Marley a ja [8O %]
Melodráma
Streda, 29 December 2010 07:15

Recenzia psej melodrámy s Owenom Wilsonom a Jennifer Anistonovou MARLEY A JA (2008).

Niekedy v recenzii použijem vetu „aj s klišé sa dá nakrútiť dobre“. Spravidla to píšem v recenzii filmu, ktorý ponúka celé hrste klišé, ktoré je navyše otrasne nakrútené. A potom sa objaví film ako MARLEY A JA. Ponúka klišé, ale vie s ním pracovať a hoci vám dá presne to, čo od neho čakáte, budete mu za to povďační, pretože všetko ostatné by bol podvod. Je výborne zrežírovaný, skvele zahratý a nech to znie akokoľvek čudne, výborne napísaný.

MARLEY A JA nie je žiadny žánrový experiment. Je to dvojhodinová tragikomédia o páriku (Owen Wilson a Jennifer Anistonová), ktorý sa práve zobral. Obaja sa venujú písaniu a radi by mu boli verní aj v budúcnosti, ale život si niekedy naše plány zariadi tak, ako vyhovujú jemu, čo nie je fér, ale je to tak. Aby Owen vykompenzoval Jenniferinu podvedomú túžbu po rodení, na radu dobrého kamaráta (Eric Dane) jej/sebe kúpi šteňa labradora. Owen ho následne pomenuje Marley (áno, podľa toho speváka). A ďalej? Nič. A všetko. Roky utekajú, pokusy o dieťa končia pri čoraz tichšom plači. Po ďalších rokoch/pokusoch sa ale párik (+ pes) rozrastá o tri deti. Mama starne, tato starne, deti rastú, Marley starne a je o čosi menej bláznivý, ale stále je to najhorší pes pod slnkom.

Čakáte ešte niečo? Zbytočne - to je celé. Znie to fantasticky, že? Nikto si neprevesí cez rameno rotačný guľomet. Nikto neletí do vesmíru odpáliť Jupiter. Dokonca ani tá mizerná nevera či problémy s erekciou sa tu neriešia. V obyčajnosti je sila, hovorí sa niekedy. Na svete určite existujú milióny žien, ktoré manželom ani raz nezahnú a chlapov, ktorým sa v 95% prípadoch postaví a všetci sú spokojní.

Dokonca to mal režisér (David Frankel – „Bratstvo neohrozených“, DIABOL NOSÍ PRADU) tak úžasne na háku, že sa vykašľal na masky. Aspoň teda ja som si nevšimol, že by herci, ktorých postavy v priebehu deja zostarnú o zdá sa mi cca 9 rokov, žiadne viditeľné nenosia. Možno sú herci maximálne inak učesaní, ale žiadne náročné masky, dokonca ani mohutné šediny či diametrálne odlišné účesy.

Príbehu pomáhajú dýchať skvelé herecké výkony. Keby to bolo len na mne, minimálne by som nominoval aspoň na Zlatý glóbus nielen Owena Wilsona a Jennifer Anistonovú, ale aj Alana Arkina (ako strašne urehotaného a neznesiteľne sentimentálneho šéfredaktora) a na Matta Dillona sa podobajúceho Erica Danea („Klinika Grace“, VALENTÍN) ako hrdinovho dobrodružného kamaráta, na ktorého je ku koncu vlastne hrozne smutný pohľad. Postavy a príbeh sú však tak dobre napísané, že si viem predstaviť v hlavných rolách snáď úplne všetkých žijúcich hercov na svete, či už tých, ktorých neznášam alebo úplne nepravdepodobné kombinácie, ako Arnold Schwarzenegger a Pam Grierová, s ktorými by film fungoval rovnako výborne, ako s Wilsonom a Anistonovou.Teda, aspoň si to myslím.

MARLEY A JA je ako najlepšie filmy o zvieratách (teda nie BEETHOVEN, ale napr. SEABISCUIT – DUPOT KONÍ resp. spriaznený psí kúsok MÔJ PES SKIP): je SO zvieraťom, nie O zvierati. Zviera slúži len ako prostriedok na vyrozprávanie príbehu. Ako skutočné zvieratá v našich životoch, aj Marley v tomto filme je každodennou súčasťou životov postáv, má ich rád dobrých aj zlých, pekných aj škaredých, múdrych aj hlúpych, sila jeho lásky je každý deň rovnaká a keď začne umierať, postavy cítia, že umiera zároveň kúsok z nich. Nepodarený Marley nasáva ako špongia dobré aj zlé situácie, rodinnú pohodu i hádky.

To, že tvorcovia nie sú hlupáci, potvrdzujú aj mnohé „chýbajúce scény“. Chvíľku som bol zaskočený, ale potom som uznal, že to bol super nápad. Prečo sa mám po stý raz pozerať na stú filmovú scénu pôrodu? Prečo majú byť vo filme agresívne titulky „o 9 mesiacov neskôr“? Šikovnému režisérovi stačí urobiť zábery, v ktorých šteňa beží záhradou a v každej sekunde je väčšie. Dlho som uvažoval nad hodnotením 100%, lebo som sa dve hodiny smial a plakal, ale potom som si povedal, že „len“ 80% stačí, ale rád by som videl dvojku alebo aspoň remake.

P.S. Nerád mám takéto reči, ja tiež nevyzerám ako George Clooney, ale ako človek, ktorý vyrastal na VOJNE ROSEOVCOV či HONBE ZA DIAMANTOM, sa musím spýtať, čo sa stalo s Kathleen Turnerovou?

P.S.2 Film MARLEY A JA vznikol podľa knihy Johna Grogana. Owen Wilson vo filme MARLEY A JA hrá Johna Grogana. Film MARLEY A JA vznikol na základe skutočných udalostí.

Marley & Me, USA, cca 115 minút

Réžia: David Frenkel. Scenár: Scott Frank, Don Roos (podľa románu Johna Grogana). Kamera: Florian Ballhaus. Hudba: Theodore Shapiro. Hrajú: Owen Wilson, Jennifer Anistonová, Alan Arkin, Kathleen Turnerová, Eric Dane a ďalší