Hairspray [8O %]
Muzikál
Štvrtok, 20 Jún 2013 04:00

Recenzia muzikálu HAIRSPRAY (2007), v ktorom John Travolta hrá ženu. Nie transvestitu. Ženu!

S filmom HAIRSPRAY som sa prvý raz stretol (a v najbližších rokoch sa na tom nič nezmenilo) len prostredníctvom recenzie v českej Cineme, kde dostala ak sa nemýlim 80%. Keďže ale muzikály nepatria k mojim najobľúbenejším žánrom, nechal som to tak a k snímke, hoci je z roku 2007, som sa dostal až v roku 2013. Teda v dobe, keď:

- už bolo jasné, že John Travolta je opäť ako herec mŕtvy

- bolo jasné aj to, že Christopher Walken začína pomaly ale isto vykrádať sám seba (podobne, ako Morgan Freeman, Al Pacino, Gene Hackman alebo Robert De Niro)

- som vedel, že režisér Adam Shankman predtým nakrútil blbosti SVADBY PODĽA MARY, NESERTE NÁM PESTÚNKU, DVANÁSŤ DO TUCTA 2 a CUMLIKÁTORA a potom matné PRÍBEHY NA DOBRÚ NOC s Adamom Sandlerom a neúspešné ROCK OF AGES s Tomom Cruiseom

- som stále nepoznal herečku z hlavnej úlohy a to bacuľatú Nikki Blonskyovú (dovtedy aj potom hrala len v hŕstke televíznych filmov a seriálov a pokiaľ viem, v ničom z toho som ju dodnes nevidel)

- som už vedel, že Amandu Bynesovú (STROSKOTANÁ LÁSKA, SNEHULIENKA TO MÁ V PAŽI) začínam mať čoraz radšej

K poslednému bodu by som rád poznamenal, že mi počas celého pozerania HAIRSPRAY vŕtalo hlavou, kto tak inteligentne hrá zrejme nie veľmi inteligentnú, ale o to vernejšiu, sympatickejšiu a rozkošne afektovanú, trafenú a pojašenú hrdinkinu kamarátku s láskou k lízankám. Keď som si na internete zistil, že je to Bynesová, nemohol som tomu prvých pár sekúnd veriť. Ale áno, naozaj je to ona a je dobrá, pretože takto výrazne štylizované postavy vedia zahrať len dobré herečky.

Na tomto filme je hrozne osviežujúci scenár. Napríklad:

1) Hrdinka miluje tanec a chce účinkovať v populárnej televíznej tanečnej šou. Odtiaľ ju ale producentka (Michelle Pfeifferová) síce vyhodí (lebo je bacuľka). Divák by v tej chvíli čakal, že to hrdinku položí a bude mať z toho traumu, no napriek tomu sa celý film bude pokúšať dostať sa do show a tesne pred záverečnými titulkami sa jej to triumfálne podarí a bude excelovať. V skutočnosti z toho žiadnu traumu nemá (dokonca ani sekundu neuvažuje nad schudnutím), veľmi rýchlo sa do show napriek producentke dostane a stane sa okamžite hviezdou, ktorej módu a účes okamžite prevezmú dievčatá z jej mesta.

2) Hoci sa stane hviezdou, nikto nerieši žiadny jej strmhlavý pád, sláva jej nestúpne do hlavy, proste len robí to, čo miluje. Nestane sa z nej skorumpovaná sviňa, ktorá zabudne na svojich rodičov/priateľov.

3) Jej rodičia (Walken a Travolta...) sa jej to prvé sekundy symbolicky show snažia zakázať (lebo si myslia, že jej sláva ublíži), no rýchlo si uvedomia, že by ju v tom mali skôr podporovať, aj to začnú robiť a podporujú ju od začiatku do konca.

