Súboj s nebom [4O %]
Mládeži neprístupné
Pondelok, 03 August 2009 14:03

Recenzia kontroverznej drámy s pornografickými vsuvkami SÚBOJ S NEBOM (2005).

Tejto snímke nerozumiem a preto som z nej podráždený. Kým iní jej dávajú po celom svete renomované filmové ceny a tuším bol pustený aj u Roberta Redforda na festivale Sundance, zmätene pozerám okolo seba, žmurkám a zúfalo sa pýtam, či sa bavíme o rovnakom filme. Na istej filmovej internetovej databáze ma dokonca svojho času vyhľadal istý užívateľ a bol veľmi sklamaný z toho, že som film nepochopil, že mu dávam 40% a začal mi seriózne vysvetľovať, v čom je geniálny (film, nie užívateľ).

SÚBOJ S NEBOM teoreticky je erotický triler o asi 45-ročnom obéznom mužovi, ktorý so svojou asi 47-ročnou obéznou manželkou unesie dieťa, aby dostali tučné výkupné. Dieťa však neplánovane zomrie a manželia z toho majú výčitky svedomia. Teda, len manžel. Rozhodne sa kajať a s tajomstvom sa zdôverí mladučkej dcére svojho zamestnávateľa, ktorú sem-tam vozí z letiska. Dievča robí luxusnú prostitútku a on ju už celé roky tajne miluje a rád by ju... miloval sa s ňou.

Prakticky sa však vôbec o triler nejedná a keby som si o únose neprečítal na obale DVD, vôbec by som zo samotného filmu nezistil, že manželia nejaké dieťa uniesli!!!!!!! A to podotýkam, že som pred pozretím nepil a dokonca som tento hrozný film, ktorý sa tvári ako umenie, nepretáčal dopredu, hoci som si kvôli statickej kamere myslel, že sa zasekol. A to podotýkam, že z Hanekeho UTAJENÉHO (kde sú tiež niekoľkominútové nehybné scény) som bol svojho času dosť primrazený a čakal som bez dýchania, čo bude nasledovať. V SÚBOJI S NEBOM ma však čakalo len znechutenie z biedneho filmového zážitku.

A tak ma film, ktorý údajne existuje aj v o tridsať minút dlhšej režisérskej verzii, ktorú by som nechcel vidieť, zaujal z jediného dôvodu. Sex. Aj to úplne inak, ako si myslíte.

Ako som spomenul, v príbehu figuruje čarokrásna mladučká herečka, ktorú som doteraz v ničom nevidel, ale určite by som ju niekedy ešte v niečom videl, najradšej v porne. I SÚBOJ S NEBOM ale je miestami regulárne porno. Bohužiaľ, v minimum pornografických scénach vystupuje oná čarokrásna dievčina, konkrétne v úvodnej a záverečnej fajke a niekde uprostred sa nachádza súlož. Ale, je to až na podanie trestného oznámenia, v najotvorenejších erotických scénach snímky nevystupuje slečna, ale asi 47-roční škaredí obézni Mexičania.

Teraz sa asi príliš nerozumieme, lebo ako nejaký trubiroh chodím okolo horúcej kaše. V jednej scéne napríklad vidíte, ako oná dievčina orálne uspokojuje obézneho, asi 47-ročného Mexičana. Píšem „orálne uspokojuje“ a nemyslím tým „vidíme, ako je otočená chrbtom kamere a pohybuje hlavou, ako keby orálne uspokojovala muža“. Myslím tým proste, že orálne uspokojuje muža. Vidíte jej tvár, vidíte jeho stoporený penis, vidíte jej ústa na jeho penise. Ejakuláciu, pravda, nevidíte, ale to je asi jediné, lebo inak uvidíte stvrdnutý penis, stvrdnutý penis po vyvrcholení vädnúci priamo pred kamerou, vidíte šušulu, skrátka sexuálna stránka je poriadne otvorená.

Obvykle zbožňujem otvorenú erotiku v „normálnom“ filme (teda nie v erotickom, nie v pornografickom). Vždy ma dokáže príjemne šokovať (KEN PARK, ROMANCA X, ROJKOVIA). Tentoraz som z nej bol však miestami znechutený rovnako, ako keď som ako sedemnásťročný videl Deodatových KANIBALOV. Nevravím, že štyridsaťroční obézni Mexičania nemôžu mať sex, ale pozerať sa na to nebudem. Navyše som mal neustále pocit, že mi chce niekto niečo povedať. Prečo je pri súloži detailný záber na obraz Ježiša Krista a prečo preboha v orálnom sexe hrá tak nahlas dramatická hudba, ako keby niekto niekoho škrtil? Skutočne mám toto za potrebné?

Čo teda zostalo okrem asi nekonečných scén, v ktorých sa VÔBEC NIČ NEDEJE? Zopár „sprostých" scén, jedna jediná šokujúca scéna (ak vás šokovalo „nečakané úmrtie“ v UTAJENOM, tešte sa) a obrovský pocit, že niekto riadne experimentoval, rozhodnúc sa nakrútiť takú paródiu na mexické porná, až ho nikto nepochopil (v Cineme mu Alena Prokopová dala 80%). Ale ak to myslel vážne a chcel „skutočne šokovať“, je to skôr smiešne, ako šokujúce, väčšinou však len nezáživné, nezmyselne dlhými scénami rozčuľujúce („jazdu autom“ teoreticky možno obdivovať za choreografiu, ale prakticky skôr rozčuľuje svojou lacnou snahou „technicky“ zaujať – pritom dlhé scény v POTOMKOCH ĽUDÍ boli super), nechutné a o ničom.

Pokiaľ ale v hodnotení filmov radi a často používate slovné spojenia ako „film treba vnímať v takom a takom kontexte“, „špiritistický očistec“ alebo „mužské semeno snímke dodáva metafyzický rozmer“, potom to bude pre vás asi naozaj skôr za 80%... Zlatá MEXICKÁ JAZDA.

Batalla en el Cielo, Mexiko | Belgicko | Nemecko | Francúzsko, cca 98 minút

Réžia a scenár: Carlos Reygadas. Kamera: Diego Martínez Vignatti. Hudba: John Tavener. Hrajú: Marcos Hernández, Anapola Mushkadizová, Bertha Ruizová, Rosalinda, Ramirezová a ďalší