Hororové série III.
Piatok, 07 Jún 2013 04:00

Dnes na programe dňa: Paranormal Activity, Underworld, Vreskot, Čeľuste a Psycho.

Máme za sebou už prvý diel a druhý. V prvom padlo 11 hláv, v druhom pre istotu už len 5 a dnes to bude tiež 5. Ale stále nie je koniec. Opakujem, že podmienkou pre zaradenie do série týchto článkov je v zásade len to, aby hororová sága spĺňala dve podmienky: žáner (samozrejme horor) a minimálny počet kusov (minimálne tri).

............................................................................................................................

Paranormal Activity

Počet kusov: 4 (originál + prequel + prequel + sequel)

(Teoreticky by sme sa už tento rok mali dočkať päťky – údajne by si v nej mohla zahrať americká speváčka Demi Lovato -, no zatiaľ to nie je isté na 100%.)

Roky: 2007, 2010, 2011, 2012

Zlo: Ťažko povedať. Po prvých dvoch dieloch zdanlivo išlo o zlého ducha resp. démona, kliatbu či poltergeista. Keď ale do trojky nastúpila „sekta“, prestalo to byť jasné...

Dvorný herec série: Katie Featherstonová. Zaujímavé je, že už na konci prvej časti sa z nej (ako z hlavnej hrdinky príbehu) odrazu stala záporná postava. Rolu si zopakovala v dvojke, cameo mala v trojke a väčší priestor dostala v štvorke.

Duša série: Oren Peli. Prvý diel mal absolútne pod palcom (réžia, scenár, produkcia, kamera, strih, kasting). Na ďalších dieloch pracoval ako producent, z tejto pozície nevynechal žiadny diel.

O čo ide: Priemerná americká mladá rodinka (v prvej časti jedna sestra, v druhej druhá) sa stane terčom desivého ducha (? viď. hore). Jeho teror na ich psychiku sa z noci na noc stupňuje a nakoniec dôjde k úmrtiam. Rodinka si jeho vyčíňanie nahráva na kamery. Hoci zápletky znejú primitívne, séria má v skutočnosti čoraz prepracovanejšie univerzum: kým prvý diel bol „obyčajný“ horor, dvojka v skutočnosti bola prequel a trojka išla dokonca do útleho detstva oboch sestier. Štvorka síce mala novú hrdinku, mytologické prepojenie na prvé tri diely ale zostalo zachované.

Zaujímavosť: Niektorí diváci sú presvedčení, že dvojka nemá logiku vzhľadom na to, že prvý diel skončil úmrtím Katie. Nevedia, že prvý diel má v skutočnosti alternatívny záver, v ktorom Katie nezastrelí policajná hliadka. Naopak, žena prežije, utečie a zľahne sa po nej zem.

Výhľad do budúcnosti: Stále veľký. Hoci rozpočty z diela na diel stúpajú, aj najdrahší doteraz stál smiešnych 5 miliónov dolárov. Takže tržba je stále viac než uspokojujúca. Podiel na komerčnom úspechu má i stále populárna vlna found footage („kamerových hororov“). Ako som spomínal hore, je možné, že piaty diel uvidíme už tento rok, reklamná kampaň je ale zatiaľ na bode nula.

Underworld

Počet kusov: 4 (originál + sequel + prequel + sequel)

Roky: 2003, 2005, 2009, 2012

Zlo: Nedá sa to jednoznačne povedať. Záleží na tom, či za zlých v tejto sérii pokladáte upírov, vlkolakov alebo ľudí...

Dvorní herci série: Mohlo by sa zdať, že Britka Kate Beckinsaleová ako Selena, ale hrala „len“ v jednotke, dvojke a štvorke. Neexistuje herec, ktorý by si zahral vo všetkých štyroch. Tým pádom do hry vstupujú tiež Michael Sheen ako Lucian (jednotka, dvojka, trojka) a Bill Nighy (jednotka, dvojka, trojka), hoci s menšími rolami ako ona.

Duša série: Američan Len Wiseman (od r. 2004 Beckinsaleovej manžel, neskôr ju režíroval ešte v remake TOTAL RECALL): na prvých dvoch dieloch námet + réžia, trojka námet + produkcia a v štvorke scenár + produkcia.

