Kontroverzné sexuálne filmy I
Mládeži neprístupné
Piatok, 09 November 2012 04:00

Ako to robia Michael Douglas a Mickey Rourke? V trojke s kým sa ocitol Matt Dillon? Ktorý film prekročil hranice erotiky a stal sa pornom? Kde Kevin Bacon ukázal penis?

O tom, čo sa vo filmoch smie a čo nie, sa vedú diskusie odkedy... no, asi odkedy je film filmom. A najčastejšie sa týkajú násilia, nadávok - a sexu. Ktoré známe filmy to s ním prehnali? Ktorí herci ukázali niečo, čo sa len tak neukazuje? V ktorých snímkach končilo predstieranie a začala skutočnosť?

1. Súboj s nebom (2005, r. Carlos Reygadas) Neznesiteľný umelecký mexicko-belgicko-francúzsko-nemecko-holandský (!) film o nevydarenom únose dieťaťa, ktorý dovedie nechutných únoscov k sérii samoúčelných erotických scén. V niektorých úraduje sexi hispánska kočka, v iných škaredí 125-kiloví chlpatí Mexičania. Režisér to zobral poriadne v detailoch, predovšetkým orálny sex.

2. Angel Heart (1987, r. Alan Parker) Mickey Rourke patrí spolu s Michaelom Douglasom medzi najvýraznejších „sexuálnych“ hercov Hollywoodu. Je o ňom verejne známe, že to má rád v súkromí a tak to často robí aj vo filmoch. Vrátane americko-kanadsko-britského pekelného trileru ANGEL HEART. Predstavuje v ňom smoliarskeho súkromného detektíva, ktorého si najme záhadný Robert De Niro, aby mu našiel istú osobu. Rourke sa vydáva po stopách tajomného mladíka a nájde šokujúci záver. Prepracovaný film okrem sústredených hereckých výkonov, drsnej réžie a ponurej atmosféry, ponúka tiež výraznú sexuálnu scénu s Rourkeom a Afroameričankou Lisou Bonetovou. Tá bola v tom čase známa predovšetkým ako dospievajúca seriálová dcéra Billa Cosbyho v úspešnom sitkome „Show Billa Cosbyho“. Jej posteľná pasáž (mimochodom ukončená riadne brutálne) s Rourkeom bola taká tvrdá, že sa na ňu Cosby tak nahneval, že ju na nejaký čas zo seriálu vyhodil. Až neskôr jej odpustil a mohla sa vrátiť.

3. Základný inštinkt (1992, r. Paul Verhoeven) Holanďan Verhoeven posunul hranice filmovej erotiky o kus ďalej. Hoci jeho americko-francúzsky ZÁKLADNÝ INŠTINKT neobsahuje vyložené porno detaily (okrem slávnej scénky s prekríženými nohami), občas je od nich vzdialený len na milimetre. Michale Douglas bol svojho času známy údajne až chorobným posadnutím sexom, z čoho sa vraj aj liečil, takže mu film akiste padol vhod. I keď sa všetci zaprisahávali, že erotické scény sa nakrúcali veľmi prísne a pripomínali skôr na centimetre natrénovanú tanečnú choreografiu, než živočíšny sex, z filmu to tak rozhodne nevyzerá. Aby nebolo kontroverzie málo, Verhoeven beztak rozporuplné sexuálne scény okorenil krvavým zakončením (namiesto orgazmu sekáčik na ľad). Kým predchádzajúci ANGEL HEART ponúkol len jednu erotickú scénu, Verhoeven celú sériu, z ktorej ťažko vybrať to naj. Film býva pokladaný za záver Douglasovej „voľnej“ erotickej trilógie. Jeho predchádzajúce projekty OSUDOVÁ PRÍŤAŽLIVOSŤ (s Glenn Closeovou) a ŠKANDALÓZNE ODHALENIE (s Demi Mooreovou) však neukázali prakticky nič šokujúce. Mnohí zúčastnení sa následne pokúšali zopakovať tento komerčný úspech ďalšími rozporuplnými erotickými projektmi, nič z toho ale už nevyšlo (Verhoeven a scenárista Eszterhas dali dokopy prepadák SHOWGIRLS, Stoneová fiasko TEN, KTO SA POZERÁ). Film sa v roku 2006 dočkal pokračovania, už bez Douglasa, no stále so Stoneovou. Erotiky však už bolo minimum a jediné, čo herečka za obrovský honorár (skoro 14 miliónov dolárov - za prvý diel dostala pol milióna) ukázala, boli prsia.

