Leviathan [6O %]
Utorok, 23 Apríl 2013 04:00

Recenzia votreleckého podmorského sci-fi hororu LEVIATHAN (1989).

Atlantický oceán, hĺbka 1600 stôp. Ťažobná spoločnosť Tri Oceanic v extrémne nebezpečných podmienkach ťaží vzácne kovy. Osemčlenná posádka býva v parádnej podmorskej základni. Do konca jej niekoľkomesačného pracovného turnusu zostáva v tradícií hororových klišé niekoľko posledných dní. Tesne pred koncom ale náhodou objaví záhadný vrak ruskej lode Leviathan a v nej...

Občas sa stane, že v Hollywoode behom jedného roka vzniknú dva podozrivo tematicky podobné filmy od konkurenčných štúdií. Stalo sa tomu tak aj v roku 1989, ale ešte extrémnejšie – nejednalo sa totiž o dva filmy, ale rovno o tri (a o rok neskôr vzniklo príšerné španielsko-americké ponorkové votrelecké céčko s R. Lee Ermeym THE RIFT). Navyše s tým, že hoci všetky tri môžeme opísať ako „podmorský teror na dne more páchaný na skupinke vynervovaných robotníkov“, prvý bol čistým sci-fi a druhé dva čistým hororom.

Reč je samozrejme o ambicióznej sci-fi s posolstvom PRIEPASTI Jamesa Camerona a o hororoch DEEP STAR 6 a LEVIATHAN. Kým PRIEPASŤ ponúkla dobrých ale nahnevaných (ale to až v režisérskom strihu!) mimozemšťanov a DEEP STAR 6 „prírodnú“ obludu, LEVIATHAN na to išiel inak a tiež má príšeru, ale vzniknutú šialenými vedeckými/genetickými pokusmi Rusov.

LEVIATHAN je presne ten druh hororov, aký vyhľadávam už asi dve desaťročia (ďalej napr. SFÉRA podľa Crichtona alebo Harlinova ZRADNÁ HLBOČINA). Neskutočná morská hĺbka, nádherná podmorská základňa, v akej by som okamžite chcel bývať, komorná skupinka hrdinov, výborná práca s atmosférou, zjavná inšpirácia klasikami VOTRELEC a VEC (recenzia prequelu), hnusné masky (to bola pocta), silný kasting a niekoľko psycho scén. LEVIATHAN samozrejme nie je taká klasika, ako VOTRELEC. Dnes je to v podstate zabudnutý film. No ak aj vy máte slabosť pre podobné záležitosti, pre vás zabudnutý nikdy nebude a vždy naňho budete radi spomínať...

Je to prekvapivé, pretože po stránke scenára je LEVIATHAN béčko (ale ruku na srdce, o čo mal VOTRELEC lepší príbeh?), ale tento film je relatívne veľký. Rozpočet sa pohyboval okolo v tej dobe nie malých cca 25 miliónov dolárov, režíroval ho George P. Cosmatos (v tom čase už mal za sebou filmy so Sylvestrom Stalloneom RAMBO II a COBRA), napísali ho David Webb Peoples (predtým BLADE RUNNER od režiséra VOTRELCA, potom time travel 12 OPÍC) a Jeb Stuart (predtým a potom napísal veci ako SMRTONOSNÁ PASCA, KRIMINÁL či UTEČENEC), produkoval ho Lawrence Gordon (THE WARRIORS, 48 HODÍN, PREDÁTOR), hudbu zložil Jerry Goldsmith (PLANÉTA OPÍC, PRICHÁDZA SATAN! a „náhodou“ aj VOTRELEC), na trikoch sa podieľal Stan Winston (jeden z najvýraznejších amerických výrobcov masiek a špeciálnych efektov, špecializujúci sa s láskou predovšetkým na monštrá, príšery a netvorov, jeho prácu ste mohli obdivovať v snímkach ako TERMINÁTOR, VOTRELCI, PREDÁTOR, VEC alebo BATMAN SA VRACIA Tima Burtona) a veľmi dobre znie aj kasting:

