Rojkovia (4O %)
Mládeži neprístupné
Napísal Ivan Kučera   
Pondelok, 06 September 2010 06:39

Recenzia na neveľmi dobrý Bertolucciho film. Neveľmi dobrý, zato plný skutočných pohlavných orgánov. Toto ste v mainstreame ešte/dlho nevideli.

Hodnotiť Bertolucciho filmové dielo je (podobne, ako u Kubricka) nepríjemné a nevďačné, lebo nedajbože ak sa vám nepáči, prídu experti a povedia vám, že ste to nepochopili, lebo na to nemáte školy a nech ďalej škriabete zemiaky.

Príbeh sa odohráva v Paríži v nepokojných šesťdesiatych rokoch 20. storočia, kam prichádza mladý nesympatický Američan (odpudivý Michael Pitt určitý talent má, ale nie v tomto filme). Oficiálne tuším preto, aby sa naučil lepšie po francúzsky, neoficiálne, aby sa ešte viac zamiloval do kinematografie, ktorá v Európe chutí výraznejšie, ako v USA (vec názoru, ech!). Tu sa však zapletie do všakovakých protestov a ešte všakovakejšieho sexu s Evou Greenovou a jej milencom (naozaj?). Nakoniec sa naučí veľa vecí o živote. Aspoň sa nás o tom snaží presvedčiť nudný rozprávač.

Čo dodať – o príbeh nejde. Akonáhle sa na scéne objavia iné postavy, ako sú ústrední traja mladiství hrdinovia (napríklad ich rodičia), mal som pocit, že mi chce „niekto niečo povedať“ (najlepšie o vesmíre, našom žití v ňom atď.) a že sa jedná o dosť trápne filozofovanie o ničom. Vrcholom je scéna so spoločnou večerou, ktorej sa účastina rodičia a zapaľovač, ktorý je, ako som sa dozvedel (ale asi som to zle pochopil) v skutočnosti čosi ako stred kozmu. Jaj, juj, joj!

Našťastie, okrem nudných dialógových scén ide tiež o krásnu parížsku výpravu/atmosféru. Nežil som v tej dobe, ale dovolím si tvrdiť, že režisér Bertolucci krásne zachytil atmosféru „tej doby“, kedy sa sex a filmy robili inak. Ale nestačí to, mne určite nie.

Tým najdôležitejším je ale samozrejme erotika. Ako iste viete, Bertolucci je starý skúsený profesionálny veterán, ktorý za desaťročia aktívnej režisérskej činnosti nakrútil napríklad POSLEDNÉ TANGO V PARÍŽI a ZVODNÚ KRÁSU. To prvé som kedysi raz videl a úplne mi stačilo: okrem pôsobivého Marlona Branda ma nezaujalo skoro nič, veľmi som sa nudil a v dobe premiéry kontroverzný sex odvtedy dávno zostarol a zostala hanblivá erotika. ZVODNÁ KRÁSA ma síce zasiahla, ale dávam to za vinu skôr tomu, že v dobe, keď som ju videl 1x, som sa nachádzal v komplikovanom „prebúdzacom“ období a vtedy na vás zapôsobí krehká malá melodráma o sexualitu prebúdzajúcej Liv Tylerovej, najmä ak máte pocit, že ste v závere videli jej pipinu. Navyše, Toskánsko...

Do ROJKOV som nastúpil už dávno po „prebúdzacom“ období a teda ma ich sexualita nijako výrazne nezasiahla. Ale zasa som sa ani nenachádzal v nejakom zvlášť dospelom štádiu svojej osobnosti a tak som možno nedocenil mnohé veci. Dokonca si viem svojím spôsobom predstaviť, že raz tento film budem mať dosť rád, ale tiež si viem predstaviť, že ma už navždy bude nudiť a hnevať. Každopádne, čo pozorujem, teraz sa k nemu hlásia skôr filmoví fanúšikovia, čo je troška čudné, lebo do ROJKOV som sa tiež pokladal za jedného z nich. Ale scény, v ktorých hrdinovia citujú údajne slávne scény zo starších filmov, ma nechali chladným. Podobná pasáž z LEONA ma bavila stokrát viac a nehanbím sa za to. Filmy, aké obdivujú hrdinovia tejto snímky, nie sú mojou šálkou kávy.

Okrem fajn európskej atmosféry/kamery/výpravy dozaista poteší práve onen sex. Možno si myslíte „Ďalšia EMANUELA“ – teda šteklivá erotika, ale určite nie porno. Omyl. Iste, porno to nie je. Aspoň nie „plnohodnotné“. Ale snímka okrem viacerých erotických minút obsahuje jednu zarážajúco odvážnu pasáž. Keďže som sa nezúčastnil nakrúcania, neviem, aké umelé penisy Bertolucci použil. Ale kebyže si mám tipovať, či je to umelý penis alebo skutočne stoporený úd Michaela Pitta (údajne práve kvôli otvorenej sexualite jeho rolu odmietol Jake Gyllenhall), vybral by som si stoporený úd Michaela Pitta. Plus si môžete byť istí tým, že uvidíte prsia Evy Greenovej (neskôr KRÁĽOVSTVO NEBESKÉ a CASINO ROYALE) a bobra Evy Greenovej. Bez srandy.

Okrem troška kontroverznej erotiky zostala atmosféra, pekné kostýmy a parádny veľký byt, v ktorom by som chcel bývať. Plus pozoruhodná, asi sekundu trvajúca scéna „horiacich vlasov“ (šepká sa však, že táto scéna vôbec nebola plánovaná a v skutočnosti sa jedná o „nehodu“, čomu sa chce veriť).

- THE DREAMERS, Veľká Británia/Taliansko/Francúzsko 2003, cca 114 minút -

Réžia: Bernardo Bertolucci. Scenár: Gilbert Adair (podľa vlastnej novely). Kamera: Fabio Cianchetti. Strih: Jacopo Quadri. Hrajú: Eva Greenová, Michael Pitt, Louis Garrel, Anna Chancellorová, Robin Renucci a ďalší

BlueBoard.cz