Sinister [6O %]
Pondelok, 29 Apríl 2013 04:00

Recenzia hororu Scotta Derricksona s Ethanom Hawkeom SINISTER (2012).

Ethan Hawke (PREŽIŤ, PRED ÚSVITOM, PRED SÚMRAKOM, GATTACA, NAJLEPŠÍ Z BROOKLYNU, SVITANIE, TRAINING DAY) hrá spisovateľa, ktorý kedysi napísal úspešnú knihu. Ale to už bolo dávno. Nečudo, že je z toho frustrovaný. Ak v najbližších mesiacoch nenapíše ďalší bestseller, bude musieť ísť učiť.

Našťastie natrafil na zlatú žilu - kvôli inšpirácii sa so ženou a dvoma deťmi (a bez psa!) sťahuje do rodinného domu, v ktorého záhrade spáchala rodina s deťmi samovraždu. Obesením. Na strome.

Už čoskoro sa ukáže, že v skutočnosti išlo podľa všetkého o vraždu. Miestny šerif (Fred Dalton Thompson) s opovrhnutím pozoruje mužove snorenie v delikátnej situácii. Ten objaví amatérske nahrávky, na ktorých sú zachytené ďalšie podobne kuriózne vraždy celých rodín. Spoločným menovateľom je, že sa jednalo o rodiny, jedno dieťa vždy záhadne zmizlo a na zázname sa zakaždým aspoň na sekundu objavila postava záhadnej maskovanej osoby. Hawke otvoril desivú Pandorinu skrinku a to onedlho oľutuje.

Hoci vyzerá SINISTER (v angličtine ´zlovestný´) po vizuálnej stránke obstojne, v skutočnosti stál smiešne tri milióny dolárov. Akoby pre radosť ho nakrútil (vo vlastnej produkcii a podľa vlastného scenára) Scott Derrickson. Skôr, než o radosť, však išlo zrejme o liečbu a opätovné nájdenie lásky v nakrúcaní filmov. Derrickson sa totiž po atmosférických hororoch HELLRAISER: INFERNO a V MOCI DIABLA (obe u mňa napriek pár chybám za 80%) zapredal vysokorozpočtovému hollywoodskemu sci-fi s Keanu Reevesom DEŇ, KEĎ SA ZASTAVILA ZEM, ktorý sa skoro nikomu nepáčil. Zrejme najmenej samotnému Scottovi. Jeho frustrácia sa pravdepodobne dala porovnať s tou, ktorú má Hawkeov spisovateľ.

SINISTER preto treba vnímať v tomto kontexte: ako malý horor, ktorého jedinou hviezdou je stále neslávny a stále rovnako nesympatický Hawke. Takmer nezávislý komorný teror, ktorý je takmer nezávislý, malý a komorný predovšetkým preto, aby si režisér dokázal, že na to ešte/stále má.

Na divákov to fungovalo a snímka na celom svete zarobila vzhľadom na rozpočet obrovských 80 miliónov dolárov. Keď uverejňujem túto recenziu (apríl 2013), začal Derrickson opatrne naznačovať, že si vie predstaviť svoju účasť v prípadnej dvojke. Tá by, vzhľadom na koniec filmu, nemala byť klasickým voľným pokračovaním, takže som sám relatívne zvedavý, čo mu z toho vypadne. Ak teda vôbec niečo. Pri danom komerčnom úspechu by ale rozhodne štúdio dvojku chcelo a určite aj bez Derricksona. Štúdio ho bez problémov vyhodí ak začne robiť problémy a samo si urobí takú dvojku, akú bude chcieť.

SINISTER je vážny a seriózny horor s viacerými infarktovými scénami, ktoré našťastie nie sú infarktové len preto, že v nich uprostred ticha zvrieskne hudba (ale sú aj také). Tiesnivou a znepokojujúcou atmosférou reálne založených inteligentných ľudí musiacich sa vyrovnať s nadprirodzenými aktivitami, mi pripomínala Verbinského KRUH a to bola v roku 2002 poriadna šupa! Ďalej mi pripomínala 8 MM a KĽÚČ – čo sú filmy, ktorým dávam minimálne 80%. Na rozdiel od nich ale nemám pocit, že by SINISTER mal nadstavbu. Skoro všetko v ňom som už niekde videl. Lacné masky duchov tomu tiež nepomáhajú.

Nejedná sa ale o klasickú ducharinu. Sú tu duchovia, ale nie sú dôležití. Dej sa točí okolo postavy „Mr. Boogie“. Jeho maska je ešte horšia, ako Jigsawova zo SAW. Našťastie, jeho univerzum je strašidelné a hrôzostrašné, takže nás zaujíma, čo hlavný hrdina odhalí.

Nakoniec toho ale prekvapivo zasa až tak veľa neodhalí a to, čo odhalí, nie je príliš zaujímavé. Záhady, mystické tajomstvá z dávnych dôb, povery a legendy – príliš to nefunguje. Určite sa nájde veľa divákov, ktorí napriek tomu, že budú film pozerať pozorne, na konci nepochopia všetky súvislosti a vlastne možno nepochopia ani to, o čo vlastne išlo. Záverečné rozuzlenie „skutočnej identity vraha“ nie je také impozantné, ako tvorcovia pravdepodobne zamýšľali, hoci drsný koniec ma trocha potešil.

Snímka je najlepšia zrejme v momentoch, keď Hawke pozerá amatérske videonahrávky zobrazujúce rituálne/okultné popravy rodín. Nepríjemne to tlačí na city napriek tomu, že to nie je krvavé, ale skôr psycho. Bohužiaľ psycho, ktoré ničí nepochopiteľne komická rolička policajta.

Zaujímavé je, že v takmer dvojhodinovom (ale nenudí...) filme sa vyskytuje viacero okamihov, v ktorých sa za hrdinovým chrbtom deje niečo bez debaty nadprirodzené. On to ale nevidí a tesne predtým, ako sa k tomu otočí, to zmizne.

SINISTER je snaživý horor. Som rád, že som ho videl, ale nie je to žiadna žánrová revolúcia. Ak pre niekoho je, tak len pre toho, kto videl málo hororov a najstarší z nich bol z roku 1980. Samozrejme si uvedomujem, aké hrozne ťažké je v dnešnej dobe nakrútiť horor, aký tu ešte nebol. Ale len cítim potrebu sucho skonštatovať, že SINISTER sa medzi tieto revolučné a fenomenálne horory rozhodne nezaradí.

P.S. – Obal českého DVD sa snaží nalákať na dve mená – Hawkea a Vincenta D´Onofria (OLOVENÁ VESTA, MUŽI V ČIERNOM). Ak aj necháme bokom, že Vincenta, hoci je skvelý, v podstate bežný divák nepozná, bokom nemôžeme nechať to, že si v snímke strihol takmer úplne nedôležitú roličku experta na okultné veci, s ktorým hrdina (cez web) párkrát konzultuje prípad.

Sinister, USA, cca 110 minút

Réžia: Scott Derrickson. Scenár: Scott Derrickson, C. Robert Cargill. Hudba: Christopher Young. Kamera: Chris Norr. Hrajú: Ethan Hawke, Juliet Rylanceová, Vincent D´Onofrio a ďalší