Muzikál
Napísal Petra Slováková
Pondelok, 30 Máj 2011 06:48

Recenzia na muzikál bratov Coenovcov s Georgeom Clooneym BRAČEK, KDE SI? „Raz večer, keď slnko zapadlo a cesta pekne pálila, išiel po nej jeden vandrák...“

Vlak uháňa, rušňovodič píska, vedľa a okolo vás nič len polia. Jediné, čo vám ostáva je rozbehnúť sa z plných síl a snažiť sa zachrániť. Inak pôjdete pešo. A to teda aj pôjdete.

Americký vidiek, 30-te roky, 20. storočie, hospodárska kríza na vrchole. Traja utečenci bez domova. Ticho, psssst, sadnite si, vynikajúci príbeh sa práve začína.

Bratia Coenovci nakrútili v roku 2000 film BRAČEK, KDE SI? inšpirovaný Homérovým Odyseom. Komédiu, v pravom slova zmysle, nie iba ako nevyhnutné zaradenie do žánrovej kategórie. Vtipných scén je tu neúrekom, smiech a úsmev na perách vyvoláva už len pohľad na dvoch špinavých, nepekných chlapov sediacich na sedačke, počúvajúcich rádio. Tučnejší muži sú parodovaní už len svojou váhou a ťažkými krokmi, snažiac sa nemotorne presúvať na objemných nohách.

Traja väzni, kamaráti, Everett Ulysses McGill (známy fešák George Clooney), Pete Hogwallop (John Turturro) a Delmar O'Donnel (Tim Blake Nelson), utečú z basy. Putujú krajinou, aby našli vytúžený poklad. Na ceste sa im stane mnoho bizarných situácií, ktoré majú nemalé dôsledky na ich budúcnosť. Dokonca stretávajú aj bluesmana Tommyho Johnsona. Bratia Coenovci pridávajú do deja skutočne veľa zaujímavých situácií, spájajúcich sa aj s minulosťou, či už rozmáhajúci sa Ku – Klux – Klan alebo voľby guvernéra štátu Mississippi.

Traja kamaráti putujú, presúvajú sa z miesta na miesto. Nie sú ničím viazaní, obmedzovaní, majú iba jeden plán. Žijú ako tuláci zo dňa na deň. Nemajú jedlo, peniaze, posteľ, avšak neustále majú to najhlavnejšie. Svoje sny, vieru aj odvahu pokračovať a prekonávať strasti. Na vyplnenie toho najvzácnejšieho si treba počkať a vydržať. Ako vtedy, keď chceme dosiahnuť vytúžený cieľ. Majú vietor za sebou a slnko pred sebou.

„Ako vyzerajú moje vlasy?“ Everett je človek zmýšľajúci prakticky, ktorý vie, akým spôsobom dosiahnuť svoj cieľ, aj keď nie vždy čestným a najšikovnejším. Šťastie však nájde na inom mieste, na akom ho hľadal prvýkrát. Trochu s odvahou a zaškatuľkovaním sa dá povedať, že jeho charakter je ukrytý v pomáde na vlasy. Pedantne trvá na svojej zaužívanej značke, aj v situácii, kedy mu nie je možné vyhovieť. Na ceste ho sprevádzajú prostorekejší Pete a Delmar a spolu tvoria nerozlučných, ošklbaných, špinavých a hladných pustovníkov.

Šedá cesta s vôkol zelenou trávou vedie každým smerom a je už iba na nich, kam sa vydajú, ako naložia so svojimi životmi, aké rozhodnutia urobia. Kamera Rogera Deakinsa ukazuje svet z vtáčej perspektívy a taktiež necháva možnosť výberu. Predstavuje hlavné tri postavy v celkoch, neskôr sa s nimi zoznamujeme v polodetailoch a detailoch. Je zároveň nestranný pozorovateľ, ale aj jedna z postáv, napokon, ste to aj vy, ktorí putujete s tromi postavičkami (sú natoľko nepekní a humorní, že si ich obľúbite hneď v prvý moment úteku a držíte im palce. Keď sa hádajú, hádate sa s nimi, keď sú smutní alebo nahnevaní, cítite to isté.) južnými štátmi Ameriky. Keď je treba, odhalí ich pravý charakter. Nechá vás zadívať sa na ich tváre, cez ne aj na ich skryté túžby a slabé stránky.

Dôležitá súčasť snímky je hudba, pesničky z 30-tych rokov. Znejú sviežo, dotvárajú dej, zároveň ho posúvajú o krok ďalej. Budete publikom na ich vystúpení, ich hodnotiteľom. Akokoľvek sa rozhodnete, či už pre nich alebo nie, oni zostanú svoji až do konca.

Film bratov Coenovcov však nie je ani jednosmerný, ani plochý. Mnoho komédií skĺzne iba do kategórie zábava, nevedia sa dostať cez neviditeľnú hranicu o krok ďalej. V snímke BRAČEK, KDE SI? sa vyskytujú symboly, nad ktorými sa dá premýšľať. Je však na vašom uvážení, či sa vám oplatí rozdeľovať celky do detailov alebo nie. Nič nie je robené na silu, a preto si stačí vychutnávať „iba krásu zábavy.“

BRAČEK, KDE SI? vypovedá aj o svedomí. O odhalení svojej tváre, aj keď sa nám zdá byť vzdialená. Alebo, keď jej pravú podstatu dokonca nepoznáme, či zatĺkame.

Na ceste sú vždy traja, stoja vedľa seba, za sebou, vidíme ich v rôznom poradí. Sú spolu, majú sa s kým podeliť o radosť, hnev, smútok. Sila priateľstva je v jedinečných chvíľach byť spolu, vedieť, že niekto nám kryje chrbát. Treba si ho však uvedomiť a vážiť. Iba vnímať prítomnosť druhého nestačí. V priateľstve nie. Coenovci dali hrdinom šancu ukázať priateľstvo v čistej podobe, nie vyumelkovanej a dojímajúcej, ani dych berúcej.

Ak chcete vidieť zábavný film, kde už len gestá hercov spôsobia smiech, film plný čierneho humoru, zároveň si vypočuť úžasné piesne, je toto to pravé. Nie každý však dokáže prijať takýto typ snímok, a nie každý má rád pesničky vo filmoch. George Clooney odviedol skvelú prácu, ukázal nám typ postavy, v ktorej nie je známy. Coenovci vytvorili dielo, komédiu, kde žánrové zaradenie našlo opodstatnenie.

Everett, Pete a Delmar sú chlapi, akých existuje na svete a okolo vás mnoho. Však iba vo filme BRAČEK, KDE SI? sú tí jedineční so sieťkou na vlasy.

„Cesta bude krkolomná, ale do poslednej chvíle sa nevzdávajte.“

O Brother, Where Art Thou?, USA/Veľká Británia/Francúzsko 2000, cca 106 minút