Carnage [4O %]
Melodráma
Pondelok, 21 Január 2013 04:00

Recenzia 80-minútového dialógu Christopha Waltza, Johna C. Reillyho, Kate Winsletovej a Jodie Fosterovej CARNAGE (2011).

Na úvod chcem poznamenať, že kým tento film išiel v Čechách do kín/na video pod dobrým názvom BOH MASAKRU, slovenský distribútor tradične zlyhal a nechal mu jeho pôvodný názov, teda CARNAGE. Hoci som si takmer istý, že keď bude film uvedený v niektorej zo slovenských televízií, bude premenovaný na BOHA MASAKRU (CARNAGE by si skutočne nikto nepozrel), rozhodol som sa podržať stranu šialenému slovenskému distribútorovi a uviesť recenziu tejto snímky pod nezodpovedným názvom CARNAGE.

Mám rád Romana Polańského. Nie je to láska na prvý pohľad, ale v zásade si jeho tvorbu vážim a teoreticky sa pokladám za experta na jeho nielen filmovú tvorbu, ale aj súkromný život. Videl som od neho skoro všetky celovečerné filmy, vrátane najstarších (HNUS, NÔŽ VO VODE, SLEPÁ ULIČKA). Občas urobil „len“ snaživé veci (ČÍNSKA ŠTVRŤ, 48 HODÍN V PARÍŽI, DEVIATA BRÁNA), väčšinou to však boli parády ako ROSEMARY MÁ DIEŤATKO, HORKÝ MESIAC, PIANISTA alebo GHOST WRITER. Pokladám ho za jedného z najlepších žijúcich svetových režisérov a teším sa na každú jeho novinku.

Síce nie je režisérom špecializujúcim sa na jeden žáner (ako napr. John Carpenter), ale aj tak ma prekvapilo/zaskočilo, keď sa objavili prvé správy o jeho najnovšom filme. Malo sa totiž jednať o komornú dialógovú tragikomédiu odohrávajúcu sa v jednom byte, plus mínus v reálnom čase a so štyrmi hercami (Reilly, Waltz, Fosterová, Winsletová).

Hrajú dva manželské páry (Reilly a Fosterová, Waltz a Winsletová), ktoré sa stretnú v byte toho prvého, aby vyriešili nepríjemnú ale v zásade (ak sa nebude opakovať) neškodnú takmer-bitku ich dospievajúcich synov. V scenári sa vyskytujú asi dva pomerne ťažkopádne spôsoby, ako postavy stoj čo stoj udržať v byte a vysiľujúco, ale predsa, to konečne dotiahnuť do záverečných titulkov a ísť domov. Určite sa to dalo zariadiť šikovnejšie, ale nijako mimoriadne to nebije do očí.

Osobne som sa na CARNAGE tešil práve preto, prečo sa ho iní obávali. Preto, že je to komorná snímka v jednom byte s hŕstkou hercov (keď to urobil Hitchcock, vyšiel mu z toho podarený POVRAZ/1948). No nakoniec mám pocit, že tým, čo sa ho obávali, sa nakoniec páčil a tým, ktorí sa naň tešili, nie.

Hoci som si prvú hodinu myslel, že to bude v pohode, nakoniec nebolo. Pozerať sa hodinu a pol na štyroch (oscarových alebo aspoň na Oscara nominovaných) hercov (ktorých filmy väčšinou zbožňujem – TITANIC, DOLORES CLAIBORNEOVÁ, GANGY NEW YORKU) ako sa čoraz hysterickejšie (okrem ironicky pokojného Waltza) hádajú, mi bolo ku koncu až fyzicky nepríjemné. Keďže sa postupne všetci opijú, miestami doslova kričia a vrieskajú. Film je ale samozrejme zároveň totálne neakčný a to až do takej miery, že keď raz za čas niekto hodí niekoho tašku o stenu, divák prekvapene padne zo stoličky.

Herci sa snažia a ako som spomínal, Rakúšan Waltz (Oscar za NEHANEBNÝCH BASTARDOV, VODA PRE SLONY) dostal rolu, ktorá bola napísaná príjemne nad vecou. Takisto Reilly je fajn. Ženy sa mi nepáčili, najmenej Fosterová.

Celé to asi malo pôsobiť ako ľahkou rukou nakrútený svieži a svojím spôsobom pôvabný a rozkošný film, ktorý si vie zo seba urobiť srandu (posledný záber na škrečka... alebo to bolo morské prasiatko?). Na mňa to ale skoro vôbec nefungovalo.

Samozrejme je mi jasné, že film nemal byť čistokrvnou komédiou, ale pomedzi úsmevom mal povedať veľa vecí o medziľudských vzťahoch atď. Nanešťastie, hoci sa mu to zopár desiatok sekúnd darí, väčšinu času sa mu to nedarí. Keď sa naposledy slávny režisér pokúsil o podobne malý neambiciózny film (Luc Besson a ANGEL-A), bol som nadšený a unesený. Teraz som ale bol pravdupovediac rád, že to skončilo a že to netrvalo ešte o desať minút dlhšie. Nerád by som videl divadelnú hru, podľa ktorej film vznikol (čo nemôžem povedať o SMRTI A DIEVČATI, ktorá tiež vznikla podľa hry) a pokiaľ film naozaj stál 25 miliónov dolárov, tak to sú na tom všetci štyria herci dobre, že si môžu pýtať také veľké peniaze, pretože predpokladám, že na počítačové triky, kaskadérske výkony, masové scény s dobytkom ani akčné pasáže s mimozemšťanmi, takmer tri desiatky miliónov dolárov určite nešli.

Carnage, Poľsko | Španielsko | Nemecko | Francúzsko, cca 80 minút

Réžia: Roman Polański. Scenár: Yasmina Rezaová (podľa vlastnej divadelnej hry) a Roman Polański. Hudba: Alexandre Desplat. Kamera: Pawel Edelman. Hrajú: Kate Winsletová, Jodie Fosterová, Christoph Waltz, John C. Reilly