O čo ide: V súčasnosti resp. v blízkej budúcnosti žijú ľudia svoje životy bez toho, aby tušili, že v skutočnosti existuje paralelne s ich svetom aj svet druhý – svet upírov a vlkolakov, dvoch na smrť znepriatelených klanov. Upíri sú okrem zastúpení odvážnou bojovníčkou Selenou. Aj keď séria nie je ani omylom „čistým“ hororom, v scénach násilia je pomerne otvorená a používa k tomu dve slávne hororové monštrá. Séria napriek slaboduchým scenárom prilákala viacero pomerne uznávaných hercov (napr. Nighy, Stephen Rea, Charles Dance, Derek Jacobi).

Zaujímavosť: Tretí diel je režijným debutom dovtedy hollywoodskeho maskéra a experta na triky (jeho prácu ste mohli vidieť vo filmoch ako DEŇ NEZÁVISLOSTI, SPAWN alebo Emmerichova GODZILLA) s francúzskym pôvodom Patricka Tatopoulosa. Patrick sa podieľal i na vizuálnej stránke prvých dvoch UNDERWORLDOV.

Výhľad do budúcnosti: Zatiaľ to nevyzerá ružovo a podľa tržieb sa zdá, že navrch má konkurenčná zombies séria s Millou Jovovichovou RESIDENT EVIL. Tvorcovia UNDERWORLDOV si zrejme sami ublížili zvyšovaním rozpočtov. Kým prvý diel stál okolo 20 miliónov, už druhý 50. Tretí ho síce udržal v rozumnejších medziach (cca 35), no štvrtý stál nijako malých 70. O päťke sa aj preto momentálne nehovorí resp. tento rok ju neuvidíme na 100%.

Vreskot

Počet kusov: 4 (originál + sequel + sequel + sequel)

Roky: 1996, 1997, 2000, 2011

Zlo: Maskovaný vrah, ktorého maska je inšpirovaná obrazom Edvarda Muncha „The Scream“ („výkrik“, „jačanie“). Pod maskou sa zakaždým ukrývajú iné osoby.

Dvorní herci série: Objavilo sa viacero hercov v dvoch a viac dieloch (Jamie Kennedy ako Randy Meeks v troch alebo Lawrence Hecht ako hrdinkin otec Neil Prescott v dvoch), ale iba traja si zahrali vo všetkých: Neve Campbellová ako Sidney Prescottová, Courteney Coxová ako Gale Weathersová a David Arquette ako Dwight „Dewey“ Riley (Arquette a Coxová sa medzi dvojkou a trojkou stali manželmi). Všetkým častiam bol verný aj Roger Jackson – „hlas v telefóne“.

Duše série: Producenti Bob a Harvey Weinsteinovci, Cathy Konradová, Cary Woods a Marianne Maddalenaová (všetky diely), režisér Wes Craven (nakrútil všetky diely a štvrtý už aj produkoval) a scenárista Kevin Williamson (napísal prvé dva diely, pričom druhý už aj produkoval, k tretiemu napísal námet a produkoval ho a štvrtý produkoval a napísal k nemu scenár).

O čo ide: V zaspatom americkom mestečku Woodsboro, obkolesenom zahmlenými lesmi, došlo pred rokom k brutálnemu znásilneniu a zavraždeniu ženy. Odsúdený bol Cotton Weary, no niektorí sú dodnes presvedčení o jeho nevine. Skutočný vrah vraj stále behá po slobode. A naozaj - ženina dcéra Sidney je presne na ročné výročie tragickej udalosti konfrontovaná s beštiálnym vrahom. Dvojka sa odohrávala na vysokej škole Windsor College, trojka v Hollywoode a štvorka sa opäť vrátila do Woodsboro. Craven v minulosti už režíroval piliere hororových pod-žánrov hixploitation (HORY MAJÚ OČI/1977), exploitation (POSLEDNÝ DOM NAĽAVO/1972 – remake) a slasher (NOČNÁ MORA Z ELM STREET/1984). Úspešným VRESKOTOM dočasne vrátil vyvražďovačky z videopožičovní na plátna kín (v „jeho“ ére vznikol napr. HALLOWEEN: H20 alebo VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO).

