Čínske kúpele (80 %)
Melodráma
Napísal Ivana Šlosárová
Utorok, 13 Júl 2010 07:16

Čínske kúpele od režiséra Čang Janga sa stali celosvetovo úspešným filmom o dotyku tradície s moderným svetom.

Úvodná sekvencia filmu ukazuje plne modernú automatickú sprchu, akúsi umývačku áut. Túto pasáž potom vystriedajú tradičné čínske verejné kúpele, ktoré si uchovávajú zaužívaný spôsob i osobitnú kultúru s vlastnými pravidlami, kde je každý rovný s každým. Tieto staré rodinné kúpele, kedysi dávno spoločenská potreba (miesto stretávania sa výsostne mužov) sa stali v modernej rozvíjajúcej spoločnosti nepotrebným miestom. Síce si uchovávajú stále tradičný spôsob starostlivosti ale klientela je značne zmenená, kúpele navštevujú dôchodcovia, ktorí prídu na masáž, horúci kúpeľ či len tak sa vyrozprávať. Kúpele starnú a starnú aj ich hostia. Kulisy a prostredie kúpeľov pôsobí svojím zastaraným vybavením starodávne, o to však tradične (staré kotle, prasknuté trubky, kachličky...).

Film ČÍNSKE KÚPELE je komorný tragikomický príbeh o vzťahu rodiča a detí, vzťahu tradície s moderným svetom a o túžbe po zmene (hlavne vnútornej).

Čínske kúpele vlastní starší pán majster Liu ako rodinný podnik už niekoľko generácií. Má dvoch synov, rozdielnych nielen voči vzťahu ku kúpeľom ale aj voči vzťahu k nemu. Starší syn Da-Ming žije mimo domova, v modernom a dynamickom svete, v ktorom hľadá nielen budúcnosť ale aj sám seba. Mladší Er-Ming je mentálne postihnutý, o to viac otvorený a priateľský.

Príbeh je v podstate jednoduchý, návrat márnotratného syna a uvedomenie si tradícií a pokora voči predošlým generáciám. Starší syn v domnienke, že otec umrel (infantilná kresba mladšieho brata zachytáva otca, ktorý spí síce vyzerá ako keby bol mŕtvy) sa vracia do rodného Pekingu nielen za bratom, otcom, ale hlavne za rodinou ako celkom. Je prinútený sa postaviť tvárou v tvár k zdanlivo neriešiteľným situáciám - prevzatie rodinného podniku, konfrontácia s tradičnými kúpeľni a modernou sprchou na začiatku filmu (metafora na niečo moderné/syn a na niečo tradičné/otec). Na to aby Da-Ming uchytil život do vlastných rúk sa musí stať niečo bolestivé a prelomové. Otec nakoniec umiera a nastáva predtým nikdy neriešiteľná otázka čo s kúpeľami a s mladším postihnutým bratom. Je to o to ťažšie, že rozhodnutie musí prísť rýchlo, keďže na miesto starých čínskych kúpeľov sa bude stavať supermarket a Er-Ming je vo svete za kúpeľmi dezorientovaný, keďže celý život žil len pre kúpele a hostí.

Ústredným motívom filmu je stred dvoch svetov (moderný a tradičný) a jeho konfrontácia. Zhang vo filme zvolil pomalé tempo rozprávania, ktoré odľahčuje v melancholickom prostredí múdrych kúpeľov. Film nesie v sebe zázračné kúzlo múdrosti, tradícií očistca, ľudskej blízkosti a komunikácií.

Moderný svet za sa dverami kúpeľov transformuje na niečo pokojne plynúce a aj hostia (výsostne muži) vravia to, čo by si mimo kúpeľov nikdy nepovedali.

Film pracuje s prenikaním osobných priestorov s ich rozličnými hodnotami. Otec a De-Ming svoj život zasvätili stereotypom, v ktorom nachádzajú zmysel a radosť zo života. Kúpele a každodenné staranie sa o ich chod a hostí upevňuje ich vzťah, komunikáciu a hodnoty. Stret rozdielnych priestorov (svetov) nastáva po príchode staršieho syna. Ta-ming prinesie do kúpeľov disharmóniu a odcudzenosť (nielen voči kúpeľom, ale hlavne voči otcovi a bratovi). Ale keďže neexistuje koexistencia dvoch rozličných svetov/priestorov musí sa jeden z nich (ten slabší) podvoliť a byť voči druhému tolerantný. Ta-Ming spomaľuje a v opare kúpeľov trpko zisťuje stratu vzťahu s rodinou, zázemia, priateľstva a humanizmu voči iným. Citovo vyprahnutá duša mala v modernom svete svoje miesto, v kúpeľoch však musí o to bojovať. Ta-Ming sa začína modifikovať a prevracia svoje hodnoty a empaticky preniká do priestoru svojho brata pre ktorého kúpele a otec znamenali jedinú životnú stabilitu a zmysel.

ČÍNSKE KÚPELE rozprávajú príbeh návratu k tradíciám, ich zakotveniu v industrializovanej modernej spoločnosti, o potrebe zachovávať si svoju identitu a o zodpovednosti nielen voči sebe ale aj voči iným.

- XIZAO/SHOWER, Čína 1999, cca 93 minút -

Réžia: Yang Zhang. Scenár: Shangjun Cai, Yi'nan Diao,Xin Huo, Fendou Liu, Yang Zhang. Kamera: Jian Zhang. Hudba: Xiaogang Ye. Strih: Hongyu Yang. Hrajú: Jiayi Du, Wu Jiang , Ding Li, Quanxin Pu, He Zeng, Xu Zhu a ďalší