry a strašidelnosti, ale zasa je tam toho toľko nedopovedaného, až to príbehu ubližuje. Pre istotu radšej len 20%.

Poviedka 6. Rámcujúci príbeh. Lupiči v dome hľadajú tajomnú videokazetu a nájdu... nič dobré to rozhodne nebude. Za 40%.

Resumé? Ako celok to skôr nefunguje, než funguje. Film som pozeral počas niekoľkých dní – vždy po polhodine. Keď som si pozrel prvú poviedku, ktorá bola pomerne strašidelná, nebolo mi všetko jedno a to dokonca až do takej miery, že keď som si mal pozrieť ďalších tridsať minút a uvedomil som si, že to budem musieť urobiť sám doma v neskorí jesenný večer, radšej som to nechal tak a pozrel som si to až na druhý deň doobeda. Čo ale bolo zbytočné, lebo zvyšok príbehov, česť výnimkám, už príliš hrôzostrašný nebol a v pohode by som ho zvládol aj o polnoci.

Pôvodne som chcel dať len 20%, ale potom som si uvedomil, že by to bolo asi troška neférové, pretože zrejme každý hororový fanúšik si nájde aspoň jednu poviedku, ktorá ho bude baviť. Takže 40%. V roku 2013 vznikla dvojka, ktorej dávam 80%.

V/H/S, USA 2012, cca 116 minút

Réžia, scenár, kamera: - rôzni - Hrajú: Calvin Reeder, Joe Swanberg, Lane Hughesová a ďalší