Zaujímavosť: Myslím, že dosť ich je tu...

Výhľad do budúcnosti: Štvrtý diel mal byť pôvodne prvým dielom novej trilógie. Nakoniec sa ale z neho stala „klasická“ štvorka. Momentálne nikto príliš nevie, akým smerom sériu poslať. Značka je však zrejme stále dosť silná na to, aby nikdy viac nepokračovala. Len by zrejme bolo múdrejšie znížiť rozpočet, aby sa lepšie zaplatila (kým prvý diel stál 15 miliónov, štvrtý už 40).

Čeľuste

Roky: 1975, 1978, 1983, 1987

Zlo: Obrovský ľudožravý Veľký Biely (jeden z najnebezpečnejších žralokov na svete). Vzhľadom na to, že na konci každej časti zomrel, zakaždým sa jedná o nový exemplár.

Dvorný herec série: Lorraine Garyová ako Ellen Brodyová, manželka šerifa Martina Brodyho, hrdinu prvých dvoch dielov. Na rozdiel od neho hrala v jednotke, dvojke aj v štvorke. Vynechala len trojku. V sérii sa nevyskytuje herec, ktorý by hral vo všetkých dieloch (síce vo všetkých boli Brodyho synovia Sean a Michael, ale hrali ich vždy iní herci).

Duša série: Ak nerátame nezabudnuteľnú hudbu Johna Williamsa (ktorý sa ale aktívne podieľal len na prvých dvoch častiach), tak žiadna (najbližšie k tomu mal snáď scenárista Carl Gottlieb, ktorý napísal prvé tri časti).

O čo ide: Rodina Brodyovcov to má ťažké. Najskôr žralok ohrozuje nielen ich milované rodné prímorské mestečko Amity, ale aj ich otca – šerifa Brodyho (Roy Scheider). Hoci je žralok na konci na kusy, nový bastard na seba nenechá dlho čakať. V 3D trojke bol už šerif mŕtvy (nedostalo ho žiadne zviera, ale infarkt) a tak si žralok vybral za obete jeho dvoch synov (jedného si zahral dnes pomerne známy Dennis Quaid – DRAČIE SRDCE, PANDORUM). Obaja masakru vo vodnom zábavnom parku prežili a objavili sa aj v „bahamskej“ štvorke s Michaelom Caineom, v nej ale jeden z nich zomrel hneď v úvode. Séria zaznamenala kvalitatívny pád ako PSYCHO – od totálnej klasiky radenej na špičku svetovej kinematografie po béčkarské horory vhodné na video.

Zaujímavosť: Celosvetovo komerčne úspešná hororová snímka Stevena Spielberga vznikla podľa knihy Petra Benchleyho (zomrel ako 65-ročný v roku 2006). Vyvolala masovú hrôzu z plávania v oceánoch a nenávisť voči žralokom (ktorí v skutočnosti žiadni ľudožrúti nie sú, hoci niektoré druhy sú za určitých pre človeka smrteľne nebezpečné, je ich ale málo). Začalo ich masové vyvražďovanie. Benchley z toho bol zhrozený a zvyšok života ľudí presviedčal o tom, že žraloky sú krásne zvieratá a zaslúžia si obdiv, nie smrť. Paradoxne, napriek tomu stvoril ešte niekoľko vodných oblúd (viď. televízne mini-série NETVOR a KRAKATICA). Dvojka už bola klasické nastavované sequel-béčko, no vďaka prítomnosti viacerých tvárí z minula (Scheider, Williams, Grayová, Murray Hamilton ako starosta, scenárista Gottlieb a producenti Brown a Zanuck) si zachovala určitú dôstojnosť. Tú už trojka so štvorkou príliš nemali napriek tomu, že štvorku okrem Gottlieba písal aj uznávaný sci-fi spisovateľ Richard Matheson (na motívy jeho literárnych diel vznikli filmy ako DUEL, SOM LEGENDA alebo REAL STEEL: OCEĽOVÁ PÄSŤ). Od premiéry kultovej „jednotky“ (ktorá získala Oscara za najlepší strih, zvuk a hudbu a dokonca nomináciu na film roka) vznikli desiatky napodobenín (z tých lepších: dokumentárne ladené OTVORENÉ MORE, Trauckého ÚTES SMRTI alebo Harlinova ZRADNÁ HLBOČINA).