4. Divoké hry/Nebezpečné hry (1998, r. John McNaughton) Výborne atmosférický príbeh s prekvapivým koncom a kvalitnou atmosférou tajomných floridských močiarov, ktorých mĺkve vody pohltia nejedno tajomstvo, ani omylom nepatrí medzi erotické perly. Niekto teda možno bude prekvapený, že sa v takomto rebríčku vôbec objavil. Napriek tomu jednu pamätnú scénu DIVOKÉ HRY majú. Je to švédska trojka, v ktorej to Matt Dillon robí Neve Campbellovej a Denise Richardsovej. Hoci scénka neponúka žiadne veľké detaily (a aj prsia zrejme patria dablérke a nie skutočnej Denise), nemožno jej uprieť náruživú a dusnú atmosféru. A pozor, tentokrát si prídu na svoje i ženy, konkrétne fanúšičky herca Kevina Bacona (ktorý film zároveň produkoval). Kevin totiž ukáže penis!

5. Ken Park (2002, r. Larry Clark, Edward Lachman) Už Clarkov debut KIDS (1995) bol svojho času kontroverzný. Pojednával o sexe mladých Američanov a o prenose vírusu HIV. Napriek tomu nebol vyložene sexuálne „otvorený“. To si Larry užil až v americko-holandsko-francúzskom KEN PARKOVI. V ňom je sex väčšinou nechutný, odpudivý, napína z neho na vracanie a Clark je až smiešne za každú cenu šokujúci (detailný záber na močiaceho muža). Larry Clark ponúka širokú škálu scén. Orálny sex chlapca žene, dievčaťu chlapcovi, masturbáciu (vrátane mužského vyvrcholenia) a top je finále s trojkou.

6. Zmyselná orchidea (1989, r. Zalmar King) A zasa Rourke. Tento americký film bol preňho svojho času tak trocha náhradou za nezrealizované pokračovanie 9 A ½ TÝŽDŇA, do ktorého sa odmietla vrátiť Kim Basingerová (dvojka nakoniec predsa len vznikla, ale až v roku 1997 a Basingerovú nahradila Angie Everhartová). Sex v ZMYSELNEJ ORCHIDEI miestami o milimetre prekračuje hranicu erotiky a siaha skôr po porne, no pri detailnejšom sledovaní asi najslávnejšej erotickej scény filmu (cca dvojminútová mozaiková pasáž rôznych polôh) treba sklamane skonštatovať, že hoci kamera naozaj občas ide predsa len do zakázaných miest, nejedná sa o regulárne porno. Ani omylom. Inak tomu ale údajne bolo počas samotného nakrúcania. Hovoria sa legendy, že Rourke a Carré Otisová (ktorú si v rokoch 1992 – 1997 vzal za manželku, vzťah bol však veľmi búrlivý a neskončil dobre) sa do toho poriadne vložili a predstieraná erotika sa vraj menila na nefalšovaný sex. No... ťažko povedať. Ale znie to dobre.

7. Destricted (2006, r. rôzni režiséri) A zasa Clark. Ale nielen ten, ale napr. aj Marco Brambilla (DEMOLITION MAN) či Gaspar Noé (ZVRÁTENÝ). Americko-britský DESTRICTED je poviedkový film, kde každý príbeh nakrútil iný človek. Asi najkontroverznejšiu časť urobil, žiadne veľké prekvapenie, Clark. Jeho KEN PARK, hoci obsahujúci pornografické vsuvky, bol oproti tomuto večerníčkom. Clark v rámci projektu DESRICTED nakrútil nábor hercov do porna, pričom posledné minúty sú normálnym pornom.

8. Chtíč (2002, r. Jean-Claude Brisseau) Nedá sa povedať, že by bol tento francúzsky film (ktorý sa pod nespisovným názvom CHTÍČ dostal aj do našich kín) deťom prístupný. Minimálne je tu pár simulovaných ženských masturbácií, orálnych lesbických stykov a kamuflovaných orgazmov. Ale inak slabota - ak aj raz za hodinu dôjde k heterosexuálnemu číslu, nie je z neho nič vidieť. O vyložené porno sa nejedná, čo je veľká škoda. Výnimkou je snáď len masové finále (nie nepodobné CALIGULOVI/1979), ale ani to nie je žiadny kontroverzný zázrak.

9. Šikana (2001) Ďalší škandalózny film Larryho Clarka, koľký už v poradí? Americko-francúzska ŠIKANA je však už (zrejme i vďaka renomovanejšiemu kastingu: Brad Renfro, Bijou Phillipsová, Nick Stahl či Michael Pitt) menej šokujúca. O súlože síce nie je núdza (viď. pomerne naturalistický sex v aute), no tentokrát z nich veľa nevidíme a ide skôr o príbeh (vražda brutálneho mladíka), ktorý je však príšerne nakrútený, napísaný i zahraný a na diváka z neho lezie presvedčenie, že Clark by sa mal vybodnúť na príbehy a vrhnúť sa úplne na porno.

Druhý diel