Môj priateľ delfín 2 [6O %]
Melodráma
Streda, 22 Apríl 2015 03:00

Recenzia pokračovania úspešnej rodinnej melodrámy o záchrane delfínov s roličkou Morgana Freemana.

Keď v roku 2011 priplával Môj priateľ delfín (alias Najsilnejšie puto), inšpirovaný skutočnými udalosťami o záchrane samice delfína bez chvosta, bol to prekvapivý komerčný hit, za ktorým ešte prekvapujúcejšie stál takmer-dôchodca a neúspešný herec Charles Martin Smith, ktorý v živote hral asi len jednu poriadnu postavu (účtovníka FBI v gangsterke Nepodplatiteľní).

Smith dostal 37 miliónov a z nejakého záhadného dôvodu sa mu do podpornej úlohy podarilo nahovoriť slávneho Morgana Freemana, obklopiť ho dvojicou detských hercov a okoreniť to Ashley Juddovou, Harrym Connikcom Jr., Kristom Kristoffersonom a pelikánom.

Jasné, bolo to predvídateľné klišé, ale údajne sa to naozaj „tak nejako“ stalo, takže to nebola ani tak vina tvorcov, ako skôr reality. Film, ktorému by som dal 70%, sa skončil archívnymi skutočnými videozábermi, delfínov som si spokojne pozrel naživo na nete, bol som „duševne naplnený“ a hovoril som si, že život je krásny, ale že raz bohato stačilo, utešujúc sa tým, že filmy ako Môj priateľ delfín nemôžu mať z logického hľadiska pokračovanie. Zabudol som na Čeľuste 3, na to, že producenti milujú komerčne úspešné série a na to, že z prostredia akvária sa dá urobiť 20-dielna filmová sága, pretože vždy sa nájdu nové udalosti, okolnosti a postavy, zvieracie i ľudské.

Dvojka (ktorá prekvapivo stála o milión menej, aspoň IMDb tak momentálne uvádza) má vyčerpávajúce dve hodiny a prvá polhodina ma značne otravovala. Klasické dojenie polomŕtveho delfína, pretože prvý mal úspech a tak ešte čo-to podojíme aj z úplne zbytočného druhého. Síce dostal o čosi väčší priestor bohatý majiteľ akvária a objavil sa nový delfín a korytnačka, ale okolo delfína Winter nie je vystavaný žiadny extra „nový“ príbeh. Je to stále to isté, akurát deti odrástli, sú desivé (a nevedia hrať) a chlapec má morálnu dilemu, či zostať v milovanom prostredí, alebo skúsiť niečo nové.

Freeman má ešte menší priestor, ako minule. Hraničí to s cameom a vyzerá skôr ako paródia na Morgana Freemana – v každej scéne mentorská/potmehúdska hláška. Napriek tomu mi práve pri pozeraní tohto filmu napadlo, že by bolo super urobiť remake Osvietenia (od Kubricka), pretože práve teraz Freeman dozrel do dokonalého veku, v ktorom by mal hrať Dicka Halloranna.

Celkovo som mal z miestnych hereckých výkonov rozpačité pocity. Najlepší bol banálny Harry Connick Jr. ako šéf akvária. Juddová má malý priestor, je tu len preto, lebo je to hrdinova mama a teda by v príbehu asi mala byť. Novú postavu dal sám sebe pán režisér, najlepšie výkony ale podávajú zvieratá, ale už ani tie ma nebavili až tak, ako minule. Pelikán je síce ešte maniakálnejší, ale bohvieako ma to nevzalo, delfíny sa opozerali a najlepšia zvieracia postava, korytnačka, má neodpustiteľne malý priestor.

Po istom čase som sa ale zmieril s tým, že pozerám ukážkovo zbytočné pokračovanie a nakoniec musím skonštatovať, že som videl už podstatne horšie a ešte zbytočnejšie sequely. Dosť často som tu síce kvôli morálnym kecom obracal oči dohora a myslím, že raz som od nudy aj spadol z gauča, ale inak som to prežil bez ujmy na fyzickom i duševnom zdraví. Zdalo sa mi, že to síce nie je také dobré, ako to bolo prvý raz, ale nie je to ani katastrofa, nakoľko po nudnom úvode sa to ako-tak rozbehne a v celku sa to dotrmáca do konca a nikomu neublíži. Takže dávam len o 10% menej, ako originálu, nakoľko 50% a menej by bolo neférových. Ale trojka to už schytá! Ak vznikne.

Zdalo sa mi, že Kris Kristofferson zomrel a nahradili ho dôchodcom, ktorý sa naňho podobá, ale nie, ozaj je to v roku 2014 77-ročný Kris. Väčšinu času má nedôstojný priestor, iba stojí a pozerá sa, raz ho dokonca nahnali pred kameru len aby kráčal preč od nej (čiže vidíme iba chrbát). Predstavujem si to takto:

Zvoní telefón, Kris Kristofferson ho berie.

„Kris, ahoj, neruším? Tu Charles. Máš chvíľku?“

„Jasné, o čo ide?“