Výhľad do budúcnosti: Nežartujte. Nulový. Toto je skutočne jeden z mála prípadov, kedy je až smiešne hovoriť o ďalšom príspevku. Nielenže sa nechystá päťka, nechystá sa ani remake. Žraločích hororov (hoci samozrejme vo väčšine prípadov béčkarskej až céčkarskej úrovne) je príliš veľa na to, aby malo zmysel investovať čas, peniaze a ambície do tejto série. Aj keď... nikdy nehovor nikdy.

Psycho

Počet kusov: 6 (originál + sequel + sequel + čosi-ako-sequel + sequelo-prequel + remake + seriál)

Roky: 1960, 1983, 1986, 1987, 1990, 1998, 2013

Zlo: Travesty-sériový vrah Norman Bates s rozdvojenou osobnosťou.

Dvorný herec série: Anthony Perkins. Objavil sa v origináli Alfreda Hitchcocka (podľa románu Roberta Blocha), aj v nasledujúcich oficiálnych troch pokračovaniach (trojku už aj režíroval). Vynechal len zabudnutý televízny príspevok v roku 1987 (ktorý väčšinou nebýva pokladaný za oficiálnu súčasť ságy) a remake z roku 1998 (zrejme iba preto, že 6 rokov predtým zomrel ako 60-ročný). Rola Normana ho prekliala. Napriek niekoľkým obstojným zárezom aj v iných filmoch (napr. VRAŽDA V ORIENT EXPRESE Sidneyho Lumeta alebo HLAVA 22) ho svet nebol schopný rešpektovať v inej úlohe, ako bol Norman.

Duša série: Na sérii sa nepodieľala žiadna osobnosť, ktorá by bola verná všetkým dielom. Nesmrteľnosť sérii prepožičal Bernard Herrmann prostredníctvom svojej slávnej hudby, oficiálne sa ale podieľal iba na prvej časti. Blízko k „duši série“ mal scenárista Joseph Stefano; okrem originálu napísal aj štvorku a remake z roku 1998.

O čo ide: Vyrastať v spoločnosti psychicky chorej matky zanechalo na Normanovi stopy. Keď matka zomrela a on dospel, ponechal si jej vysušenú mŕtvolu v starom dome týčiacim sa nad hotelom, ktorého sa stal prevádzkovateľom. To bola ale iba zámienka pre to, aby po nociach sledoval sprchujúce sa ženy a následne sa obliekal do matkiných šiat, ženy zavraždil a hodil do neďalekého jazera. Vzhľadom na to, že je duševne chorý, nevedel o svojich strašných činoch a žil v tom, že ženy vraždí jeho matka, ktorú stále pokladal za živú. Hoci sa nakoniec všetko prevalilo, pre potreby ďalších dielov bol Norman striedavo prepúšťaný z blázincov, aby pokračoval v masakre. Je zaujímavé sledovať jednotlivé diely – od klasického filmu svetovej kinematografie (prvý diel) cez osemdesiatkový slasher (dvojka) až k televíznym hovadinám.

Zaujímavosť: Remake Gusa Van Santa zašiel tak ďaleko, že kým v origináli mal cameo Alfred Hitchcock, chlapík s podobnou vizážou sa mihne aj v remakeu. Samozrejme sa ale už nejedná o skutočného Hitchcocka – ten bol v roku 1998 už 18 rokov mŕtvy.

Výhľad do budúcnosti: Uvidíme, ako si bude viesť tohtoročný seriál a ako bude po dejovej stránke uzavretý – či bude mať otvorené zadné vrátka alebo skončí Normanom vo väzení. Ak otvorené vrátka, v prípade vysokej sledovanosti samozrejme nie je vylúčená druhá séria. Filmové pokračovanie sa neočakáva.

Prvý diel

Druhý diel