Hanba [4O %]
Mládeži neprístupné
Pondelok, 15 Apríl 2013 04:00

Recenzia pseudo kontroverznej drámy s pár sekundami nahého Michaela Fassbendera HANBA (2011).

Recenzia je plná spoilerov (predovšetkým ohľadom toho, kto v ktorej scéne nemal erekciu).

HANBA má povesť rozporuplného a škandalózneho filmu s naturalisticky zobrazeným sexom. Bohužiaľ, ako väčšina takýchto snímok, aj HANBA je v skutočnosti nezaujímavý, krotký a hanblivý film, v ktorom skoro nič neuvidíte a ktorý musí znechutiť každého správneho nadržaného diváka, „ktorý si chce poriadne užiť“. Ak TOTO niekomu pripadá kontroverzné, mal sex dvakrát v živote a to radšej ani nechcem vedieť aký. Ak má niekto normálny vzťah k sexu (a je fuk, či je heterosexuál, bisexuál, homosexuál atď.), bude sa nad HANBOU v lepšom prípade usmievať, v horšom pekelne nudiť a nadávať. Ja som sa pekelne nudil a nadával, síce iba v duchu, ale nechýbalo veľa a začal by som od bezmocnosti kričať.

Michael Fassbender hrá dobre situovaného muža, ktorý neverí na dlhodobé vzťahy a rozhodne si nevie predstaviť, že by mal jednu ženu celý život. Radšej žije sám v luxusnom byte, do ktorého si vodí prostitútky alebo známosti na jednu noc. Toto niekomu pripadá rozporuplné?

Tento muž je vraj posadnutý sexom, ale to som sa dozvedel len z obsahu filmu, ktorý som si niekde prečítal. Ak by som si ho neprečítal, nepochopil by som, že je posadnutý sexom. Je to skrátka normálny chlap, ktorý sa rozhodol neoženiť sa, ale napriek tomu vyhľadáva sex. Ak toto niekomu pripadá zvrátené, mal by sa liečiť.

Samozrejme netvrdím, že byť ženatý je peklo. V zásade netvrdím nič. Tvrdím len to, že je smiešne pokladať za kontroverzný film o mužovi, ktorý nie je ženatý a napriek tomu často sexuje. Až mi je trápne písať takéto veci v roku 2013.

V určitej chvíli sa mu do bytu nasáčkuje zrejme psychopatická sestra, ale jej psychopatia nie je príliš zrejmá, ak neberieme do úvahy jej túžbu po samovražde. Ak toto niekomu pripadá rozporuplné, potom už fakt neviem.

Na tejto novej postave je zaujímavé len to, že je hrozne nudná. Rovnako tak Fassbender je nudný, ale ak si divák dá pohárik tvrdého, možno mu nudný výkon začne pripadať skôr ako „nejednoznačne zasnene trojzmyselný“. Je potom pravdepodobné, že taký divák sa neunudí na smrť, ale iba do kómy. Ale nie, preháňam, Fassbender sa mi vlastne celkom páčil. O filme sa hovorí, že v ňom David z PROMETHEA ukazuje hrozne veľa, ale v skutočnosti sú tu asi štyri sekundy na jeho penis, ktorý v skutočnosti vôbec nemusí byť skutočným penisom, ale len dôveryhodnou atrapou pre hercov, ktorí sa hanbia, ale ktorým zároveň scenár prikazuje vyzliecť sa. Ak je to ale aj naozaj skutočný penis, tak je mi to fuk.

Potom Fassbender, stále úplne nahý, podíde k záchodu a vymočí sa doňho. UMENIE! DVOJZMYSLY! METAFORY!

V určitej chvíli sa začne konečne schyľovať k otvorenej sexuálnej scéne s Afromaeričankou, Fassbenderovi sa ale nepostaví, čo je asi jedna z ďalších umeleckých hodnôt tohto nudného filmu, ktorý okrem striedavo uspávajúceho a striedavo zaujímavého Fassbendera ponúka ešte príjemne pomalú atmosféru, úplne nahú Carey Mulliganovú (ale nie je to nič škandalózne, hrdina ju proste prekvapí nahú v kúpeľni v sprche) z DRIVE a dokonca zopár scén, ktoré nie sú nudné. Iste, mohol by som ísť rovno na 20%, ale nemôžem s čistým svedomím povedať, že sa mi to vôbec nepáčilo. „Len“ ma to nudilo a som rád, že to malo hodinu a pol a nie tri.

Jedinou aspoň čiastočne (ale skutočne iba čiastočne) škandalóznou scénou je finálna scéna trojky. Ani v nej však v podstate vôbec nič nevidíme a ak toto niekomu pripadá rozporuplné, pri FUCK ME alebo ROMANCI X ho trafí šľak.

Ak niekomu pripadá zvrátené, že muži masturbujú (a že ich pri tom občas niekto nachytá), tak to sa mi ani nechce komentovať.

Z mnohých scén som mal pocit, že režisér (Brit Steve McQueen... prekvapivo žiadna rodina s týmto McQueenom) odo mňa žiada spoluprácu. Chce, aby som uvažoval a rozmýšľal. Nech sa ale na mňa nehnevá, odmietam rozmýšľať nad stavom súčasného sveta len na základe scény, v ktorej ústredný hrdina smutne kráča v daždi a potom sa rozplače. Odmietam rozoberať, čo mi asi chcel pán režisér povedať záberom na sexujúci pár, ktorý to robí na verejnosti na nočnom mieste pol metra od steny, na ktorej je nasprejované FUCK. HANBU pokladám za druh filmov, ktoré sa na niečo hrajú a pritom sú strašne nudné, nezaujímavé a svoju nudu a nezaujímavosť sa snažia maskovať „vznešenou vysokou filmárčinou“ (podobný pocit mám z filmom Darrena Aronofského).

Mimochodom, McQueen s Fassbenderom nespolupracoval prvý raz. Prvý raz to bolo v roku 2008 v dráme HLAD. Najhoršie je, že HANBA má byť údajne prostriedkom ich „voľnej“ trilógie. Áno, mal by od nich byť teda ešte jeden film. Dočerta to neprežijem.

Shame, Veľká Británia, cca 101 minút

Réžia: Steve McQueen. Scenár: Steve McQueen, Abi Morganová. Hudba: Harry Escott. Kamera: Sean Bobbitt. Hrajú: Michael Fassbender, Carey Mulliganová a ďalší