Peter Weller (predtým ROBOCOP, potom ROBOCOP 2, Cronenbergov NAHÝ OBED, sci-fi SCREAMERS: HLASY Z PODZEMIA alebo levia KORISŤ) ako šéf podmorskej stanice, Richard Crenna (predtým Trautman zo série RAMBO, potom paródie HORÚCE STRELY 2 alebo UTOPENEC NA ÚTEKU; v roku 2003 zomrel) ako doktor, Daniel Stern (neskôr jeden z „mokrých banditov“ z trhákov SÁM DOMA 1 a 2) ako magor Sixpack, Meg Fosterová (VLÁDCOVIA VESMÍRU s Dolphom Lundgrenom alebo sci-fi béčko Johna Carpentera ONI ŽIJÚ!) ako šéfka Tri Oceanic (priamo v základni sa ale nenachádza) a ďalej Ernie Hudson (obľúbený „štvrtý z troch“ Krotiteľoch duchov, neskôr napr. VRANA či KONGO podľa Crichtona) a Hector Elizondo (zaujal najmä neskôr, či už „Nemocnicou Chicago Hope“ alebo romantickými komédiami PRETTY WOMAN, NEVESTA NA ÚTEKU či VALENTÍN).

Herci tvoria zohranú partiu, v ktorej to klape i napriek klišé (drzý hajzlik s trápnymi sexuálnymi dvojzmyselnými narážkami, drsný ale odvážny Afroameričan, múdry ale nezodpovedný lekár). Pôsobivosť do filmu vnáša kvalitná výprava (podmorská stanica vyzerá zvonku i zvnútra na jednotku s hviezdičkou, čo je pri podobne ladených hororoch dôležité) a masky. Univerzum „príšer“ je síce chaotické (objavuje sa viacero druhov, ktoré sa na seba vôbec nepodobajú, hoci by sa teoreticky mali), ale aspoň nie je núdza o rôznorodé obludy, príšery, ohavy, netvorov a mutantov.

Miestami sú efekty skutočne nechutné a hardcore a nedal by som ruku do ohňa za to, že sa týmto filmom pri výrobe PROMETHEA neinšpiroval samotný Ridley Scott (a to napriek tomu, že jeho VOTRELCOM sa inšpirovali tvorcovia LEVIATHANA – je tu dokonca scéna s vyliezaním z hrude!). Jediný moment, kedy sú triky smiešne, je finále. Vtedy sa obluda ukáže v plnej kráse a za bieleho dňa. Bohužiaľ vyzerá ako nepriznaný bratranec Krakena zo starého SÚBOJA TITANOV.

Paradoxne, hoci LEVIATHAN pôsobí (aspoň zdanlivo) inteligentnejšie a výpravnejšie, ako konkurenčný DEEP STAR 6, ten sa mi paradoxne páčil viac a dávam mu 80%. No musím priznať, že zrejme i kvôli nostalgii, keďže som na ňom ako malý vyrastal. Naopak, LEVIATHANA som prvý raz videl až okolo tridsiatky, takže už to nebolo to, čo to malo byť. Objektívne treba skonštatovať, že postavy často konajú nie veľmi zodpovedne (na profesionálov pohybujúcich sa v smrteľne nebezpečných podmienkach polovicu života) a od určitej chvíle sa už len uteká, kričí, vrieska, umiera, mutuje a aby sa nepovedalo, pridajú sa priamočiare votrelecké ingrediencie, ako sú úzke ventilačné potrubia, pre zisk všetko schopná urobiť „Spoločnosť“ a plameňomety.

Leviathan, USA | Taliansko, cca 98 minút

Réžia: George P. Cosmatos. Scenár: Jeb Stuart, David Webb Peoples. Hudba: Jerry Goldsmith. Kamera: Alex Thomson. Hrajú: Peter Weller, Richard Crenna, Amanda Paysová, Daniel Stern, Ernie Hudson, Hector Elizondo, Meg Fosterová a ďalší