Šikana (40 %)
Mládeži neprístupné
Pondelok, 17 August 2009 05:57

Najškandalóznejší film o súložiacich tínedžeroch? Rád by, ale doby, kedy Larry Clark celý svet šokoval infekčným hitom Kids, sú dávno za nami. Nejakú nahotu však uvidíte.

Neviem, kto je Larry Clark, osobne som ho nikdy nestretol a keby aj áno, ťažko by som zistil, aký je človek. Ani ma to priveľmi nezaujíma, že čo je za vtáka, ale raz za čas ma to trocha predsa len zaujíma. To raz za čas spravidla býva, keď si pozriem nejaké jeho nové filmy, ktoré bohužiaľ stále nakrúca. Že sú škandalózne mi neprekáža. Skôr naopak. Čo mi prekáža je, že sú na hovno. Ale úplne hovno. Štvordňové, do ktorého stúpite na chalupe, keď ste sa bosí vybrali na lúku. Keď šliapnem do nového Larryho umeleckého hovna, rozmýšľam, ale iba trocha, lebo za viac mi nestojí film ani jeho režisér, čo ho vedie k tomu, aby tak otvorene zobrazoval sexualitu. Už to je samo osebe kontroverzné. Pre puritánskeho diváka, ktorého doniesli bociany. Čo však vo chvíli, kedy tá sexualita patrí dospievajúcim, niekedy skôr ešte deťom ako dospievajúcim? Vtedy máte reklamu zadarmo, lebo váš film je škandalózny dávno pred uvedením do kín/na video a často proti nemu protestuje Vatikán a tomu nemusíte platiť ani cent.

KIDS ma svojho času zaujalo. Bol to neveselý, špinavý, až ponuro realistický film zo sveta americkej mládeže. Teda, neviem, ako v skutočnosti žije americká mládež, ale Clark to nakrútil tak dobre, až som veril, že takto. Neskôr však prišiel s KENOM PARKOM. Otrasný (ne)príbeh, trápne dialógy, neznesiteľné postavy, nechutná atmosféra. Ale aspoň sa bolo na čo pozerať, keďže starý dobrý Larry sa nehanbil a bez problémov ukázal čisté priestrely hláv, chlapčenskú masturbáciu (až do konca) a prišla aj nejaká fajka (až do konca) a dievčenská pipinka. Ako film hnus, ale niektoré zábery vskutku... originálne.

Keď neskôr urobil ŠIKANU, údajne inšpirovanú skutočnými udalosťami, už to bolo horšie. Respektíve rovnako podpriemerné. Teraz mal síce lepší príbeh (čo sa stane, ak sa skupina amerických študentov rozhodne zavraždiť násilníckeho spolužiaka?), ale zasa ubral na erotike. A, pravdupovediac, ten scenár zasa až tak dobrý nie je. Nepoznám tie „skutočné udalosti“, ale vo filme to nefunguje – či sa to tak naozaj stalo alebo nie. Vrcholom nie sú ani tak trápne dialógy („Počkaj, ty ho chceš ako naozaj zabiť? Akože fakticky zabiť? Ako že bude mŕtvy? Tak to je cool.“) ale neznesiteľne (ne)napísané postavy, odpudivé herecké výkony (Nick Stahl z tretieho TERMINÁTORA, predčasne zosnulý mladík Brad Renfro) a debilný scenár s idiotským správaním sa postáv. Napríklad hlúpi a vrcholne nesympatickí tínedžeri sa rozhodnú spáchať vraždu tak, že frajerka povie frajerovi „Počúvaj, musíme ho zabiť“ a on po troch sekundách váhania súhlasí a začnú sa bozkávať. Že si Larry o mládeži nemyslí nič dobré, to dávno viem. Ale pokladať ju za chovancov retardovaného ústavu, to už je troška veľa, nie? Autor sa tým dobrovoľne zbavuje čo i len malej možnosti, že by si nebodaj jeden dvaja diváci na celom svete našli k jeho „filmu“ vzťah (hoci sa tomu ťažko verí). Alebo trápna štetka, ktorá nerobí nič iné než že trtká so všetkým, čo ide okolo, kedysi porodila akési decko a to teraz vychovávajú jej rodičia, začne zrazu vykrikovať o znásilnení. Larry si asi rád uhne.

Asi by tieto „skraty v správaní“ malo ospravedlňovať, že všetci fetujú, ale u mňa teda rozhodne nič neospravedlnilo a asi po prvých tridsiatich minút mi hysterické výlevy „hercov“ začali liezť vyložene hore krkom a vydržal som len kvôli sexu, ktorý sa však už príliš neobjavil, takmer vôbec.

Mladučkí herci s tým nemajú najmenšiu šancu niečo urobiť aj keby mali talent (v menšej úlohe sa objaví aj relatívne známy Michael Pitt z OSADY), ale na baby sa dá aspoň pozerať, lebo sa dosť často vyzliekajú úplne dohola. Ale aj John Connor ukáže bobra, hoci pipíka, akiste obrovského, nie.

Zostala teda erotika. Kým KEN PARK bol však erotický naturalisticky, ŠIKANA ponúka normálnu filmovú erotiku, teda je zrejmé, že na rozdiel od KENA PARKA nikto naozaj nestriekal. Dočkáte sa hŕstky fajn scén a krásna Bijou Phillipsová, v čase nakrúcania 21-ročná, ukáže v podstate úplne všetko, ale všetko je to len hrané, predstierané a naoko robené.

- BULLY, USA/Francúzsko 2001, cca 113 minút -

Réžia: Larry Clark. Scenár: David McKenna, Roger Pullis (podľa knihy Jima Schultzea). Kamera: Steve Gainer. Strih: Andrew Hafitz. Hrajú: Bijou Phillipsová, Brad Renfro, Rachel Minerová, Nick Stahl, Michael Pitt, Leo Fitzpatrick, Kelli Garnerová, Larry Clark a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.