Na vine sú hviezdy [7O %]
Melodráma
Pondelok, 04 Máj 2015 03:00

Recenzia melodrámy o láske dvoch tínedžerov. A o rakovine.

Pred pár rokmi som partnerke kúpil darček v podobe knihy Johna Greena Na vine sú hviezdy (v Čechách Hviezdy nám nepriali). Dodnes som si ju neprečítal, s výnimkou prvých niekoľko strán. Tie sa mi vcelku páčili, pripadali mi svieže a fajn. Ale, samozrejme, hodnotiť knihu na základe prvých desiatich strán nemienim. No mám pocit, že srdcia čitateľov na celom svete si získala vďaka tomu, že tému rakoviny poňala cynicky humorne, obaja hrdinovia si zo svojej choroby robia srandu napriek tomu (či skôr práve preto), že je len otázka času, kedy obaja zomrú (to by nemal byť spoiler) a že jeden z nich je pekný, bezstarostný mladík a nie depresívna troska.

Knižku práve mám pred sebou a na obale sú vety „najlepšia kniha roka 2012 podľa časopisu Time“ + „A ja som sa doňho zaľúbila tak, ako keď človek zaspáva. Pomaly, pomaličky a potom zrazu úplne“. Tento super slogan sa dostal aj do filmového spracovania (za skromných 12 miliónov), ktorého sa ujal neznámy režisér Josh Boone a do titulných rolí získal Ansela Elgorta (Tommy Ross z poslednej Carrie) a Shailene Woodleyovú (Deti moje, z Amazing Spider-Mana 2 vystrihnutá Mary Jane).

Film má viac ako dve hodiny, ale hoci je mierne zaliečavý, občas stráca tempo a nasilu sa snaží byť odľahčený a vtipný, ku koncu si uvedomíte, že práve tým vás dostal. Že vám prvú hodinu okolo nôh jemne omotával lano a ani ste si to nevšimli. Potom pritiahol uzol a zrazu vás mal. Úplne.

Niekomu sa môže zdať, že snaha tvorcov „odvážne a drzo“ hovoriť o rakovine s čiernym humorom je super, ale v 50/50 to podľa mňa fungovalo o čosi lepšie. I tak je ale výsledkom mierne nadpriemerný a ku koncu dojemný. Elgort a Woodleyová sú vydarený pár, hodia sa k sebe a žiaden z nich nie je prehnane pekný. Obaja pôsobia prirodzene a nenútene, česť výnimkám, i keď na môj vkus jemne nesympaticky. Napriek tomu hodnotím ich výkony pozitívne. V rovnakom roku sa stretli aj v snímke Divergencia, kde pre zmenu hrali brata a sestru. Willem Dafoe vyzerá super a Laura Dernová bola posledný raz taká sympatická v Jurskom parku.

Samozrejme, cynický prístup k rakovine nemôže vydržať celé dve hodiny. Preto navštívime Amsterdam (vrátane WTF scény z múzea Anny Frankovej) i muža, ktorý je na hovno človek, ale je dobrý spisovateľ. Ku koncu sa príbeh, pomerne podľa očakávaní, zlomí a nastáva tragédia. No možno vás prekvapí, že ZAČIATOK SPOILEROV to neschytá od začiatku labilnejšia a na smrť náchylnejšia Woodleyová, ale Elgort KONIEC SPOILEROV.

„Keď som raz bola v nemocnici a pýtali sa ma na stupeň bolesti, nemohla som hovoriť, tak som ukázala číslo 9. Sestrička mi neskôr povedala, že som bola veľmi odvážna, lebo bolesť určite bola na desiatku. No ja som si desiatku šetrila. Na dnešok.“

The Fault in Our Stars, USA 2014, cca 126 minút

Réžia: Josh Boone. Scenár: Scott Neustadter, Michael H. Weber (podľa románu Johna Greena). Hudba: Mike Mogis, Nate Walcott. Kamera: Ben Richardson. Hrajú: Shailene Woodleyová, Ansel Elgort, Willem Dafoe, Laura Dernová a ďalší

............................................................................................................................