Dobrý ročník (100 %)
Melodráma
Piatok, 19 Jún 2009 12:54

Recenzia melodrámy Ridleyho Scotta s Russellom Croweom DOBRÝ ROČNÍK (2006).

Drsný britský burzový maklér Max Skinner (Crowe) dostane správu, že jeho strýko Henry (Alfred Finney) zomrel. Max, ako zrejme jeho jediný právoplatný dedič, má čo najskôr odísť do francúzskeho Provance a prevziať v ňom starú strýkovu usadlosť s priľahlými vinicami. Spomenie si v rozprávkovom prostredí zdanlivo odpísaný a neoblomný cynik na svoje krásne detstvo, ktoré tu strávil v spoločnosti uvoľneného strýka, vína, cigár a dlhých letných večerov?

S heslom „V Kalifornii sa nerobí víno, ale havajský punč“ nakrútil fenomenálny Ridley Scott (VOTRELEC, BLADE RUNNER, 1492: DOBYTIE RAJA, HANNIBAL) ďalší zo svojich malých filmov, ktoré tak rád režíruje v prestávke medzi gigantickými veľkofilmami (GLADIÁTOR, KRÁĽOVSTVO NEBESKÉ). Doteraz tieto komorné záležitosti boli bohužiaľ synonymom pre (pod)priemerné záležitosti ako LEGENDA, ČIERNY DÁŽĎ či G.I. JANE. Preto som do DOBRÉHO ROČNÍKA nevkladal nádej. Už náčrt deja (arogantný boháč po smrti rodinného príbuzného odchádza na francúzsky vidiek, kde nájde sám seba a zaľúbi sa do miestnej ženy) bol biedny. Navyše, ani knižku Petra Maylea, ktorá snímke poslúžila ako predloha, som nečítal.

Ak vezmeme do úvahy, že v podstate všetky doterajšie Scottove filmy, tie „dobré“ aj tie „zlé“, stáli na výraznej vizuálnej stránke, je pôvabný DOBRÝ ROČNÍK jedným z jeho najlepších filmov. Našťastie sa tentokrát nestráca ani príbeh a famózna atmosféra. Je to nahorkastý a sem-tam smutný príbeh. Ale zároveň zmierený s temnejšími stránkami života a hoci evidentne má predpoklady na riešenie aj závažných vecí (Cotillardovej tyranský bývalý manžel), odmieta to (takže ex-manžel je len spomenutý v štyroch vetách). Niekedy nám za ľuďmi, ktorí odišli z našich životov, prestane byť smutno, keď si pripomenieme, že smrť čaká aj nás a taký je DOBRÝ ROČNÍK. Zvláštna kombinácia komédie a tragiky. Niekto tomu rafinovane hovorí melodráma, ale mne sa v tomto prípade takéto suché žánrové radenie nepáči (ale určite je to lepšie, ako romantická komédia, o tom snímka skutočne príliš nie je, hoci bez debaty obsahuje skvelé romantické pasáže).

Crowe je úžasne charizmatický muž, ktorý si dobre vyberie, s kým nakrúti svoj ďalší film. Väčšinou si nevyberie nikoho, keďže radšej jazdí na traktore na svojej farme v Austrálii. Jeho Max Skinner je sukničkár a hajzel, ale uvedomuje si to a baví sa na reakciách ľudí, ktorí sú z neho úprimne šokovaní a znechutení. Aby som pravdu povedal, je to jeden z najpôvabnejších filmových hajzlov, akých som videl. Crowe ani v oscarovom GLADIÁTOROVI nebol v takej namakanej forme. Veterán Albert Finney (ERIN BROCKOVICHOVÁ, VEĽKÁ RYBA) je skvelý v retrospektívnych scénach ako zosnulý strýko; už jeho úvodné „ty malý hajzlik“ nám ukáže, že Scott sa s tým nemieni zdržovať a obklopil sa ľuďmi, ktorí svoju robotu ovládajú a milujú (nie prvé, nie druhé, ale obidvoje) a nemieni k deťom pristupovať ako k retardovaným ľuďom.

Všetci sú ale výborní. Začínajúc kameramanom, končiac u hudobného skladateľa, strihača, francúzskej herečky Marion Cotillardovej (a jej modriny na stehne, ktorého odhalenie si vyslúži pomerne oprávnené ovácie návštevníkov reštaurácie) a malého Freddieho Highmorea (ktorý hral s Johnnym Deppom v CHARLIEM A TOVÁRNI NA ČOKOLÁDU, Depp hral v PIRÁTOCH KARIBIKU a v LIBERTINOVI s Tomom Hollanderom a Tom Hollander a Highmore spolu hrajú v DOBROM ROČNÍKU... náhoda? Asi nie.). Všetci herci pôsobia tak prirodzene, ako keby ich Scott pozval na niekoľkotýždňové oddychové popíjanie, pofajčievanie a vysedávanie v priľahlých dedinských krčmičkách a kaviarňach na vidieku.

DOBRÝ ROČNÍK má skvelú dedinskú atmosféru. Nikdy som na francúzskom vidieku nebol, ale chcem veriť, že takto nejako to na ňom vyzerá. Dlhé vinice, ľudia skoro ráno vstávajú, aby sa stihli postarať o pôdu alebo len tak v kuchyni pili čerstvo zomletú kávu. Počas dňa sa poprechádzate po svojom pozemku a niečo na ňom opravíte, na obed skočíte do mesta (na bicykli, traktore, aute alebo pešo) a dáte si niečo dobré v maličkej kaviarni v tunajšej dedinke (ale pamätajte, že vo Francúzsku zákazník nikdy nemá pravdu). Súmrak padá pomaly, horizont je červený a potom temný a vy sedíte na verande domu, vdychujete harmóniu, pokoj a vychutnávate si slobodu v presvedčení, že raj nevyzerá lepšie. Večer príde zopár priateľov a sadnete si s nimi za stôl, ktorý sa prehýba pod domácim jedlom a vínom. Vonku cvrčky a žaby v neďalekom rybníku. Čím je väčšia tma, tým viac sa ochladzuje a tak rozkúrite v krbe.

Vychutnajte si DOBRÝ ROČNÍK a ak si k nemu dáte fľašu červeného. Poznáte filmy, ktoré vám urobia dieru do srdca a stanú sa pre vás kinematografickou fľašou, o ktorej viete, že ak po nej siahnete, vypočuje si vás ako bútľavá vŕba? Tie príbehy prídu, keď je najhoršie a s potmehúdskym úsmevom nám pošepkajú do ucha, že v tom nie sme sami.

„Časom zistíš, že výhrou muž nič nezíska. Samotný akt prehry však môže byť zdrojom dôležitého poznania.“

A Good Year, USA | Veľká Británia, cca 112 minút

Réžia: Ridley Scott. Scenár: Marc Klein (podľa knihy Petra Maylea). Kamera: Philippe Le Sourd. Hudba: Marc Streitenfeld. Hrajú: Russell Crowe, Marion Cotillardová, Freddie Highmore, Tom Hollander, Albert Finney, Rafe Spall, Abbie Cornishová a ďalší