Návrat do Silent Hill [4O %]
Utorok, 09 Júl 2013 04:00

Recenzia pokračovania hororu Silent Hill.

Od prvej časti ubehlo niekoľko rokov. Mama (Radha Mitchellová v čomsi ako halucinogénnom cameu) je stále nezvestná/mŕtva/v inej dimenzii a zlé mocnosti zo Silent Hill sa (napriek relatívnemu happyendu „jednotky“) stále snažia dostať malú Sharon/Heather/Alessu do bývalého baníckeho mestečka, kde s ňou majú strašné/sektárske/diabolské/démonické plány.

Odbočka: Sharon/Heather/Alessa ale už v skutočnosti nie je malá. Po „minulej“ otravnej detskej Jordelle Ferlandovej ju hrá o čosi znesiteľnejšia tínedžerka Adelaide Clemensová. No z udalostí zo Silent Hill si nič nepamätá. Preto má iné meno a preto sa s otcom (Sean Bean v nie-úplne-cameu) neustále sťahuje (pretože otec vie, že temní obyvatelia Silent Hillu si nikdy nedajú pokoj a vždy ich budú hľadať, preto sa neustále snaží byť krok pred nimi).

Späť k deju. Silent Hill chce dievča za každú cenu dostať späť, podmienkou ale je, že to dievča musí urobiť dobrovoľne. A tak jej unesú otca. Do Silent Hill. A ona ho ide hľadať. Do Silent Hill. Ťažko povedať, nakoľko sa toto dá vnímať ako „dobrovoľne“, ale okej. Spoločnosť jej robí spolužiak ukrývajúci desivé tajomstvo. V Silent Hill ich čaká peklo. Pretože v Silent Hill, tam to žije!

Prvý diel som videl v kine/na DVD niekoľkokrát a stále naň mám rovnaký názor: niekoľko pozoruhodne atmosférických/vizuálne prepracovaných/hudobných scén sa ostro bije s nudnými postavami, zlým scenárom, blbými počítačovými efektmi (čo je pre horor skoro automaticky mínus) a nezaujímavým univerzom (sekta, minulosť mestečka... koho to zaujíma?!). Snímka však i vďaka rozumnému rozpočtu zaznamenala solídny úspech a kritiky neboli zdrvujúce (určite sa ale nájdu diváci, ktorí nebudú chápať, aké kraviny to tu píšem, pretože SILENT HILL je predsa totálne špičkový áčkarský horor).

Na dvojku som sa preto netešil... ale ani som sa jej nebál. Dvojnásobne keď som sa dozvedel, že ju už nenakrúti čudný Francúz Christophe Gans, ale zaujímavejší Michael J. Bassett. Toho pokladám za jedného z najlepších „mladých“ európskych hororových režisérov. Na Balaguera síce nemá, ale jeho snímkam MŔTVA HLIADKA a PUSTATINA nemožno uprieť kus temnej atmosféry. Bassett bohužiaľ v roku 2009 experimentoval so žánrami a podľa toho to dopadlo. Keď dostal ponuku na NÁVRAT DO SILENT HILLU, vnímal som jeho angažmán ako dobrý nápad a jeho návrat k hororovým koreňom, čo určite dopadne výborne. Alebo nie?

Bohužiaľ, nie. Počas nakrúcania sa muselo niečo stať. Film bol dlho odkladaný (rovnako ako Michaelov predchádzajúci SOLOMON KANE). Vraj pre technickú náročnosť. Je pravda, že mnohé relatívne náročné kulisy (napr. zábavný park) sa naozaj museli postaviť + mnohé scény vznikli v počítači („panenkový pavúk“). To tvorcom s malými počítačovými skúsenosťami a s nepostačujúcim rozpočtom (20 miliónov dolárov, čo je o rovných 30 menej oproti prvej časti) zrejme naozaj dalo zabrať. Plus sa údajne premiéra odkladala aj pre „prevedenie“ do 3D, aby viac zarobil, keďže 3D v tom čase bolo stále populárne. Výsledok však skôr pôsobí dojmom, že producent Samuel Hadida nebol spokojný s tým, čo mu dodal Bassett, z noci na ráno ho vyrazil a vyhrážal sa mu, že ak o tom niekomu cekne, unesie mu mačku.

NÁVRAT DO SILENT HILL skutočne pôsobí ako problémový film, no možno k ničomu takému nedošlo a celé je to vina scenára. Už prvý diel ho mal strašný, no druhý pôsobí ako vyložené video-béčko a nie ako pokračovanie pomerne „veľkého“ a relatívne vydareného hororu. Niektoré Bassettove spôsoby (napr. hnusné flashbacky) dokonca pôsobia televízne.

Scenár napísal mimochodom Bassett osobne a dole klobúk, je to fakt zlé. Scény „pred návštevou Silent Hill“ vyzerajú ako z porna, akurát sa postavy namiesto sexovania oddávajú kecom. Našťastie, po príchode do Silent Hill sa atmosféra o čosi zlepší a film má vďakabohu len hodinu 20 bez titulkov, takže sa to dá prežiť. V Silent Hill sa opäť dočkáme blbých kecov o akejsi sekte a jej strašných plánoch so Sharon/Heather/Alessou. Našťastie sa ale tiež objavia mnohé monštrá, z nich väčšina na mňa prekvapivo zapôsobila. Pri scénach so „sestričkami“ alebo „pavúkom“ som sa necítil práve najlepšie.

Film začína byť ku koncu čoraz krvavejší, no gore a nechutné masky mi miestami pripadali samoúčelné. Dokonca som ich vinou vôbec nezaregistroval, že záporné postavy hrajú Malcolm McDowell a Carrie-Anne Mossová! Všetci ale majú skôr cameo, vrátane Deborah Kary Ungerovej.

Ešte by som dodal, že takto sa dá pokračovať v podstate ešte aspoň sedem dielov. Ostatne, „nekonečné“ série ako HALLOWEEN, HELLRAISER, KUKURIČNÉ DETI alebo PIATOK TRINÁSTEHO to jasne dokazujú. S pribúdajúcimi dielmi pravdaže, väčšinou, ubúdajú ambície, nádeje i rozpočty. Ale podobné série, viď. SAW, si vždy nájdu dosť fanúšikov na to, aby sa oplatilo pokračovať ďalej. Len som zaskočený, že v prípade univerza Silent Hill došlo k preklopeniu z relatívneho áčka do regulárneho béčka už v dvojke. No na strane druhej, už druhá NOČNÁ MORA V ELM STREET na tom bola podobne...

Silent Hill: Revelation, USA | Francúzsko | Kanada 2012, cca 94 minút

Réžia a scenár: Michael J. Bassett (podľa počítačovej hry). Hudba: Jeff Danna, Akira Yamaoka. Kamera: Maxime Alexandre. Hrajú: Adelaide Clemensová, Sean Bean, Radha Mitchellová, Deborah Kara Ungerová, Malcolm McDowell, Carrie-Anne Mossová a ďalší