Deti moje [8O %]
Melodráma
Pondelok, 25 Február 2013 04:00

Recenzia havajskej melodrámy o láske, smrti a nevere (a možno aj odpúšťaní) s Georgeom Clooneym DETI MOJE (2011).

Recenzia obsahuje spoilery.

Bez mučenia sa priznám, že ak mám niečo aspoň približne tak rád, ako horory, v ktorých astronautov vo vesmíre vyvražďuje mimozemská obluda alebo horory z temných močiarov, potom sú to americké melodrámy pôsobiace dojmom nízkeho rozpočtu a veľkých, ale ľahko zrežírovaných, ambícií. Také tie filmy s jemnou iróniou, miernym sarkazmom a v hlavnej úlohe s hollywoodskou hviezdou oddychujúcou od 200, 300 či aspoň 400-miliónových trikových sci-fi veľkoprodukcií, v akých bežne hráva za aspoň 20-miliónový honorár. Bola taká napríklad BOKOVKA a je taký aj najnovší film jej režiséra, Američana Alexandra Paynea DETI MOJE.

George Clooney sa zasa predstavuje vo vyladenej zrelej forme starnúceho havajského advokáta, ktorý so svojou rozvetvenou rodinou (čítajúcou asi milión bratrancov, jedného hrá zabudnutý Beau Bridges, inak Jeffov starší brat) zdedil obrovské exotické pozemky na Havaji. Práve finišuje obchodná transakcia, v rámci ktorej ich chce Clooney (ktorého si rodina vybrala za svojho „konateľa“) odpredať (s filozofiou „načo by nám to bolo, radšej to strelíme za pár miliónov“).

Clooney však momentálne musí riešiť väčší problém – jeho manželka (vždy túžiaca po dobrodružstve, ktoré jej usadený muž ale nikdy nedokázal dať) má ťažkú nehodu. Diagnóza je jasná: z kómy sa zrejme nikdy nepreberie a bude lepšie nechať ju odpojiť od prístrojov (udržujúcich ju pri živote). Muž sa ako bonus dozvie, že mu bola neverná (s vrahom z VRESKOTU), rozhodne sa teda so svojimi dvoma dcérami (a frajerom staršej z nich) hajzla nájsť a potom... vlastne ani sám nevie, čo urobí, keď ho nájde.

Príbeh filmu DETI MOJE nie je príliš dôležitý. Rozpráva o dosť vážnych veciach, ale je nakrútený takou ľahkou rukou a tak sviežo zahratý, že sa dajú zvládnuť aj scény, ktoré by boli v rukách hlúpejšieho režiséra stokrát patetickejšie (napr. keď hrdinov svokor mužovi vyčíta, že zbabral život jeho dcére, prípadne snímke chýba scéna pohrebu, čo hodnotím ako dobrý nápad). Inteligentný Payne sa úspešne vyhol aj zbytočnému detailnému (nudnému) spracovaniu klišé (Clooneyho rozhodnutie ohľadom pozemkov je skôr do počtu).

Naprieč celým filmom sa nesie poetická havajská atmosféra (výprava, pesničky). Dala by sa zhrnúť do vety „všetci si myslia, že my na Havaji máme super život, ale je to blbosť, smrť a zlé medziľudské vzťahy máme aj my“.

Potešilo ma tiež, že hoci je scenár neveľmi originálny, treba mu uznať, že odmieta klišé, takže nech už od zápletky budete čakať čokoľvek, asi budete sklamaný. Clooneyho nikto vo finále kvôli pozemkom nezačne ohrozovať na živote, Lillard sa do nemocnice nepríde rozlúčiť a mnohé veci zostávajú, ako to už v živote chodí, nedopovedané (hrdinov svokor sa pravdepodobne nikdy nedozvie, že jeho dcéra nebola zasa až taká perfektná, ako si myslí). Napriek tomu, že sa mi scenár páčil práve preto, aký „nescenáristický“ bol, som prekvapený, že dostal Oscara (film bol nominovaný ešte v kategórii najlepší film, réžia, strih a herec v hlavnej úlohe - pre Clooneyho).

Veľkú silu filmu samozrejme dávajú herci. Clooney dostal Zlatý glóbus a v podporných roličkách sa objaví viacero známych hercov (okrem Bridgesa s Lillardom ešte zasa po dlhom čase dobrý Robert Forster z ALIGÁTORA a JACKIE BROWNOVEJ). Zaujímavé na tomto filme ale je, že nie je plný hollywoodskych hviezd. Myslím, že s takýmto scenárom (a s Clooneyho atraktívnou účasťou) by režisér nemal problém nahovoriť do filmu (za symbolický honorár) aspoň štyri ďalšie herecké hviezdy. Ale načo, radšej sa obklopil začínajúcimi/neznámymi (prevažne mladými) hercami a herečkami. Chémia medzi Clooneym a jeho dcérami (a frajerom jednej z nich) je hravá a zábavná, no pritom tušíme, ako pod povrchom všetko vrie. Hoci mi mená Shailene Woodleyová (staršia dcéra Alexandra), Amara Millerová (mladšia Scottie) a Nick Krause (frajer Sid) nič nehovoria, dúfam, že ich v budúcnosti v nejakom dobrom filme uvidím.

Snímka má viacero chýb/nedostatkov, ale spoločnosť dvoch silných osobností (Payne a Clooney) mu dodáva auru niečoho, čo ma bavilo pozerať. Ich spoločný cca 20-miliónový príbeh končí tak, ako končí. Niečo sa vyriešilo, niečo nie, niečo sa stalo a niečo, čo sa stať malo, sa nestalo. Ale tak to chodí a život ide ďalej. A zrejme teda aj na Havaji.

The Descendants, USA, cca 115 minút

Réžia: Alexander Payne. Scenár: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash (podľa knihy Kaui Hart Hemmingsaovej). Kamera: Phedon Papamichael. Hrajú: George Clooney, Shailene Woodleyová, Matthew Lillard, Judy Greerová, Beau Bridges, Robert Forster, Nick Krause a ďalší