4) Do bacuľky sa zamiluje jeden z tanečníkov show. Hoci by sa mohlo zdať, že ju chce len zneužiť (napr. sexuálne) a následne vysmiať (ako bola kedysi vysmiata úbohá Carrie), v skutočnosti sa mu bacuľka skutočne páči, on sa páči bacuľke a je z toho veľká láska, ktorú v priebehu filmu skoro nič neohrozí.

5) Bacuľka sa preslávi „hriešnym černošským tancom“ (dej sa odohráva v prudérnej xenofóbnej Amerike 60. rokov 20. storočia), no černosi ju v tom podporujú, ona sa netvári, že ho vymyslela a od začiatku do konca je s nimi zadobre.

6) Hoci je hlavou televíznej show zlá Pfeifferová, jej srdcom je hviezdny Corny Collins (zábavný James Marsden – Kyklop z X-MENOV alebo Supermanov konkurent v láske zo SUPERMAN SA VRACIA). Bacuľkin tanec sa mu páči tak, že ani na chvíľku neuvažuje nad tým, že by ju zo show vyhodil. Keď mu producentka „poradí“, aby to urobil, inak ho vyhodí, jej vyhrážky odmietne argumentom „nemôžeš vyhodiť Cornyho Collinsa zo ´Show Cornyho Collinsa´“. A naozaj. Nemôže.

7) Tanečné finále prekvapivo nevyhrá bacuľka, ale mladá talentovaná černoška – a vôbec to neprekáža, bacuľka je z toho dokonca nadšená, lebo je to počiatok novej doby (tej, keď sa černochom a negrom začne hovoriť Afroameričania).

Pesničky sú svieže a choreografia veľkolepá. Nebál by som sa HAISPRAY označiť za jeden z najlepších muzikálov desaťročia. A to vrátane oscarového CHICAGA. To ale v skutočnosti nestálo ani 50 miliónov dolárov, kým HAIRSPRAY stál takmer až 80 . Nie, že by to na ňom nebolo vidieť, ale i tak ma taká vysoká suma prekvapila. Herci sú skvelí, v tanečných číslach je nespútané nadšenie a láska k tancu, dobová retro rozprávková atmosféra funguje na jednotku vďaka výprave, účesom, kostýmom či mysleniu postáv (hoci tá doba v skutočnosti pre niektoré typy ľudí/rasy musela byť peklom) a John Travolta je fantastický (a to by teda bolo, aby si na konci poriadne nezatancoval!). Na rozdiel od mnohých iných filmových muzikálov sa v tomto spieva a tancuje tak často, že dialógové scény sú také nečasté, až sú skôr symbolické. Taká takmer nonstop nálož pesničiek/tanca ma zaskočila, až toľko som toho rozhodne nečakal.

Ešte podotýkam, že film je inšpirovaný rovnomenným (ale u nás známym pod názvom LAK NA VLASY) americkým muzikálom z roku 1988, podľa ktorého následne vznikol divadelný muzikál a až v roku 2007 táto verzia. Zaujímavosťou je, že si v starej verzii rolu hrdinkinho otca zahral Jerry Stiller (Benov otec). V „remakeu“ dostal roličku uznávaného módneho experta na módu pre väčšie ženy. A aby toho nebolo zo zákulisia málo, tak pridávam pripomenutie, že Walken a Pfeifferová sa v minulosti pred kamerou stretli v Burtonovom BATMAN SA VRACIA (kde tiež neboli kamaráti). Ale to iba tak na okraj...

Hairspray, USA | Veľká Británia cca 117 minút

Réžia: Adam Shankman. Scenár: Leslie Dixonová (na námet muzikálu resp. jeho filmového spracovania z r. 1988) Hudba: Marc Shaiman. Kamera: Bojan Bazelli. Hrajú: Nikki Blonskyová, John Travolta, Amanda Bynesová, Christopher Walken, Queen Latifahová, Michelle Pfeifferová Brittany Snowová, James Marsden, Zac Efron, Jerry Stiller a ďalší